Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla'n som arbeidsjern ?

Startet av Schled, torsdag 04. september 2014, klokken 12:54

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Administrator fjerner navn, ikke skilt nr i et bilde.

Navn er søkbart og identifiserer en bestemt person. Reg. nr er ikke å henge ut en person og man må betale for å finne navnet på eier. Det er en vesentlig forskjell. 

Hvem som har kjørt bilen vet vi heller ikke. Det vi vet er at denne bilen står parkert uten å lade, noe som illustrerer et kjent problem, nemmlig at elbiler (og fossilbiler) blokkerer ladeplasser i ren egoisme.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

pwb

Hvis man ser at det ikke er den minste reaksjon på at man parkerer feil, hvorfor skal man da slutte med det? Håper alle tar bilder av feilparkerte biler på el plasser og legger ut slik at folk begynner å tenke seg om litt.

Ferry

Nå har jeg opplevd to ganger at det parkerer fossilbiler ved hurtigladeren på Nes i Ådal. Det er nesten godt gjort, for det er en kjempesvær plass, og det er ALLTID plass til både biler, vogntog og busser. Den første gangen stod jeg og lada på en av de tre plassene da to unge jenter i fossilbil kom og blokkerte en plass de også. Det er nærmest komisk å se at noen parkerer en fossilbil foran ladeskuret når det er 100 m fri parkering på hver side. Den hurtigladeren virker som en magnet på fossilbiler. Jeg spurte om de skulle lade bilen. De tok hintet.. En annen gang kom det en fossilsuv og satte bilen på tvers over to av de tre plassene rett foran snuta på meg. F... meg helt utrolig! Jeg fikk ladet selv, og vekslet noen ord meg suv'ern. Han var nysgjerrig på ladinga, for han hadde en elbil selv også som han brukte til vanlig. Stønn... facepalm.. Forøvrig en trivelig kar da. Jeg er litt usikker på om det gjør det bedre eller verre!?

leafeierskien

Sitat fra: pwb på lørdag 06. desember 2014, klokken 17:11
Hvis man ser at det ikke er den minste reaksjon på at man parkerer feil, hvorfor skal man da slutte med det? Håper alle tar bilder av feilparkerte biler på el plasser og legger ut slik at folk begynner å tenke seg om litt.

Æsj, hadde bestemt meg for å slutte å kverulere. Men så er jeg en evig kverulant og  :-\

Hvorfor tar du det ikke bare opp med den som har feilparkert hvis intensjonen er å reagere på en feilparkering så vedkommende ikke gjentar feilen? :)

K S

Sitat fra: leafeierskien på mandag 08. desember 2014, klokken 09:00
Sitat fra: pwb på lørdag 06. desember 2014, klokken 17:11
Hvis man ser at det ikke er den minste reaksjon på at man parkerer feil, hvorfor skal man da slutte med det? Håper alle tar bilder av feilparkerte biler på el plasser og legger ut slik at folk begynner å tenke seg om litt.

Æsj, hadde bestemt meg for å slutte å kverulere. Men så er jeg en evig kverulant og  :-\

Hvorfor tar du det ikke bare opp med den som har feilparkert hvis intensjonen er å reagere på en feilparkering så vedkommende ikke gjentar feilen? :)

Mye lettere å være "tøff" anonymt på et diskusjonsforum hvor rette vedkommende ikke får det med seg!

cra

Hvor mange som har lest denne tråden har tatt seg bryet med å sjekke ut navn på eier av bilen? ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Coldwinter

Som ny med el-bil har jeg allerede erfart en høy andel egoistiske folk som tar opp ladeplass uten å lade selv om det er andre lett tilgjengelige plasser. Jeg lurer på om alle fordelene med å ha elbil gjør at de mister folkeskikken og blir egoistiske av det. Som MC fører er det en utbredt solidaritet og hjelpsomhet. Her kunne elbilister lære ganske mye.(Det er kanskje ikke statistisk signifikant, men dette skjedde ved 4 av 6 forsøk på å få ladeplass i løpet av 2 dager).

leafeierskien

Sitat fra: Coldwinter på mandag 08. desember 2014, klokken 13:19
Som ny med el-bil har jeg allerede erfart en høy andel egoistiske folk som tar opp ladeplass uten å lade selv om det er andre lett tilgjengelige plasser. Jeg lurer på om alle fordelene med å ha elbil gjør at de mister folkeskikken og blir egoistiske av det. Som MC fører er det en utbredt solidaritet og hjelpsomhet. Her kunne elbilister lære ganske mye.(Det er kanskje ikke statistisk signifikant, men dette skjedde ved 4 av 6 forsøk på å få ladeplass i løpet av 2 dager).

Hvis det er tilgjengelige plasser rundt og de likevel velger å stå på en ladeplass uten å lade så finnes det to alternativer:

1) de er uvitne
2) de er onde

Jeg tror ikke mennesker er grunnleggende sadistiske / onde og jeg tror på tydeligere skilting med litt info.

hdh

Elbil-parkering på f.eks. et kjøpesenter er ofte plassert nært inngangen, og med en gang folk svinger inn på en kjøpesenterparkering så går de over lik for å kunne parkere nærmest mulig inngangen. Om det så bare er snakk om å spare 4-5 meter.
Sort '14 Renault Zoe Intens

kos

Hei - Hva er meningen med ladeplasser på kjøpesenter. Lade stasjon for rundt liggende beboere eller lade plass for kunder. Antar at det er for kunder og skal jeg da handle så er det vel greit å lade også, siden det er en del av servicen på senteret. Hvem er mer berettiget lading enn andre? Dette problemet med at noen står og lader og det ikke er plass til meg, er  ikke andres problem-. At lade plassen er 2 meter  fra døren gjør den svært aktuell. Kort vei osv.

Det som ser litt rart ut er at noen mener at disse plassene er mine. Og her lager jeg standarden - vekk med alle som ikke er like "viktige" ladere. Tenk å stå der med fult oppladet bil - og hva er meningen med å Lade.

Nå provoserer jeg - en del. Men det kan ikke være et A lag og et B lag ved ladestolpene. De med små biler - A gjengen / første prioritet. Alle andre bak i køen.

leafeierskien

Sitat fra: kos på tirsdag 09. desember 2014, klokken 09:16
Hei - Hva er meningen med ladeplasser på kjøpesenter. Lade stasjon for rundt liggende beboere eller lade plass for kunder. Antar at det er for kunder og skal jeg da handle så er det vel greit å lade også, siden det er en del av servicen på senteret. Hvem er mer berettiget lading enn andre? Dette problemet med at noen står og lader og det ikke er plass til meg, er  ikke andres problem-. At lade plassen er 2 meter  fra døren gjør den svært aktuell. Kort vei osv.

Det som ser litt rart ut er at noen mener at disse plassene er mine. Og her lager jeg standarden - vekk med alle som ikke er like "viktige" ladere. Tenk å stå der med fult oppladet bil - og hva er meningen med å Lade.

Nå provoserer jeg - en del. Men det kan ikke være et A lag og et B lag ved ladestolpene. De med små biler - A gjengen / første prioritet. Alle andre bak i køen.

Hei!

Leste innlegget ditt tre ganger, men jeg skjønner ikke helt hva du mener.

Er det beboere som ikke handler som er problemet, eller er det biler som er fulladet?

Eller er det det at slike ting er umulig å regulere / klassifisere hvem som har "mest rett" til å stå på disse plassene?  :)

zbk

Sitat fra: nime01 på tirsdag 09. desember 2014, klokken 09:46
Sitat fra: leafeierskien
Eller er det det at slike ting er umulig å regulere / klassifisere hvem som har "mest rett" til å stå på disse plassene?  :)
La oss bare gjøre det kjempeenkelt: Alle med regnr fra EL50000 og opp må vike på ladeplass for alle med regnr fra EL49999 og ned, om du har Tesla eller Trilling spiller ingen rolle.

;)

(dette er ment som en spøk)

Flaks at jeg fikk bilnummer fra en serie som har ligget i Stavanger en stund, da, og ikke ett av de aller siste  ;)
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

leafeierskien

Sitat fra: nime01 på tirsdag 09. desember 2014, klokken 09:46
Sitat fra: leafeierskien
Eller er det det at slike ting er umulig å regulere / klassifisere hvem som har "mest rett" til å stå på disse plassene?  :)
La oss bare gjøre det kjempeenkelt: Alle med regnr fra EL50000 og opp må vike på ladeplass for alle med regnr fra EL49999 og ned, om du har Tesla eller Trilling spiller ingen rolle.

;)

(dette er ment som en spøk)

Hehe, god idè. Og bra at du skrev at det var en spøk, hihi  :P

zbk

Ellers enig med de som hevder to enkle tiltak vil avhjelpe problemet drastisk.

- Plasser ladeplassene mindre attraktivt og ikke rett ved døra (på kjøpesentre/pakeringshus)
- Merk dem skikkelig med "Kun for biler til lading"

Tror en stor del av problemet er at "ladeplasser" av svært mange oppfattes som "elbilplasser"
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

leafeierskien

Sitat fra: zbk på tirsdag 09. desember 2014, klokken 09:52
Ellers enig med de som hevder to enkle tiltak vil avhjelpe problemet drastisk.

- Plasser ladeplassene mindre attraktivt og ikke rett ved døra (på kjøpesentre/pakeringshus)
- Merk dem skikkelig med "Kun for biler til lading"

Tror en stor del av problemet er at "ladeplasser" av svært mange oppfattes som "elbilplasser"

Enig...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA