Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla'n som arbeidsjern ?

Startet av Schled, torsdag 04. september 2014, klokken 12:54

« forrige - neste »

OlavEmil

Sitat fra: Sven-Erik på onsdag 31. desember 2014, klokken 00:58
Det er utrolig bastante og stivbente kommentarer her.
Hva med litt forståelse og sunn fornuft?

(...)

Er det noen her som mener jeg gjorde noe galt?

Hvisomatte, dersomatte...

Eg var på veg heim frå Oslo til Bergen i går, då eg fekk telefon om at oldemora mi låg på Haukeland og skulle føde. Katta til svigermor hadde dessutan kasta opp, og sønnesønnen min hadde ramla på vannski og knekt bekkenet. Heldigvis var det berre lett snødrev over Hardangervidda, og lite trafikk. Dessutan har eg superbil med superdekk. Det gjekk difor bra å liggje i 150 - 160 km/t heile vegen heim.

På bakgrunn av dette meiner eg at fartsgrenser bør avskaffast i Noreg, då alle med litt forståing og sunn fornuft er einige om at det finst situasjonar der fartsgrensa er ubeleileg.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Thomas Parsli

Sitat fra: arthur på onsdag 31. desember 2014, klokken 10:40
Hva er det Asker kommune ikke har skjønt eller de som parkerer der hele dagen, også uten å lade, ikke har skjønt og/eller forbryter seg mot?

I Asker kommune er det omtrent like stor mangel på ladeplasser som i Oslo og det har det vært de siste 7-8 årene...

Veksten i antallet elbiler er sannsynligvis mer enn 100 ganger så stor som veksten i ladeplasser, jeg tvier på at noen andre kommuner har færre laderplasser/elbil enn Asker kommune.

Nærmeste hurtigladere står på Lier (Buskerud) og Sandvika (Bærum).

- Hva er det du mener Asker kommune har skjønt?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

arthur

Asker kommune har gjort et valg, godt eller dårlig kommer an på øynene som ser, men i flge en del innlegg her så er det penbart lite Asker kommune har skjønt siden de ikke har negrenset disse plassene hverken hva tid angår eller at man må lade for å stå der.
Nå er vel Asker en kommune med nokså åpen og spredt bebyggelse så den enkeltes behov for å lade på offentlige plasser og ikke hjemme hos seg selv er nok noe begrenset. Det er i alle fall min erfaring, men nå bor jeg kun der og har el-bil så sikker kan jeg ikke være.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Marius Engel

Så mange i Asker som kjører inn til byn vil ha behov for lading for å komme seg hjem, siden det er spredd bebyggelse?

arthur

Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

arthur

Tror egentlig ikke at jeg skjønte spørsmålet. Jeg snakker om ladeplasser i Asker, konkret ved jernbanestasjonen. Hva folk som bor i Asker har/ikke har behov for ved å kjøre inn til byen, Oslo (?), har jeg ingen mening om, men de fleste vil trolig klare den turen tur/retur uten å måtte lade. Hva er poenget ditt?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Thomas Parsli

Sitat fra: arthur på onsdag 31. desember 2014, klokken 14:12
Asker kommune har gjort et valg, godt eller dårlig kommer an på øynene som ser, men i flge en del innlegg her så er det penbart lite Asker kommune har skjønt siden de ikke har negrenset disse plassene hverken hva tid angår eller at man må lade for å stå der.

Etter å ha kjørt en 99-model Peugeot 106EL med stadig mindre rekkevidde i 7 år, tør jeg påstå at det er et dårlig valg. Sikkert fint for de som bruker plassen som pendlerparkering eller jobbparkering, men jeg måtte lade i p-hus mot betaling.
Ved to anledninger måtte jeg sette igjenn bilen på en parkeringsplass og ta bussen hjem, hente unger i barnehagen, kjøre tilbake på kvelden, flytte bilen til en ladeplass, sette elbilen på lading, kjøre hjem igjenn -for så å ta buss og tog om morgenen til Asker stasjon. Brukte vel ikker mer enn et par-tre timer...

Sitat fra: arthur på onsdag 31. desember 2014, klokken 14:12
Nå er vel Asker en kommune med nokså åpen og spredt bebyggelse så den enkeltes behov for å lade på offentlige plasser og ikke hjemme hos seg selv er nok noe begrenset. Det er i alle fall min erfaring, men nå bor jeg kun der og har el-bil så sikker kan jeg ikke være.

Min erfaring er at elbilen ikke kjenner til spredt bebyggelse eller lading hjemme og bruker den strømmen den bruker. Når jeg har så lite strøm at jeg ikke kommer hjem jeg lade. Da er det trist og leit at ladeplassene er opptatt av elbiler som ikke lader -samme hva du og Asker kommune måtte mene.

Men jeg har blitt pragmatisk etter ti år med elbil, lader stort sett hjemme og har minimale forventninger om å finne ledige ladeplasser. Bruker stort sett hurtiglader (Sandvika) eller laderene i kjelleren på Smartklub-bygget siden offentlige ladeplasser ofte er opptatt av medbillister med manglende forståelse og empati.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

K S

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 31. desember 2014, klokken 15:31
Sitat fra: arthur på onsdag 31. desember 2014, klokken 14:12
Asker kommune har gjort et valg, godt eller dårlig kommer an på øynene som ser, men i flge en del innlegg her så er det penbart lite Asker kommune har skjønt siden de ikke har negrenset disse plassene hverken hva tid angår eller at man må lade for å stå der.

Etter å ha kjørt en 99-model Peugeot 106EL med stadig mindre rekkevidde i 7 år, tør jeg påstå at det er et dårlig valg. Sikkert fint for de som bruker plassen som pendlerparkering eller jobbparkering, men jeg måtte lade i p-hus mot betaling.
Ved to anledninger måtte jeg sette igjenn bilen på en parkeringsplass og ta bussen hjem, hente unger i barnehagen, kjøre tilbake på kvelden, flytte bilen til en ladeplass, sette elbilen på lading, kjøre hjem igjenn -for så å ta buss og tog om morgenen til Asker stasjon. Brukte vel ikker mer enn et par-tre timer...

Sitat fra: arthur på onsdag 31. desember 2014, klokken 14:12
Nå er vel Asker en kommune med nokså åpen og spredt bebyggelse så den enkeltes behov for å lade på offentlige plasser og ikke hjemme hos seg selv er nok noe begrenset. Det er i alle fall min erfaring, men nå bor jeg kun der og har el-bil så sikker kan jeg ikke være.

Min erfaring er at elbilen ikke kjenner til spredt bebyggelse eller lading hjemme og bruker den strømmen den bruker. Når jeg har så lite strøm at jeg ikke kommer hjem jeg lade. Da er det trist og leit at ladeplassene er opptatt av elbiler som ikke lader -samme hva du og Asker kommune måtte mene.

Men jeg har blitt pragmatisk etter ti år med elbil, lader stort sett hjemme og har minimale forventninger om å finne ledige ladeplasser. Bruker stort sett hurtiglader (Sandvika) eller laderene i kjelleren på Smartklub-bygget siden offentlige ladeplasser ofte er opptatt av medbillister med manglende forståelse og empati.

Thomas

Har bare kjørt elbil i nær tre måneder, ladet borte fra hjemmet en gang på IKEA for å prøve ladekabel, har ikke parkert på ladeplass en eneste gang. Jeg håper virkelig andre også kan ta hensyn den dagen jeg MÅ lade borte!

Jeg synes det er en selvfølge å ta hensyn, kanskje med unntak overfor Taxier da....

fredag

Sitat fra: arthur på onsdag 31. desember 2014, klokken 10:40
Tja, hva skal man da si til asker kommunes hjemmesider hvor det står følgende;

Parkering og lading av elbil

Har du elbil, kan du parkere gratis på offentlige avgiftsbelagte plasser i Asker sentrum. Der  private firmaer håndhever parkeringsbestemmelsene, gjelder ikke retten til gratis parkering med elbil, med mindre det er presisert i skiltingen.

Parkering med lademulighet

El-biler er velkomne til å benytte parkeringsplasser med ladestasjoner i Asker sentrum! Disse er reservert og skiltet særskilte for elmotorvogn.

Det er fire parkeringsplasser i Torvveien vis-á-vis drosjeholdeplassen og to parkeringsplasser på Venskaben. Parkering og lading er gratis og uten tidsbegrensning.

Vi oppfordrer alle med el-biler som parkerer i sentrum til å benytte disse parkeringsplassene. Bruken av disse synliggjør et eventuelt behov for ytterligere parkeringsplasser for elbiler.


Hva er det Asker kommune ikke har skjønt eller de som parkerer der hele dagen, også uten å lade, ikke har skjønt og/eller forbryter seg mot?

Det Asker kommune skriver der er den gamle holdningen som gjaldt ca 2010.

Etter dette har det kommet veldig mange flere elbiler til. Nå må ressursene fordeles smartere, slik at de som faktisk har behov for lading får tilgang til lading.

Det er det hele denne lange tråden handler om. Det trengs noen endringer.

Det må være en viss forutsigbarhet om å få tilgang til lading på ladeplassene når man trenger å lade.

Derfor har vi forlengst kommet til et punkt hvor skiltforskriftene må endres og skiltingen må endres, og kommunene må beskytte oss elbilister mot oss selv ved å skrive ut bøter til de som står på ladeplass uten å lade.

Det er åpenbart helt nytteløst å satse på holdningskampanjer. Skiltingen må endres, og det må skrives ut bøter overfor de som bryter mot skiltingen.

I tillegg trengs det selvøfølglig flere ladeplasser, både på kommunale og private parkeringsplasser. Spesielt i elbilkommunene Asker og Bærum, hvor det er mange elbiler og få offentlige ladeplasser. Innfør gjerne krav om ladeplasser i reguleringsbestemmelsene for parkeringsplasser. Når 10-15% av alle nye biler er elbiler så bør en viss andel av alle parkeringplasser ha mulighet for lading.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

kos

Hei Sven-Erik . Du høres  ut som en som er snill og grei kar. Tar hensyn til andre når det trengs. Ser at noen av poengene dine drukner i ladeplasser, kontra parkeringsplasser.
men - og her er et stort men. Det er beklagelig slik at mange ikke er slik du mener at folk bør være. Og dette medfører når elbil andelen øker så må de ha ladeplass. Så er det slik at noen - ikke så rent få  ikke klarer å se forskjellen på parkeringsplass og ladeplass.

De står konsekvent på ladeplass - og bruker denne som parkeringsplass. Om du har bruk for å parkere og lade så er det greit. Men ikke stå på en ladeplass og ikke lade. Da lærer man nemlig andre at dette er en parkeringsplass. 

Når vi blir flere som er avhengige av ladeplassene så blir det trangt til slutt. Selv er jeg i den heldige situasjon å ha gode lademuligheter på hytta og hjemme og på jobben. I mitt nærmiljø er jeg aldri avhengig av å lade. Står aldri på ladeplass - fordi de som er mindre heldig skal ha et greit bilhold , ja for noen er det grunnlaget for elbilholdet.

Å tro meg vi blir flere og det kommer til å bli trangt - om ikke vi da viser hensyn. Samtidig så må vi som har elbil fra de små til de store snakke samme språk og hevde det samme.
Vi må ha lade struktur - for våre elbiler om de skal være et alternativ for å bytte ut fossil brensel. Da kan vi ikke argumentere for parkeringsplasser, når det er ladeplasser vi må ha.

Flere på dette forumet prøver å møte denne utfordringen med eks "ladekameratene" her er det private med gode lademuligheter privat, og om det kniper så kan de hjelpe en elbil i nød. .

Når flere ser dette faktumet inn i fremtiden, så er det regulering vi trenger og ikke velmenende holdninger som ikke blir respektert.

Ha en  god nyttårsaften og et elektrisk nytt år.

fredag

Sitat fra: Sven-Erik på onsdag 31. desember 2014, klokken 16:34
Poenget mitt er at vi må kunne bruke litt sunn fornuft.
Vi kommer så mye lenger ved å være litt smidige.

Problemet er jo nettopp at folk ikke bruker sunn fornuft.

Vi har prøvd sunn fornuft, og det funker ikke.

Det er for mange som "skal bare"...

Sitat fra: Sven-Erik på onsdag 31. desember 2014, klokken 16:34
I forskjellige områder er det sikkert forskjellige behov.
Reserver rene LADEPLASSER som er skiltet som dette, der det trengs.
Og er det merket som elbil-plass, uten krav til lading, så bruk plassene med fornuft.
Og ikke minst, står noen "feil" så kanskje vi skulle opplyse, i stede for å "kjefte og skrike".

Rene ladeplasser er de med en ladesøyle.

Elbilparkering er parkeringsplassene uten lademulighet.

Skilting og bøtelegging er effektive metoder for folkeopplysning og adferdsendring.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

arthur

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 31. desember 2014, klokken 15:31
Sitat fra: arthur på onsdag 31. desember 2014, klokken 14:12
Asker kommune har gjort et valg, godt eller dårlig kommer an på øynene som ser, men i flge en del innlegg her så er det penbart lite Asker kommune har skjønt siden de ikke har negrenset disse plassene hverken hva tid angår eller at man må lade for å stå der.

Etter å ha kjørt en 99-model Peugeot 106EL med stadig mindre rekkevidde i 7 år, tør jeg påstå at det er et dårlig valg. Sikkert fint for de som bruker plassen som pendlerparkering eller jobbparkering, men jeg måtte lade i p-hus mot betaling.
Ved to anledninger måtte jeg sette igjenn bilen på en parkeringsplass og ta bussen hjem, hente unger i barnehagen, kjøre tilbake på kvelden, flytte bilen til en ladeplass, sette elbilen på lading, kjøre hjem igjenn -for så å ta buss og tog om morgenen til Asker stasjon. Brukte vel ikker mer enn et par-tre timer...

Sitat fra: arthur på onsdag 31. desember 2014, klokken 14:12
Nå er vel Asker en kommune med nokså åpen og spredt bebyggelse så den enkeltes behov for å lade på offentlige plasser og ikke hjemme hos seg selv er nok noe begrenset. Det er i alle fall min erfaring, men nå bor jeg kun der og har el-bil så sikker kan jeg ikke være.

Min erfaring er at elbilen ikke kjenner til spredt bebyggelse eller lading hjemme og bruker den strømmen den bruker. Når jeg har så lite strøm at jeg ikke kommer hjem jeg lade. Da er det trist og leit at ladeplassene er opptatt av elbiler som ikke lader -samme hva du og Asker kommune måtte mene.

Men jeg har blitt pragmatisk etter ti år med elbil, lader stort sett hjemme og har minimale forventninger om å finne ledige ladeplasser. Bruker stort sett hurtiglader (Sandvika) eller laderene i kjelleren på Smartklub-bygget siden offentlige ladeplasser ofte er opptatt av medbillister med manglende forståelse og empati.

Thomas

Forventer du at det offentlige skal bekoste ladestasjoner for alle som måtte ha en gammel bil med nesten null niks og ingenting av kapasitet på batteriene?
Hvis dette er symptomatiks mht dine krav og forventninger til hva samfunnet skal stille opp med for deg så vil nok det vi idag betaler i skatte raskt oppfattes som om vi lever i et skatteparadis!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

fredag

Sitat fra: arthur på onsdag 31. desember 2014, klokken 18:42
Forventer du at det offentlige skal bekoste ladestasjoner for alle som måtte ha en gammel bil med nesten null niks og ingenting av kapasitet på batteriene?
Hvis dette er symptomatiks mht dine krav og forventninger til hva samfunnet skal stille opp med for deg så vil nok det vi idag betaler i skatte raskt oppfattes som om vi lever i et skatteparadis!

Forventer du at det skal bygges ut dyre ladeplasser hvis en stor andel av de ikke brukes til formålet, men kun brukes til parkering?

Og hvis elbiler bruker ladeplassene til parkering, hvorfor kan ikke alle biler bruke disse plassene til parkering? Da spiller det jo ingen rolle hvemsom parkerer der.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

arthur

#268
1. nei

2. jeg har påpekt hvordan Asker kommune har valgt å regulere dette og det er ikke i henhold til hva enkelte her påstår er vanlig praksis og hvordan slike plasser er ment å skulle benyttes. Jeg synes ikke at den ordningen Asker kommune har er bra, og tenker å ta det opp på politisk hold.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Panduck

I dag på Råholt kjøpesenter (som har de eneste offentlig tilgjengelige normalladepunktene i kommunen), 2 ødelagte ladepunktplasser sto ledige (stolpen er kjørt ned), på de to restende passene sto en eUp og ladet, og en LEAF, uten å lade.

Det var altså to ledige elbilplasser der det ikke gikk ann å lade, og MASSE ledig vanlig parkering. Alikevel parkerer LEAF'en på ladeplass, uten å trenge å lade.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA