Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Transport av sett med dekk/felg fra Stavanger til Oslo?

Startet av Nuvolari, torsdag 04. september 2014, klokken 12:37

« forrige - neste »

Nuvolari

Er det noen grunn til å ikke alltid kjøre e-golf i B modus?
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Hyperstress

Nei, og det er irriterende at en ikke kan ha B som default. (I allefall ikke på e-Up kan en det)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Råde

Som jeg ser det:
1. Du blir mer sliten i høyrefoten fordi du mer sjelden kan ta den av pedalen (langkjøring)
2. Hvis ikke du er sinnsykt god til å beregne fart, avstand til forankjørende og aksellerasjonspedalspådrag, vil du ikke kunne seile (coasting)
3. Du regenererer også ved bremsepedalen, slik at denne evnen vil du ikke miste ved kun å kjøre i D

Så jeg vil heller snu på det og si: Er deg noen grunn til ikke å alltid kjøre i D-modus :)
e-Golf | X75D

Råde

Sitat fra: Hyperstress på onsdag 20. august 2014, klokken 20:33
Nei, og det er irriterende at en ikke kan ha B som default. (I allefall ikke på e-Up kan en det)
B er vel forsåvidt default hvis du drar spaken helt ned. Det er bare D1-3 hvor du må vippe.
e-Golf | X75D

jkirkebo

Sitat fra: Råde på onsdag 20. august 2014, klokken 20:36
Som jeg ser det:
1. Du blir mer sliten i høyrefoten fordi du mer sjelden kan ta den av pedalen (langkjøring)
2. Hvis ikke du er sinnsykt god til å beregne fart, avstand til forankjørende og aksellerasjonspedalspådrag, vil du ikke kunne seile (coasting)
3. Du regenererer også ved bremsepedalen, slik at denne evnen vil du ikke miste ved kun å kjøre i D

Så jeg vil heller snu på det og si: Er deg noen grunn til ikke å alltid kjøre i D-modus :)

1. Det er det cruise control er til for...
2. Det er ikke noe problem med Tesla eller med Japan-Leaf i eco-modus for min del ihvertfall. Men jeg gidder sjelden å holde på med slikt, ser ikke poenget om ikke rekkevidden skal strekkes maksimalt (og det trenger jeg sjelden å gjøre).
3. Men det er (ihvertfall på Leaf) bortimot umulig å vite hvor punktet for maks regen er der mekanisk bremsing begynner. Mye lettere å få maks regen uten bruk av mekaniske bremser om all regen er på fartspedalen som på Tesla. Foretrekker det systemet på alle måter fremfor Leaf-løsningen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

pberg

I forhold til i3 som alltid har tilgjengelig full regen, virker det unødvendig dillete med en haug med moduser og "røring"  med girspaken. Ser at jeg aldri bruker bremsene bortsett fra hvis det skjer noe uforutsett. Ellers bruker jeg kun en pedal.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

e-Golfer

Jeg er nok også litt enig med @Råde her.

Det er vel like lite grunn til å kjøre i D som i B :-)

Jeg er nok av den oppfatning at i hverdagen har jeg overhode ingen problemer med rekkevidde, og dette betyr at jeg heller ikke ser noen grunn til hverken å kjøre annerledes enn jeg gjør med fossilbilen, eller å "gi fra meg" komfortdetaljer som akselerasjon og kulde/varme
e-Golf bestilt 26.02.2014, levert 28.07.2014. Night Blue Metallic, 18" Durban + alt utstyr.

Svg1974

En annen sak som er grei å være klar over er at B tenner bremselyset så snart du slipper gassen, mens D ikke gjør det.

Sonus

Vi har en E-up! leiebil mens vi venter på å få levert E-golfen vår. Kjører 76km tur retur hver dag til jobb og bruker da D-modusene til å annpasse fart til andre biler. Jeg skifter mellom dem aktivt og skulle gjerne hatt ratt-"giringen" som E-golf prototypen hadde. B-modusen bruker jeg sjeldent da bremseeffekten er for stor syns jeg, dessuten er det krunglete å få den ut av B og tilbake til D (men dette kan være fordi jeg ikke vet hvordan?)

Gordon Retriever

Sitat fra: pberg på onsdag 20. august 2014, klokken 21:05
I forhold til i3 som alltid har tilgjengelig full regen, virker det unødvendig dillete med en haug med moduser og "røring"  med girspaken.

Full rekuperasjon: Trykk girvelgeren bakover. Enkelt og greit, samtidig som man ikke fratar bilføreren muligheten til å kjøre bil på en annen måte enn med max regen. :)

Hyperstress


Sitat fra: Sonus på onsdag 20. august 2014, klokken 22:14
Vi har en E-up! leiebil mens vi venter på å få levert E-golfen vår. Kjører 76km tur retur hver dag til jobb og bruker da D-modusene til å annpasse fart til andre biler. Jeg skifter mellom dem aktivt og skulle gjerne hatt ratt-"giringen" som E-golf prototypen hadde. B-modusen bruker jeg sjeldent da bremseeffekten er for stor syns jeg, dessuten er det krunglete å få den ut av B og tilbake til D (men dette kan være fordi jeg ikke vet hvordan?)

Bare ta spaken bak en gang til.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Råde

Sitat fra: Svg1974 på onsdag 20. august 2014, klokken 22:08
En annen sak som er grei å være klar over er at B tenner bremselyset så snart du slipper gassen, mens D ikke gjør det.
Joda. D2-3 tenner også brems.

Kan være enig i at det er mye greier med å dra stanga frem og tilbake i forskjellige regen modi. Det hadde vært enklere med "one-pedal driving" hvor man har trinnløs regenerasjon.

Men det skulle, for meg i hvert fall, forutsette at man kunne skru det av. Liker best å kunne slippe gassen og coaste, og heller bruke bremsen til den trinnløse regenerasjonen. Det er forøvrig veldig lett på e-golf og e-UP og merke/se punktet hvor man når maks regen.
e-Golf | X75D

Sonus

Sitat fra: Hyperstress på onsdag 20. august 2014, klokken 22:20

Sitat fra: Sonus på onsdag 20. august 2014, klokken 22:14
Vi har en E-up! leiebil mens vi venter på å få levert E-golfen vår. Kjører 76km tur retur hver dag til jobb og bruker da D-modusene til å annpasse fart til andre biler. Jeg skifter mellom dem aktivt og skulle gjerne hatt ratt-"giringen" som E-golf prototypen hadde. B-modusen bruker jeg sjeldent da bremseeffekten er for stor syns jeg, dessuten er det krunglete å få den ut av B og tilbake til D (men dette kan være fordi jeg ikke vet hvordan?)

Bare ta spaken bak en gang til.

Så enkelt ja  :-[

elektrolux

Volvo C30 har samme funksjon som VW, men motsatt som Nuvolari her etterlyser.

Den defaulter til B, og må aktivt settes i seilemodus ved å vippe giren bakover en gang.

Har selv sluttet å bruke D1-D3 modus, men veksler en del mellom B og D og bruker den modusen som er mest hensiktsmessig og behagelig for den aktuelle strekningen.

Det viktige er for meg valgfriheten. Siden VW ( og Volvo, og Think Classic, og i stor grad Renault Zoe ) har dette,  er biler med påtvungen regenerering uaktuelle for meg å kjøpe.

B er supert under aktiv kjøring, f.eks i byen og kupert terreng, mens D er supert her på Jæren da en bare unntaksvis trenger tilføre energi for å seile framover. Er overbevist om at denne modusen er en av "hemmelighetene" til at e-Golf knuser alle bortsett fra Tesla på praktisk rekkevidde.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Svg1974

Sitat fra: Råde på onsdag 20. august 2014, klokken 23:29
Sitat fra: Svg1974 på onsdag 20. august 2014, klokken 22:08
En annen sak som er grei å være klar over er at B tenner bremselyset så snart du slipper gassen, mens D ikke gjør det.
Joda. D2-3 tenner også brems.


Nja, det trodde jeg også, for det er det som har vært å lese. Men jeg testet det ned Rennfast her om dagen, og bilen var desverre så skitten at jeg kunne observere refleksen fra bremselyset. Og da var det kun i B det lyste. Som forøvrig jeg kanskje synes er feil, for den faktiske oppbremsingen er ganske kraftig i D3 også.

Men å kjøre i B gjør at bremselyset kommer på i tide og utide, ganske forvirrende for trafikken bak.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA