Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Transport av sett med dekk/felg fra Stavanger til Oslo?

Startet av Nuvolari, torsdag 04. september 2014, klokken 12:37

« forrige - neste »

Råde

Sitat fra: elektrolux på torsdag 21. august 2014, klokken 07:38
Det viktige er for meg valgfriheten.

Er overbevist om at denne modusen er en av "hemmelighetene" til at e-Golf knuser alle bortsett fra Tesla på praktisk rekkevidde.

Enig med deg i dette.
Det er for eksempel ikke for ingenting at fossilbilrr nå kommer med seiling og sylinderkutt.
e-Golf | X75D

jamez

valgfriheten er super! Jeg syns det er topp å kunne veksle mellom B når jeg kjører i byen, og over til D når jeg kommer ut på landeveien.

Det hadde vært mer slitsomt å kjøre i B på landeveien hele tiden (selv om ACC jo er grei kompensasjon)
tilsvarende er det behagelig å slippe å bruke bremsepedalen så mye i byen.

D1-D2-D3 blir lite brukt da, men fins vel dem som vil at motorbremsen skal føles som på fossilbilen sin også, og da kan jo disse fort være greie.

elektrolux

Sitat fra: Råde på torsdag 21. august 2014, klokken 08:39
Det er for eksempel ikke for ingenting at fossilbilrr nå kommer med seiling og sylinderkutt.

Interresant. Nå hadde riktignok Saab seiling som standard allerede på 60 tallet, men bra det kommer på nye biler.

Da kan forhåpentligvis Elbiler følge etter og få seiling som standard opsjon de også.  :D Argumentet om at det skal ligne en gammel bensinbil med manuel gir bortfalle i alle fall.

( Turbodiesel med automat seiler allerede grunnet omtrent null motorbrems )
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Råde

Sitat fra: elektrolux på torsdag 21. august 2014, klokken 09:48
Sitat fra: Råde på torsdag 21. august 2014, klokken 08:39
Det er for eksempel ikke for ingenting at fossilbilrr nå kommer med seiling og sylinderkutt.
Interresant. Nå hadde riktignok Saab seiling som standard allerede på 60 tallet, men bra det kommer på nye biler.
Joda, og i prinsippet så har alle manuelt girede biler seiling. Bare å trampe hardt på den tredje pedalen fra høyre som jeg har glemt hva heter :) (automat også, bare sette i N)

Jeg husker at vi i i hin dager lo av en kamerat som på død og liv skulle ha bilen i fri over alt med sin forgassermotor. Han mente han sparte drivstoff. Da han også begynte med det på moderne motorer som kutter drivstofftilførselen elektronisk, lo vi enda mer. Han hadde rett viste det seg.
e-Golf | X75D

pberg

Sitat

Full rekuperasjon: Trykk girvelgeren bakover. Enkelt og greit, samtidig som man ikke fratar bilføreren muligheten til å kjøre bil på en annen måte enn med max regen. :)

Det er jo bare å ikke slippe gassen helt opp,  så triller du...
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

stefse

Ser det er delte meninger om girvelgeren, de fleste positive.
Har noen lest i bruksanvisningen for bilen angående bruk av B, og hva står det der?
Mitt inntrykk er at B ikke er til for at man skal kjøre rundt med spaken i B hele tiden.
Funksjonen minner mer om telma brems på tyngre kjøretøy hvis noen har vært borti dette. Et lett drag i spaken, og bussen holder hastigheten i lange nedoverbakker uten å varme opp bremsetromlene.

Slik B er laget anser jeg det som en fin måte å redusere hastigheten med et litte vipp med hånda uten å begynne med fotarbeid, lat som jeg er  :)
Egentlig en genial funksjon, som jeg tror jeg kommer til å bruke ofte.
Regenereringen på golfen funker faktisk så bra at jeg frykter at bremseskivene skal ruste opp   :-[
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

PerBear


Sitat fra: stefse link=topic=16049.msg250451#msg250451 date=
Regenereringen på golfen funker faktisk så bra at jeg frykter at bremseskivene skal ruste opp   :-[
/quote]
Kommer nok rustfrie skiver fra 3.part oeverandører hvis VW ikke har tatt hensyn til det...
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

pberg

Sitat

Slik B er laget anser jeg det som en fin måte å redusere hastigheten med et litte vipp med hånda uten å begynne med fotarbeid, lat som jeg er

Det er da enda enklere å bevege storetåa en halv cm for å gjøre det samme?
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Råde

Sitat fra: pberg på søndag 24. august 2014, klokken 11:42
Sitat

Slik B er laget anser jeg det som en fin måte å redusere hastigheten med et litte vipp med hånda uten å begynne med fotarbeid, lat som jeg er

Det er da enda enklere å bevege storetåa en halv cm for å gjøre det samme?
Bortsett fra senebetennelsen du pådrar deg i leggmuskulaturen, da :)
e-Golf | X75D

soarer

Sitat fra: stefse på fredag 22. august 2014, klokken 20:06


Slik B er laget anser jeg det som en fin måte å redusere hastigheten med et litte vipp med hånda uten å begynne med fotarbeid, lat som jeg er  :)
Egentlig en genial funksjon, som jeg tror jeg kommer til å bruke ofte.
Regenereringen på golfen funker faktisk så bra at jeg frykter at bremseskivene skal ruste opp   :-[

Der kom heldigviss noen flere til samme sluttning som meg.

Mange sliter med at bakbremser ruster opp på ordinære biler. Da man alt for skjelden benytter bremsene bak. Dette problemet vil kunne bli mye større på en elbil, viss mann nesten aldrig benytter bremsene.  ;)
2015 e-Golf. Levert 28-10-14.

yesman

Blir fort rykkete kjøring i B. Passer nok til mye start og stopp v bykjøring, men kjøring ellers blir mye behageligere (spesielt for passasjerene) med D. Rekkevidden blir også bedre, så dersom man skal kjøre langt blir det enda viktigere å bruke D.
-------------------------------
eGolf, BMW X1 og venter på TMX60

Elmo

Sitat fra: soarer på søndag 24. august 2014, klokken 12:00
Dette problemet vil kunne bli mye større på en elbil, viss mann nesten aldrig benytter bremsene.  ;)
[/quote

Jeg har kjørt elbil i 9 år nå og underskrive på det.
Men en kraftig oppbremsning ved slutten av hver tur eller minst en gang i uka hjelper godt på problemet.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

stefse

Sitat fra: Elmo på søndag 24. august 2014, klokken 22:51
Sitat fra: soarer på søndag 24. august 2014, klokken 12:00
Dette problemet vil kunne bli mye større på en elbil, viss mann nesten aldrig benytter bremsene.  ;)
[/quote

Jeg har kjørt elbil i 9 år nå og underskrive på det.
Men en kraftig oppbremsning ved slutten av hver tur eller minst en gang i uka hjelper godt på problemet.

Fikk justert på mer bremsekraft bak på en av mine tidligere biler (fra 10 % opp til ca 20 %) for å unngå stadige rustproblemer på bakbremsene. Det hjalp faktisk.
Meen det spørs om ikke VW og de andre elbilprodusentene har gjort en liten tabbe med å overdimensjonere bremsene. Regenereringen vil jo alltid slå inn, med mindre man driver nød-oppbremsing hele tiden, noe El-bilister aldri vil finne på uansett.

Ellers synes jeg for min del det er gammeldags nok med pedaler, og gammeldags med ratt også, he he.
Ei helikopterstikke man beveger fram og tilbake for forover og bakover, og til sidene for svingning hadde passet meg  ;D

Tesla Model3
VW eGolf - solgt

torgrand

Jeg forstår at vw ikke regenerer ved fullt batteri. Då hvis man bare passer på å bremse litt lett på første tur etter lading er vel problemet løst?

stefse

Sitat fra: torgrand på søndag 24. august 2014, klokken 23:23
Jeg forstår at vw ikke regenerer ved fullt batteri. Då hvis man bare passer på å bremse litt lett på første tur etter lading er vel problemet løst?

Tror jeg vil legge inn en nød-brems like før jeg skal parkere den hjemme for lading. Da er jeg ihvertfall sikker på å ha nok kraft til å komme fram :D
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA