Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Transport av sett med dekk/felg fra Stavanger til Oslo?

Startet av Nuvolari, torsdag 04. september 2014, klokken 12:37

« forrige - neste »

Lefsegokk

Hva er egentlig denne seilingen det er snakk om?

Og i tillegg: hvordan funker B-funksjonen? Jeg har testet litt frem og tilbake for å se om den faktisk lader like mye hele tiden uansett om man tråkker på gasspedalen, men ble ikke mye klokere. Det bør jo være lett å fikse det jeg tror kan være tilfelle, men stemmer det at B-funksjonen ikke er i kraft så lenge %-måleren står på 0 eller mer?

valvolainen

Seilingen er bare at en kjører helt uten regenerering. Dvs ingen motstand når du slipper gasen. Da lades ikke batteriet noe, men du ruller langt. Veldig økonomisk.

B er kraftigste regenering. Når du slipper gassen, så lades batteriet og bilen mister fart. Dette skjer istedenfor at ellers måtte ha brukt bremsene eller bremset på motoren i en vanlig bil. Istedenfor tilbakeføres deler av bevegelsesenergien tilbake til batteriet igjen.
Flott og bruke i bykjøring, inn mot kryss og rundkjøringer, køkjøring.

Det er ingen vits i å lade batteriet mens du gir gass, fordi det er jo her all energien kommer fra i utgangspunktet. Regnerering er derfor kun aktivt når du slipper gassen.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

mihkku

Sykt avhengig av B etter seiling / nedbremsing.  Testet nye Passat her om dagen og slet med å finne B:p

pwb



Sitat fra: Råde på onsdag 20. august 2014, klokken 20:36
Som jeg ser det:
1. Du blir mer sliten i høyrefoten fordi du mer sjelden kan ta den av pedalen (langkjøring)

Da har du feil sittestilling eller en bil som ikke passer deg.

elektrolux

[quote author=valvolainen link=topic=16049.msg339477#msg339477
Det er ingen vits i å lade batteriet mens du gir gass, fordi det er jo her all energien kommer fra i utgangspunktet. Regnerering er derfor kun aktivt når du slipper gassen.
[/quote]

Vi vurderte å utnytte denne funksjonen i forbindelse med kjøp av 2 Elbiler i Holland og kjøre dem hjem for egen maskin.

Tanken var å slepe den ene slik at den lade batteriet, og så bytte om når bilen vi slepte med trengte lading. Dessverre fungerer dette ikke i praksis da energi ikke kan lages, kun omformes, og hver omforming medfører tap i form av varme. I dette tilfellet til bilens dekk, drivverk, inverter og batteri.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

valvolainen

Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Elmo

Sitat fra: elektrolux på søndag 22. mars 2015, klokken 09:09
Tanken var å slepe den ene slik at den lade batteriet, og så bytte om når bilen vi slepte med trengte lading.

Så du trodde du hadde funnet perpetuum mobile ??? ;D ;D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

PerBear

Sitat fra: Elmo på søndag 22. mars 2015, klokken 10:27
Sitat fra: elektrolux på søndag 22. mars 2015, klokken 09:09
Tanken var å slepe den ene slik at den lade batteriet, og så bytte om når bilen vi slepte med trengte lading.

Så du trodde du hadde funnet perpetuum mobile ??? ;D ;D

Eller perpetuum elbile!  :P
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA