Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla'n som arbeidsjern ?

Startet av Schled, torsdag 04. september 2014, klokken 12:54

« forrige - neste »

kos

Hei sølv-pilen et klassisk eksempel på en lovlig "idiot" det står vel ingen lover som tilsier at man ikke kan trekke kabel - men veitrafikkloven § 3 har han ikke tatt i betraktning.
Eller som mannen sa - "eg har da peiling på det, men jeg nytta meg ikke av den"

sølv-pilen

#211
Skulle ein dra inn lovverket for dette trur eg  § 3 vegtrafikklova kjem i grenseland.  § 34  i same lov burde ein dog kunne påkalla utan særskile problem.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Marius Engel

#212
Sitat fra: sølv-pilen på lørdag 27. desember 2014, klokken 14:59
Hva med de som opptar en hel parkeringsplass med ladekabel??

Det er tryggest å ryggeparkere, for man har bedre oversikt når man skal kjøre ut av parkeringen. Langt mindre ulykker med ryggeparkering, enn å rygge ut fra parkering. Når man rygger inn trenger man mindre plass i parkeringshuset.

Når man i tillegg har ladeporten BAK PÅ BILEN, burde det være naturlig å rygge inn?... Satan for en idiot...

Når det er sagt, så har de bilene med ladeporten bak plassert den på siden av bilen. De burde vert levert med lengre ladekabler enn standard som leaf vanligvis klarer seg med. Gjerne 10 meter.

Denne tråden gjør meg irritert. (Ikke bare det siterte inlegget).

Jeg parkerer kun på ladeplass dersom jeg trenger å lade. Hvorfor kan ikke alle andre også gjøre det? Hvorfor skal Ola Nordmann være så egoistisk og gniten at de konsekvent skal parkere på ladeplasser for bekvemmelighetens skyld eller for å spare noen få kroner på strøm mens de kaster vekk penger på alt mulig annet?

kos

Hei Marius Engel  - de fleste er som deg. Men det er noen få som ødelegger - men et råttent eple i kassen og hele kassen er ødelagt. Slik er det i mange saker. men å skåne disse "idiotene" med at de har rettigheter når de driter selv i alt - har ikke jeg tenkt å la være å si ifra. Men på en hyggelig måte. Har stor glede av å plukke opp noen av de, og kunne meddele at jeg har funnet bilen som de hadde mistet ute på parkeringsplassen. De fleste blir brydd.

Gordon Retriever

Sitat fra: Milzit på fredag 26. desember 2014, klokken 00:47
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 05. desember 2014, klokken 11:18
Administrator fjerner navn, ikke skilt nr i et bilde.

Navn er søkbart og identifiserer en bestemt person. Reg. nr er ikke å henge ut en person og man må betale for å finne navnet på eier. Det er en vesentlig forskjell. 

Hvem som har kjørt bilen vet vi heller ikke. Det vi vet er at denne bilen står parkert uten å lade, noe som illustrerer et kjent problem, nemmlig at elbiler (og fossilbiler) blokkerer ladeplasser i ren egoisme.

Lars

Så elbilforeningen mener at det er greit å publisere registeringsnummer av biler?
Det er ingen "vestentlig forskjell" fordi man må betale for å slå opp et nummer, man identifiserer fortsatt personer.

Dersom bilen er belånt, trenger man heller ikke betale for å finne ut hvem heftelsen i bilen er registrert på.

Hvis det at man må betale for å identifisere person er et avgjørende poeng, er det altså ok å publisere bilder av feilparkerte biler, men hvis bilen er belånt må man sladde nummeret? ???

Kent

Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 28. desember 2014, klokken 15:00

Dersom bilen er belånt, trenger man heller ikke betale for å finne ut hvem heftelsen i bilen er registrert på.

Hvis det at man må betale for å identifisere person er et avgjørende poeng, er det altså ok å publisere bilder av feilparkerte biler, men hvis bilen er belånt må man sladde nummeret? ???

Har vel mer med søkbarhet generelt på internett, om du skriver navn og evt bilnummer i klartekst, så vil det bli plukket opp av ett enkelt googlesøk, et bilde av en bil må man gå inn på hver enkelt tråd for å finne.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

kos

Hei - til tider tar man 100% feil. Husker en gang jeg gjorde det? men denne tråden handler om parkering på ladeplasser og hva de betyr for oss som har elbiler. Hele vårt bilhold er bygget på at vi får ladet bilen og så er det noen som driter i det og gjør som de vil uten hensyn til andre, undergraver til de grader elbil hold. Så har vi fått en meningsløs diskusjon der de som undergraver elbil hold totalt med sine holdninger. Og så dreier denne tråden seg om en "idiot" som har parkert tullete og hans rettigheter. Det er ganske meningsløst - la "idioten" få føle hva vi andre mener om hans oppførsel uten å gå over streken og selv bli lovløse. Respekt har han ikke krav på - så litt uskyldig plaging får han tåle. Til inntekt for alle som er hensynsfulle og ikke til plage for andre.

kos

Hei Sven-Erik  - kan ikke bli mer enig. Gikk på en smell for en tid siden der en bil parkert på HC plass ikke hadde HC kort. Likte det ikke helt til en høygravid kom ut med noen unger og plastposer. Hjalp dama i bilen og ønsket de vell hjem. - hun hadde vel ikke direkte lov å parkere der - men hadde et legitimt behov som bare bekrefter regelen.
Kjepphesten min er § 3 i veitrafikkloven. Hensynsfull osv.

Men de som av ren egoisme utnytter §3 til egen vinning, får ikke respekt av meg.


kos

Hei Sven-Erik igjen. Med Idiot i " så er det ikke ens betydende med at det henviser til en spesiell person, men heller handlinger som noe gjør i trafikken. Å stå parkert på ladeplass når man ikke har behov for å lade, er der jeg kommer fra å ikke vise hensyn. Om noen trenger skilting for å forstå det er jeg undrende til. Om alle har samme holdning så blir det umulig å være elbelist. Som i denne tråden og flere til. man står ikke parkert med elbil foran bensinpumpen og eter pølser, nå det er kø ved pumpa, selv om det ikke er skiltet forbudt. Kaller slike generelt for "idiot" ikke personen men handlingen. 

Lars C. Krogenæs

#219
Ladeplasser opprettes ikke for at elbiler skal parkere, menn få lade. Har du ikke behov for lading bør du finne deg en annen plass, slik fossilbiler må!

Det er mitt standpunkt. Andre egoister kan mene noe annet av egoistiske bekvemmlighets hensyn.

Forøvrig kan diskusjon om bilder med reg. nr. diskuteres her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18667.0.html

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

K S

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 29. desember 2014, klokken 17:34
Ladeplasser opprettes ikke for at elbiler skal parkere, menn få lade. Har du ikke behov for lading bør du finne deg en annen plass, slik fossilbiler må!

Det er mitt standpunkt. Andre egoister kan mene noe annet av egoistiske bekvemmlighets hensyn.

Forøvrig kan diskusjon om bilder med reg. nr. diskuteres her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18667.0.html

Lars

Hadde det vært en ide om elbilforeningen hadde laget et visittkort som vi kunne brukt når vi kommer over feilparkerte biler? Så kan vi håpe at folk lærer?...

Elmo

Sitat fra: K S på mandag 29. desember 2014, klokken 18:34
Hadde det vært en ide om elbilforeningen hadde laget et visittkort som vi kunne brukt når vi kommer over feilparkerte biler? Så kan vi håpe at folk lærer?...

FLere gode "visittkort" i tråden "Flyer for feilparkerte biler..." hvis du tar deg tid til å ba gjennom
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

K S

Sitat fra: Elmo på mandag 29. desember 2014, klokken 18:57
Sitat fra: K S på mandag 29. desember 2014, klokken 18:34
Hadde det vært en ide om elbilforeningen hadde laget et visittkort som vi kunne brukt når vi kommer over feilparkerte biler? Så kan vi håpe at folk lærer?...

FLere gode "visittkort" i tråden "Flyer for feilparkerte biler..." hvis du tar deg tid til å ba gjennom

Det vet jeg, men kanskje en ide om foreningen kom på banen? Kanskje med tekst til slutt "På vegne av Elbilforeningen", gjerne også med reklame/medlemsfordeler osv.

Lars C. Krogenæs

Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Mippen

Helt enig! Trenger man ikke å lade så parkerer man en annen plass. Det er ikke noen unskyldning at det ikke var ledig. Det er alltid noen som skal ut hvis du venter litt og det går an å parkere litt unna.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA