Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla'n som arbeidsjern ?

Startet av Schled, torsdag 04. september 2014, klokken 12:54

« forrige - neste »

TS

Teie torg utenfor tønsberg i går.  En stor kommunal P plass. Nesten tom. Kun to ladeplasser.
Eiere av en Leaf og en Buddy som ikke var tilkoblet hadde tatt seg til rette. 
Jeg valgte å parkere bak buddyen og legge opp delvis luftstrekk.
Eieren kom etterhvert, men jeg hadde da to små barn foran hos meg i bilen, så hadde ikke planer om å flytte meg. 
Jeg fortale hun at hun hadde parkert på ladeplass. Hun: "Jeg hadde ikke med ledningen!. Jeg : "Men, da kan du parkere på en av de andre plassene, helt gratis". Hun : Mumlet.

Hun fikk sneket buddyen ut med litt jobbing.  Tenker seg sikkert bedre om neste gang.

Etterhvert kom neste eier, også en dame  ???
Hun så da en Leaf med luftstrekk, to små barn og en pappa som så stygt på hun.. Point taken tenkte jeg.. 

     
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Marius Engel

Folk er helt svidd. De tror at det ikke finnes andre med elbil enn dem selv...

Thomas Parsli

Sitat fra: TS på tirsdag 30. desember 2014, klokken 02:39
Jeg fortale hun at hun hadde parkert på ladeplass. Hun: "Jeg hadde ikke med ledningen!. Jeg : "Men, da kan du parkere på en av de andre plassene, helt gratis". Hun : Mumlet.   

Jeg tror de fleste som parkerer på ladeplass gjør det uten å tenke over konsekvensene, eller er bevisstløse i gjerningsøyeblikket.
Bortsett fra noen få individer på elbilforumet har jeg ikke møtt noen som har ansett disse plassene som parkeringsplass for elbil eller "VIP parkering".

For meg fremstår dette bare som nok et eksempel på at ladeplassene må skiltes med "parkering for ladbart kjøretøy som lader" -og at det faktisk må skrives bøter...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

kos

Hei - det som er rart er at det er elbil sjåfører som gjør dette. Begynner å lure på om at alle elbilgodene for noen betyr at de tror at de kan gjøre hva de vil ? I så fal er jeg redd at bøter er eneste farbare vei. Trist.

Thomas Parsli

Det som er vanskeligst å forstå er at de med minst rekkevidde og presumptivt størst behov for lading gjør det :o
Men kanskje de bare driver småkjøring og lader hjemme?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

fredag

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 30. desember 2014, klokken 12:24
Sitat fra: TS på tirsdag 30. desember 2014, klokken 02:39
Jeg fortale hun at hun hadde parkert på ladeplass. Hun: "Jeg hadde ikke med ledningen!. Jeg : "Men, da kan du parkere på en av de andre plassene, helt gratis". Hun : Mumlet.   

Jeg tror de fleste som parkerer på ladeplass gjør det uten å tenke over konsekvensene, eller er bevisstløse i gjerningsøyeblikket.
Bortsett fra noen få individer på elbilforumet har jeg ikke møtt noen som har ansett disse plassene som parkeringsplass for elbil eller "VIP parkering".

For meg fremstår dette bare som nok et eksempel på at ladeplassene må skiltes med "parkering for ladbart kjøretøy som lader" -og at det faktisk må skrives bøter...

Det må ikke stå noe om parkering på ladeplasser.

Stopp forbudt-skilt med underskilt "Gjelder ikke elbil som lader, max X timer".

Hvor lading er definert som ladekabel koblet til mellom bil og ladepunkt. Jeg tror at bare det at man må koble til kabelen vil fungere som en viss bevisstgjøring om at dette ikke er en parkeringsplass.

Jeg liker forøvrig ikke begrepet "ladbar motorvogn". For langt og omstendelig. Kall en spade for en spade og en elbil foren elbil. For ladeplasser så kan hybridbiler gjerne defineres som elbil så lenge de står og lader.

Et par eksempler fra Frankrike og Tyskland vedlagt under:
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Powerflux

Sitat fra: fredag på tirsdag 30. desember 2014, klokken 16:19
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 30. desember 2014, klokken 12:24
Sitat fra: TS på tirsdag 30. desember 2014, klokken 02:39
Jeg fortale hun at hun hadde parkert på ladeplass. Hun: "Jeg hadde ikke med ledningen!. Jeg : "Men, da kan du parkere på en av de andre plassene, helt gratis". Hun : Mumlet.   

Jeg tror de fleste som parkerer på ladeplass gjør det uten å tenke over konsekvensene, eller er bevisstløse i gjerningsøyeblikket.
Bortsett fra noen få individer på elbilforumet har jeg ikke møtt noen som har ansett disse plassene som parkeringsplass for elbil eller "VIP parkering".

For meg fremstår dette bare som nok et eksempel på at ladeplassene må skiltes med "parkering for ladbart kjøretøy som lader" -og at det faktisk må skrives bøter...

Det må ikke stå noe om parkering på ladeplasser.

Stopp forbudt-skilt med underskilt "Gjelder ikke elbil som lader, max X timer".

Hvor lading er definert som ladekabel koblet til mellom bil og ladepunkt. Jeg tror at bare det at man må koble til kabelen vil fungere som en viss bevisstgjøring om at dette ikke er en parkeringsplass.

Jeg liker forøvrig ikke begrepet "ladbar motorvogn". For langt og omstendelig. Kall en spade for en spade og en elbil foren elbil. For ladeplasser så kan hybridbiler gjerne defineres som elbil så lenge de står og lader.

Et par eksempler fra Frankrike og Tyskland vedlagt under:
Et stort +1
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Powerflux

Tok en dame skikkelig i skole i dag.
Skulle parkere hos min mor i Lovisenberggata. Der er det 6 ladeplasser.
En hvit C-Zero parkerte rett før meg og bare gikk fra bilen.
Det kunne jeg ikke finne meg i og hun flyttet bilen 10 meter leenger ned i gaten der det er offentlig parkering!



Damen er forøvrig min søster som også skulle besøke mor ;)
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

soulcam

Jeg tror egentlig dette er bare litt mangel på sunt folkeskikk? Jeg tar det som en selvfølge dersom at jeg ikke trenger å lade så trenger jeg heller ikke stå å oppta en ladeplass for elbil. Jeg har også opplevd å ha behov for å lade for å så finne en -Naut- Som ikke har ladekabel på -.-

Thomas Parsli

Sitat fra: Powerflux på tirsdag 30. desember 2014, klokken 16:28
Tok en dame skikkelig i skole i dag.
Skulle parkere hos min mor i Lovisenberggata. Der er det 6 ladeplasser.
En hvit C-Zero parkerte rett før meg og bare gikk fra bilen.
Det kunne jeg ikke finne meg i og hun flyttet bilen 10 meter leenger ned i gaten der det er offentlig parkering!



Damen er forøvrig min søster som også skulle besøke mor ;)

Siden det er din søster foreslår jeg at du skynter deg ut, kjører bilen hennes tom for strøm  og parkerer din bil på ladeplassen uten å lade.

Jeg er veldig interessert i hvordan hun resonerer i den situasjonen.
(og nei, ikke flytt på bilen din bare fordi hun trenger å lade)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Powerflux

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 30. desember 2014, klokken 20:25
Sitat fra: Powerflux på tirsdag 30. desember 2014, klokken 16:28
Tok en dame skikkelig i skole i dag.
Skulle parkere hos min mor i Lovisenberggata. Der er det 6 ladeplasser.
En hvit C-Zero parkerte rett før meg og bare gikk fra bilen.
Det kunne jeg ikke finne meg i og hun flyttet bilen 10 meter leenger ned i gaten der det er offentlig parkering!



Damen er forøvrig min søster som også skulle besøke mor ;)

Siden det er din søster foreslår jeg at du skynter deg ut, kjører bilen hennes tom for strøm  og parkerer din bil på ladeplassen uten å lade.

Jeg er veldig interessert i hvordan hun resonerer i den situasjonen.
(og nei, ikke flytt på bilen din bare fordi hun trenger å lade)

Thomas
Faktisk en god plan ;D

Siden jeg denne gang hadde tid til å ta diskusjonen i rolige former og ikke bare skjelle ut et ukjent naut på gaten så spurte jeg hvordan hun kom frem til at det var lurt å stå der uten å lade? Det kom det frem at hun så det som en dedikert el-bil PARKERING som tilfeldigvis hadde en ladestolpe. Hun ladet jo KUN hjemme. Slik så andre hun kjenner både på jobb og privat det også.
Jeg poengterte sterkt at intensjonen er lading fordi mange er avhengig av det, ikke bekvmelig parkering!
Det poenget gikk hjem og hun var tydelig flau over å være så korttenkt!

Helt sløvt men tipper svært mange er i samme båt!!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

kos

Hei - problemet var gjerne ikke så stort med 8000 elbiler men nå er vi på vei til 50 000.
Så henger det igjen vaner fra da vi var få, men det er ingen unnskyldning for å være vanedannende sløv.

zbk

Elbilforeningen burde jobbe aktivt med informasjon for å endre den utgangsoppfatningen som mange har om at vi har elbilparkeringsplasser. For meg virker det som de færreste ser på det som ladeplasser og da er ikke veien så lang til at man parkerer på disse uten å tenke seg om.

Elbilforeningen bør informere alle eksisterende og potensielle ladesteder om hva som er "gode" ladestasjoner.

Mine forslag til hovedpunkter:

- Ladeplassene bør skiltes tydelig med "For ladbare kjøretøyer som lader". Da har man mulighet til å sanksjonere feil bruk.

- Ikke legg ladeplassene rett ved inngangen. Plasseres ladepunktene den enden av parkeringen som fylles opp sist. Det vil sannsynligvis nesten eliminere feil bruk selv uten presisert skilting.

- På plasser med veldig mye trafikk bør betalingsløsninger vurderes for ladingen.

- Alle nye punkter bør ha mode3/Type2-kontakt.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

K S

En ting som funker: Bøtlegg feil bruk.

Absolutt ikke noe problem. Det er bare å være lovlydig, på lik linje med å overholde fartsgrense, passe på å betale på parkometer når en kjører fossilbil osv.

Gjerne med en overgangsordning på en måned hvor det blir delt ut varsel om bot ved neste gang forseelse.


Det bør også være maks parkeringstid, så unngår en fastboende som synes det er "greit" å lade gratis på kommunal ladeplass.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA