Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla'n som arbeidsjern ?

Startet av Schled, torsdag 04. september 2014, klokken 12:54

« forrige - neste »

Mippen

Har aldri opplevd å ikke finne en parkeringsplass. Hvis det ikke er ledig parkerer jeg et stykke unna i stedet for å velge en ladeplass med mindre jeg trenger strøm. Sist reddet jeg kvelden til en stakkar renault twizy eier =)
Fremtiden er elektrisk.

kos

 :) det er slik jeg liker at elbileiere og alle andre trafikanter tenker. Mippen er et godt forbilde, og jeg kan ikke for ofte si det veotrafikk loven § 3 sier at slik skal trafikanter oppføre seg. hensynsfull, aktpågiven og ikke være til skjenanse for andre.

:) :) :)

Milzit

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 05. desember 2014, klokken 11:18
Administrator fjerner navn, ikke skilt nr i et bilde.

Navn er søkbart og identifiserer en bestemt person. Reg. nr er ikke å henge ut en person og man må betale for å finne navnet på eier. Det er en vesentlig forskjell. 

Hvem som har kjørt bilen vet vi heller ikke. Det vi vet er at denne bilen står parkert uten å lade, noe som illustrerer et kjent problem, nemmlig at elbiler (og fossilbiler) blokkerer ladeplasser i ren egoisme.

Lars

Så elbilforeningen mener at det er greit å publisere registeringsnummer av biler?
Det er ingen "vestentlig forskjell" fordi man må betale for å slå opp et nummer, man identifiserer fortsatt personer.

Det er nok flere som ikke er enige med deg i dette:

http://hannemyr.com/faq/legal_dm07.shtml
Vær imidlertid varsom med gjen­stander dersom gjenstanden kan forbindes entydig med en person. Et eksempel er et bilde av en bil som viser bilens registreringsnummer. Å publisere slike bilder kan dermed innebære at man offentliggjør personopplysninger, noe som igjen kan være i konflikt med personopplysningsloven

http://www.aasavis.no/nyheter/article6834642.ece
Så hva hvis jeg publiserer et bilde av en feilparkert bil med fult leselig registreringsnummer med den hensikt å starte en diskusjon om feilparkering i Ås sentrum?

– Fordi et registreringsnummer enkelt kan kyttes opp til personen som eier denne bilen, og hvis det i tillegg publiseres krenkende kommentarer rundt dette, kan man argumentere for at eieren av bilen skal godkjenne at det publiseres, sier Tessem.

Powerflux

Hva Hannemyr "mener" man bør være varsom med betyr vel svært lite ::)
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

TS

Sitat fra: Milzit på fredag 26. desember 2014, klokken 00:47
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 05. desember 2014, klokken 11:18
Administrator fjerner navn, ikke skilt nr i et bilde.

Navn er søkbart og identifiserer en bestemt person. Reg. nr er ikke å henge ut en person og man må betale for å finne navnet på eier. Det er en vesentlig forskjell. 

Hvem som har kjørt bilen vet vi heller ikke. Det vi vet er at denne bilen står parkert uten å lade, noe som illustrerer et kjent problem, nemmlig at elbiler (og fossilbiler) blokkerer ladeplasser i ren egoisme.

Lars

Så elbilforeningen mener at det er greit å publisere registeringsnummer av biler?
Det er ingen "vestentlig forskjell" fordi man må betale for å slå opp et nummer, man identifiserer fortsatt personer.

Det er nok flere som ikke er enige med deg i dette:

http://hannemyr.com/faq/legal_dm07.shtml
Vær imidlertid varsom med gjen­stander dersom gjenstanden kan forbindes entydig med en person. Et eksempel er et bilde av en bil som viser bilens registreringsnummer. Å publisere slike bilder kan dermed innebære at man offentliggjør personopplysninger, noe som igjen kan være i konflikt med personopplysningsloven

http://www.aasavis.no/nyheter/article6834642.ece
Så hva hvis jeg publiserer et bilde av en feilparkert bil med fult leselig registreringsnummer med den hensikt å starte en diskusjon om feilparkering i Ås sentrum?

– Fordi et registreringsnummer enkelt kan kyttes opp til personen som eier denne bilen, og hvis det i tillegg publiseres krenkende kommentarer rundt dette, kan man argumentere for at eieren av bilen skal godkjenne at det publiseres, sier Tessem.

Mulig dette er i en juridisk gråsone, men rent etisk mener jeg at det ikke er et problem så lenge man har retningslinjer på publisering av navn etc .
Selv har jeg benyttet slike innlegg med bilder på FB til å kontakte daglige ledere i firmaer som har elbiler eller fossilbiler som okkuperer ladeplass.
Har da informert de om at det gir dårlig reklame på sosiale medier. I noen tilfeller har de kommet med gode forklaringer som jeg igjen har publisert som mulig forklaring for å roe gemyttene.

Dette kommer til å fortsette til det blir forbud mot å parkere uten å lade på ladeplasser. Et slikt forbud må kommer snarest, både for kommunale og kommersielle ladeplasser.(kjøpesenter etc)
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Elbil8

Sitat fra: TS på fredag 26. desember 2014, klokken 19:55
Dette kommer til å fortsette til det blir forbud mot å parkere uten å lade på ladeplasser. Et slikt forbud må kommer snarest, både for kommunale og kommersielle ladeplasser.(kjøpesenter etc)

Hva er hensikten med det? Det tar noen sekunder å plugge inn bilen for syns skyld, dersom man trenger en parkeringsplass. Greit, det kan hindre noen få dersom det er andre ledige i nærheten, men de fleste som parkerer på ladeplasser gjør det gjerne fordi det ikke er ledige plasser i umiddelbar nærhet.
Nissan Leaf 2014
Peugeot iOn 2012
Akershus

Thomas Parsli

Sitat fra: Powerflux på fredag 26. desember 2014, klokken 01:07
Hva Hannemyr "mener" man bør være varsom med betyr vel svært lite ::)

Hvorfor det?
Dette er et område han er opptatt av og har brukt mye tid på research.
Min erfaring med Gisle Hannemyr er at han er etteretterlig og har kilder for sine påstander/meninger.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

emil

#202
Sitat fra: Elbil8 på fredag 26. desember 2014, klokken 20:41
Hva er hensikten med det? Det tar noen sekunder å plugge inn bilen for syns skyld, dersom man trenger en parkeringsplass. Greit, det kan hindre noen få dersom det er andre ledige i nærheten, men de fleste som parkerer på ladeplasser gjør det gjerne fordi det ikke er ledige plasser i umiddelbar nærhet.

Min erfaring med de som "feilparkerer" på ladeplass med elbil går i to hovedkategorier:

De late og de som ikke vet bedre.

Har observert folk som parkerer på ladeplass uten å lade for å så gå ~500m til et kontorbygg. 50 meter unna kontorbygget i andre retning er en stor kommunal parkeringsplasss der man kan stå gratis hele dagen.

Og så har man de som ikke gidder å gå noen hundre meter lengre ved å parkere på alternativ parkeringsplass. Har en av de her i byen som kommer på jobb tidlig nok til at han ikke vil ha noe problem med å finne alternativ parkeringsplass. Han bor så nærme (~10km) at han ikke har ladebehov for daglig tur/retur reise, men parkerer konsekvent på ladeplass.

Milzit

Sitat fra: Powerflux på fredag 26. desember 2014, klokken 01:07
Hva Hannemyr "mener" man bør være varsom med betyr vel svært lite ::)
Som andre har nevnt anser jeg Hannemyr som en pålitelig kilde, og det er ikke kun han som mener det.

At noen legger ut bilder får stå for deres regning, men jeg synes at det for dårlig at moderator her (som også representeres elbilforeningen?) kommer med så lettbeinte påstander om at ok å henge ut biler som lett kan identifiseres fordi man må betale.

I følge etiske retningslinjer til Norsk Redaktørforening skal man aldri publisere bilder uten sladdet reg. nr.

Jeg hadde helt klart levert anmeldse av elbilforeningen for brudd på personopplysningsloven hvis noen la ut et bilde av min bil med reg. nr.. Antagelig vil da også stå fullt navn en stund inntil mod fjernet det og div. andre kommentarer.
Man finne seg for god til å lage slike hetsetråder.

(Nå parkerer ikke jeg på ladeplasser, men det er ikke poenget her)

fstromsv

Helt enig med dem som mener det ikke er god praksis å vise bilder med tydelig reg.nr.  Tjener vel heller ikke elbil-saken i det lange løp.  Med holdningskampanjer tror jeg man kan nå langt når man tar tiden til hjelp.

kos

Hei - om dette med å bli uthengt er så viktig - så bare ikke  parker som idioter. Så er det vel ikke så stor sak. Men å la de som bryter alle regler få fred - NEI

Milzit

#206
Sitat fra: kos på lørdag 27. desember 2014, klokken 00:31
Hei - om dette med å bli uthengt er så viktig - så bare ikke  parker som idioter. Så er det vel ikke så stor sak. Men å la de som bryter alle regler få fred - NEI
Siden du snakker om regler:
Nå er de som legger ut bilder med reg. nr som bryter "reglene", de som står på en ladeplass (uten skilt med ladeplikt) uten å lade står bryter ingen regler. Dette er parkeringsplass reservert elbil med lademulighet. (offentlige plasser)
Eller er det kanskje dine regler som gjelder her tydelivis? ;)

Mippen

Sitat fra: Milzit på lørdag 27. desember 2014, klokken 00:49
Sitat fra: kos på lørdag 27. desember 2014, klokken 00:31
Hei - om dette med å bli uthengt er så viktig - så bare ikke  parker som idioter. Så er det vel ikke så stor sak. Men å la de som bryter alle regler få fred - NEI
Siden du snakker om regler:
Nå er de som legger ut bilder med reg. nr som bryter "reglene", de som står på en ladeplass (uten skilt med ladeplikt) uten å lade står bryter ingen regler. Dette er parkeringsplass reservert elbil med lademulighet. (offentlige plasser)
Eller er det kanskje dine regler som gjelder her tydelivis? ;)

Pleier det å stå parkering forbudt på bensinstasjoner ved pumpen også? Når det står et skilt med elbil eller ladbare kjøretøy også er det en lade stasjon, hva sier det deg?
Fremtiden er elektrisk.

kos

Hei Milzit - det stod i tråden "parkere som idioter" Om du mener at det å parkere som idioter er bra, bare du ikke får bot så er jeg ikke enig. Husk veitrafikkloven § 3. Der er det ikke lov å være " idiot" Men lovbrudd er lovbrudd - blir ikke bedre av flere lovbrudd.

sølv-pilen

Hva med de som opptar en hel parkeringsplass med ladekabel??
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA