Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla'n som arbeidsjern ?

Startet av Schled, torsdag 04. september 2014, klokken 12:54

« forrige - neste »

pwb

Sitat fra: emil på lørdag 31. januar 2015, klokken 20:18
Bildet sier ingenting om skiltingen på stedet.

Hvordan kan du da si at han ikke gjør noe feil?


kos

Det er vel ikke et forbudsskilt men vi med elbiler kan jo bruke hodet, når det er ledig plass på samme sted.
har til gode å parkere på en ladeplass uten å skulle lade - en annen ting er at man kan ikke få bøter.

Men man kan jo håpe at IKEA får på plass et skilt ----- forresten skiltet er der. Om det var en fossil som ikke viste bedre, men her er det jo egentlig kun en som er litt sløv - men han hadde muligens en god grunn. Hva vet vi?

emil

Sitat fra: pwb på lørdag 31. januar 2015, klokken 20:22
Sitat fra: emil på lørdag 31. januar 2015, klokken 20:18
Bildet sier ingenting om skiltingen på stedet.

Hvordan kan du da si at han ikke gjør noe feil?

Det er skiltingen på stedet eller opplysninger man må oppsøke på nettsidene til IKEA på egenhånd?

emil

Sitat fra: kos på lørdag 31. januar 2015, klokken 20:27
Men man kan jo håpe at IKEA får på plass et skilt ----- forresten skiltet er der. Om det var en fossil som ikke viste bedre, men her er det jo egentlig kun en som er litt sløv - men han hadde muligens en god grunn. Hva vet vi?

Kanskje han koblet på ladekabelen, men det var ikke strøm i stolpen og så la ladekabelen tilbake i bilen?

pwb

Sitat fra: kos på lørdag 31. januar 2015, klokken 20:27
Det er vel ikke et forbudsskilt men vi med elbiler kan jo bruke hodet, når det er ledig plass på samme sted.
har til gode å parkere på en ladeplass uten å skulle lade - en annen ting er at man kan ikke få bøter.

Men man kan jo håpe at IKEA får på plass et skilt ----- forresten skiltet er der. Om det var en fossil som ikke viste bedre, men her er det jo egentlig kun en som er litt sløv - men han hadde muligens en god grunn. Hva vet vi?

Vi kan ikke ha forbudsskilt over alt. Man parkerer ikke foran pumpa på en bensinSTASJON og går å handler, man parkerer heller ikke foran ladestolpen på en ladeSTASJON mens man handler. Man fyller drivstoff på en bensinstasjon og man fyller strøm på en ladestasjon.
Men skal i hverfall bruke argumentet ditt hvis det blir en bot en gang, var bare litt sløv skjønner du, så jeg hadde lov til det ;-)


pwb

Sitat fra: emil på lørdag 31. januar 2015, klokken 20:31
Sitat fra: kos på lørdag 31. januar 2015, klokken 20:27
Men man kan jo håpe at IKEA får på plass et skilt ----- forresten skiltet er der. Om det var en fossil som ikke viste bedre, men her er det jo egentlig kun en som er litt sløv - men han hadde muligens en god grunn. Hva vet vi?

Kanskje han koblet på ladekabelen, men det var ikke strøm i stolpen og så la ladekabelen tilbake i bilen?

Begge fungerte helt fint, ikke noe problemer med den. Jeg koblet meg til den som var nærmest Teslaen før jeg så at den som sto på motsatt side kjørte, da flyttet jeg meg dit for ikke å sperre helt inne luringen i i-mieven, og det var strøm i begge kontaktene. Det sto også å ladet en på kontakten når jeg kom ut så det er nok ikke grunnen. Når jeg kjørte så kom det en i hybrid å parkerte der jeg sto, men han var lur nok til å koble til så jeg tok ikke bilde av den, men han kan vel egentlig ikke parkere der siden plassen er for EL-bil? Mulig jeg har bilde på dashcam av den luringen.

Thomas Parsli

Det er da helt greit å legge ut det bildet?

Olav Torvlund (http://blogg.torvund.net/about/) legger ut tilsvarende bilder -og bruker tom. stygge ord- på sykkebloggen, så jeg tviler på at dette ikke er lov. F.eks "audio­ter" på http://blogg.torvund.net/2015/01/27/shared-space-folkefredriksen-gurimelby-jodamarit/, som for alt vi vet kan bedrive varetransport...

At vi er uenige om at tullinger som parkerer på ladeplasser bør kunne identifiseres tror jeg vi bare må leve med.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

pwb

Jada, til og med forumet selv har en policy om at skiltnr er lov å legge ut. Det er værre med emil som legger ut navn. Men regner med at posten hans blir fjernet av en administrator.

emil

Sitat fra: pwb på lørdag 31. januar 2015, klokken 21:11
Jada, til og med forumet selv har en policy om at skiltnr er lov å legge ut. Det er værre med emil som legger ut navn. Men regner med at posten hans blir fjernet av en administrator.

La ikke ut noe informasjon som kunne identifisere en person, man må selv sette sammen informasjon delt på forumet og aktivt søke for å finne det ut. Mer arbeid enn et oppslag for å finne eier av bil.

Men hadde jeg lagt ut bilde av din røde trilling, eller til og med regnummeret hadde ikke du klaget siden man aktivt må søke for å finne eier/person?

pwb

Sitat fra: emil på lørdag 31. januar 2015, klokken 21:17
Sitat fra: pwb på lørdag 31. januar 2015, klokken 21:11
Jada, til og med forumet selv har en policy om at skiltnr er lov å legge ut. Det er værre med emil som legger ut navn. Men regner med at posten hans blir fjernet av en administrator.

La ikke ut noe informasjon som kunne identifisere en person, man må selv sette sammen informasjon delt på forumet og aktivt søke for å finne det ut. Mer arbeid enn et oppslag for å finne eier av bil.

Men hadde jeg lagt ut bilde av din røde trilling, eller til og med regnummeret hadde ikke du klaget siden man aktivt må søke for å finne eier/person?

Du må gjerne legge ut bilde av min bil i en slik sammenheng, men tror du skal slite med å finne min bil på en ladeplass uten å lade.

jkirkebo

Sitat fra: pwb på lørdag 31. januar 2015, klokken 20:09
Noe må gjøres for å få slutt på parkering uten å lade når det er drøssevis med andre plasser man kan parkere gratis. Dette er midt bidrag.

Jepp, kjipt å ta en ladeplass man ikke trenger bare fordi man ikke gidder å gå fra ledig parkeringsplass litt lengre bort :( Dessverre er ofte plassene sentralt plassert. Noen gode unntak finnes, f.eks ladet jeg litt på 22kW på OBS Rundshøgda i går. Der er ladestasjonen på hjørnet av bygget i stikk motsatt ende som inngangen. Tok vel 2-3 minutter å gå tilbake. Der parkerer ingen som ikke skal lade ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

m0nkey

Sitat fra: pwb på lørdag 31. januar 2015, klokken 18:41
Tesla i dag på IKEA. Lader ikke, men står på ladeplass, ja ja mensen
Når jeg er innom IKEA Furuset er det nesten alltid 4 elbiler parkert rundt de 2 ladeplassene. Anbefaler el-bilister om å mase via "Ris og Ros" skjemaet på nettsiden deres:
http://www.ikea.com/ms/no_NO/customer_service/contact_us/contact.html

IKEA Forus har jo fått opp flere semi-hurtigladere, så burde være muligheter i "elbil hovedstaden" også.
KIA Soul EV Classic (2015)

kos

Sitat fra: Sven-E på lørdag 31. januar 2015, klokken 21:52
Sitat fra: pwb på lørdag 31. januar 2015, klokken 20:09
Noe må gjøres for å få slutt på parkering uten å lade når det er drøssevis med andre plasser man kan parkere gratis. Dette er midt bidrag.
Uttalelsen din gjør det veldig fristende å gjøre det motsatte.
Altså gå inn for å parkere på elbilplasser, bare for å irritere deg.
Parkere uten å lade, dersom det ikke er krav om lading,
og parkere og koble til ledningen dersom det er krav om lading, selv om jeg ikke har bruk for det.

Hvor i landet holder du til pwb?

Dette bærer helt feil. Hva er løsningene på disse problemene. Skilting med forbud mot parkering på ladeplass og med tidsbegrensninger. Istedenfor å drive dette til en sport så må det være bedre å sende en E - post til eier av lade stasjonen og anmode om skilting. Samtidig kan det bli sport i å havne på denne siden med bilen uten å ha ladet , eller ha behov for parkering. Tok meg en tur til IKEA parkerte uten å lade og tok meg en joggetur. Nei  la oss ta tak i problemet - noen lærer aldri - kun skilting hjelper.

pwb

Sitat fra: kos på lørdag 31. januar 2015, klokken 22:13
Sitat fra: Sven-E på lørdag 31. januar 2015, klokken 21:52
Sitat fra: pwb på lørdag 31. januar 2015, klokken 20:09
Noe må gjøres for å få slutt på parkering uten å lade når det er drøssevis med andre plasser man kan parkere gratis. Dette er midt bidrag.
Uttalelsen din gjør det veldig fristende å gjøre det motsatte.
Altså gå inn for å parkere på elbilplasser, bare for å irritere deg.
Parkere uten å lade, dersom det ikke er krav om lading,
og parkere og koble til ledningen dersom det er krav om lading, selv om jeg ikke har bruk for det.

Hvor i landet holder du til pwb?

Dette bærer helt feil. Hva er løsningene på disse problemene. Skilting med forbud mot parkering på ladeplass og med tidsbegrensninger. Istedenfor å drive dette til en sport så må det være bedre å sende en E - post til eier av lade stasjonen og anmode om skilting. Samtidig kan det bli sport i å havne på denne siden med bilen uten å ha ladet , eller ha behov for parkering. Tok meg en tur til IKEA parkerte uten å lade og tok meg en joggetur. Nei  la oss ta tak i problemet - noen lærer aldri - kun skilting hjelper.
Men det er jo skiltet. Skiltet betyr ladestasjon.

emil

Så lenge man ikke kjenner grunnalget til hvorfor den aktuelle Teslaen står parkert det den står uten ladekabel tilkoblet, til og med lovlig parkert hvis skiltingen på stedet ikke sier noe om krav til lading, mener jeg det er feil å legge ut bilder og teorier.

Hadde skiltingen vært i orden hadde jeg vært enig i publisering. Hadde fotografen møtt sjåføren som etter å ha blitt informert om at han ikke burde parkere på ladeplass hvis han ikke skulle lade eventuellt hadde kommet med stygge kommentarer og ikke flyttet bilen kunne jeg også godtatt publisering.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA