Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av Kianus, torsdag 04. september 2014, klokken 01:27

« forrige - neste »

edakcots

Tja, nei beregne det på kalkulatoren kan jeg ikke, men vi fikk de samme resultatene med Fluence også. Den tapte vesentlig mindre energi enn Leaf i høye hastigheter.

Har flere km enn de fleste bak rattet på en Leaf, det er bare faktum at den ikke liker å ligge over 100km/t.

Vi hadde noen tester i høst hvor Leaf lå død etter bare 110 km i 100 km/t mens Fluance klarte nesten 30 km til.

ZOE har vi nå testet 8.000km på 1 mnd og den er bare seigere enn Leaf, lik det eller ikke. Ca 20-30 km avhengig av div faktorer i forskjell.

Nå har det kommet 22kw x2 på flykafeen i Vestfold og man trenger ikke rare ladestoppet før man klarer Oslo-Brevik lett som bare det. På en fin dag med sommerdekk og litt tørr asfalt kunne jeg klart det uten stop faktisk (165km)

En bil til 3 ganger prisen klarer det også, men ingen andre...
Vi skal i løpet av september/oktober utføre flere tester mot de andre merkene også, men uansett resultat så vil man kunne lade lynraskt med ZOE og fortsette ferden, mens de andre vil måtte lade lenge og planlegge i en helt annen grad sine reiser.
Er klar over Renault sitt rykte, jeg har aldri likt de selv heller, men det gjør ikke ZOE til noe dårlig bil av den grunn. Hadde det stått Honda eller noe annet på den i stedet, da ville bilen hatt laaaang ventetid på levering ala Tesla.

Personlig ble jeg tatt skikkelig på senga når jeg prøvde ZOE første gang. Jeg er 190 høy og har hatt litt mange pølsestopp i mitt liv slik at jeg ikke passer inn i alt av biler, men ZOE er rett og slett smart designet innvendig og jeg opplever ikke den som trang i det hele tatt.

Den vant forøvrig også krasjtesten, så vi snakker om en trygg bil også ;)

Leafen har vært trofast og veldig bra for meg, men nå er det faktisk en annen bil som er bedre, derfor bytter jeg mer enn gjerne:)
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

joey

Transformatoren MÅ være gratis - da er Zoe en absolutt no-brainer!

Som elbilister blir det alltid en uforventet situasjon hvor man må kunne lade fra nærmest stikkkontakt.... og Zoe bør kunne gjøre som alle andre elbiler kan, rett ut av esken..

-Joey

fredag

Pics, or it didn't happen.

Er det noen som har bilder av denne transformatoren?

Det står at den koster 5000kr, så hvordan låses den slik at andre ikke stikker av med den? Kan den låses fast i type2-kabelen?

Kan man velge om den skal trekke 8, 10 eller 13A? Hvor stort tap er det i denne transformatoren?

Hvordan ser schuko-pluggen ut? Funker den feks greit med de gamle schuko-ladestolpene i Oslo (proxll)?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

tinker

Jeg ser ikke helt behovet for schukolading av Zoe. Det er ikke ofte jeg befinner meg mer enn 8 mil hjemmefra uten å ha en hurtiglader i omkretsen til de resterende 8 milene på batteriet...

Som nødløsning er det sannsynligvis kjappere at Renault veihjelp kommer og henter bilen og kjører den til nærmeste hurtiglader enn å leite etter nærmeste stikkontakt og så sette seg ned å vente de 10 timene det tar å få ladet opp.

Syns det er helt greit å kunne velge vekk trafoen og spare 5000 hvis man vil det. Skal smøyse til seg mye gratis strøm på jobb før den investeringen svarer seg...
2017 TMS 75D
2014 Sort Renault Zoe INTENS

fredag

Sitat fra: tinker på torsdag 21. august 2014, klokken 14:54
Jeg ser ikke helt behovet for schukolading av Zoe. Det er ikke ofte jeg befinner meg mer enn 8 mil hjemmefra uten å ha en hurtiglader i omkretsen til de resterende 8 milene på batteriet...

Som nødløsning er det sannsynligvis kjappere at Renault veihjelp kommer og henter bilen og kjører den til nærmeste hurtiglader enn å leite etter nærmeste stikkontakt og så sette seg ned å vente de 10 timene det tar å få ladet opp.

Syns det er helt greit å kunne velge vekk trafoen og spare 5000 hvis man vil det. Skal smøyse til seg mye gratis strøm på jobb før den investeringen svarer seg...

Jeg tror det er lurt hvis Renault inkluderer den i kjøpet på alle nye biler, og så kan heller de som ikke har brukt den etter feks 3-6 mnd returnere den til Renault og få penger tilbake.

Jeg tror manglende mulighet for lading på vanlige schuko ladestolper med IT er hovedårsaken til at Zoe ikke har solgt noe særlig i Norge enda.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

moby666

#20
Tenk deg følgende; Du har kjørt 14 mil til ei hytte som du skal være på hele helgen. Er det da lettest å kunne lade på en en Schuko, slik at du har fullt batteri når du skal dra, eller er det lettere å ringe til Renault veihjelp og få deg tauet til en hurtiglader når du skal hjem?

Sitat fra: tinker på torsdag 21. august 2014, klokken 14:54
Jeg ser ikke helt behovet for schukolading av Zoe. Det er ikke ofte jeg befinner meg mer enn 8 mil hjemmefra uten å ha en hurtiglader i omkretsen til de resterende 8 milene på batteriet...

Som nødløsning er det sannsynligvis kjappere at Renault veihjelp kommer og henter bilen og kjører den til nærmeste hurtiglader enn å leite etter nærmeste stikkontakt og så sette seg ned å vente de 10 timene det tar å få ladet opp.

Syns det er helt greit å kunne velge vekk trafoen og spare 5000 hvis man vil det. Skal smøyse til seg mye gratis strøm på jobb før den investeringen svarer seg...
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

emil

Sitat fra: tinker på torsdag 21. august 2014, klokken 14:54
Jeg ser ikke helt behovet for schukolading av Zoe. Det er ikke ofte jeg befinner meg mer enn 8 mil hjemmefra uten å ha en hurtiglader i omkretsen til de resterende 8 milene på batteriet...

Folk har forskjellige behov og kjøremønster. Skal jeg være sikker på å få ladet en Zoe idag må jeg kjøre ca 25km til lader som aldri er ledig mellom 8 og 16. Og skal jeg i motsatt retning etter lading blir det 50km og ca to timer som går bort på unødvendig kjøring og lading. Med Leafen har jeg derimot 10-15 schuko-kontakter i en radius på 500m hjemifra og en CHAdeMO hurtiglader et par km unna som det aldri er trøbbel med.

pottle

#22
Sitat fra: tinker på torsdag 21. august 2014, klokken 14:54
Jeg ser ikke helt behovet for schukolading av Zoe. Det er ikke ofte jeg befinner meg mer enn 8 mil hjemmefra uten å ha en hurtiglader i omkretsen til de resterende 8 milene på batteriet...

Sikkert digg å ha tilgang til både TN-nett, 400V og 11 kw hjemme, samt aldri det å befinne seg mer enn 80 km hjemmefra. Selv bor jeg i et hus hvor jeg ikke har tilgang til TN og 400V og det lønner seg heller ikke økonomisk å installere dette. Heldigvis så finnes det tilsynelatende en IT->TN transformator for schuko/CEE-ladere på 3,6 kW for oss litt "mindre privilegierte".

Når gjenstår bare sitatet fra fredag: "Pics, or it didn't happen."
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

Ole Petter

Sitat fra: fredag på torsdag 21. august 2014, klokken 15:09
Jeg tror manglende mulighet for lading på vanlige schuko ladestolper med IT er hovedårsaken til at Zoe ikke har solgt noe særlig i Norge enda.

Jeg tror heller problemet er myten om at man må lade alle elbiler i vanlig stikkontakt.

fredag

Sitat fra: Ole Petter på torsdag 21. august 2014, klokken 17:08
Sitat fra: fredag på torsdag 21. august 2014, klokken 15:09
Jeg tror manglende mulighet for lading på vanlige schuko ladestolper med IT er hovedårsaken til at Zoe ikke har solgt noe særlig i Norge enda.

Jeg tror heller problemet er myten om at man må lade alle elbiler i vanlig stikkontakt.

Myten?

Det er sånn de fleste elbilister i Norge lader.

De færreste har industrikontakt eller type2-kontakt hjemme, eller benytter kun offentlig lading for å lade sin elbil.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Ole Petter

Sitat fra: fredag på torsdag 21. august 2014, klokken 18:12
Sitat fra: Ole Petter på torsdag 21. august 2014, klokken 17:08
Sitat fra: fredag på torsdag 21. august 2014, klokken 15:09
Jeg tror manglende mulighet for lading på vanlige schuko ladestolper med IT er hovedårsaken til at Zoe ikke har solgt noe særlig i Norge enda.

Jeg tror heller problemet er myten om at man må lade alle elbiler i vanlig stikkontakt.

Myten?

Det er sånn de fleste elbilister i Norge lader.

De færreste har industrikontakt eller type2-kontakt hjemme, eller benytter kun offentlig lading for å lade sin elbil.

Men er jo ikke slik det behøver være, og er ikke slik for alle.

Geir81

Er det noen som kan gi en kvalifisert gjetning på hvor mye det koster å sende elektriker for å montere "hjemmeladeren" til Zoe? Har noen allerede prøvd prute frem en deal der denne droppes (og at man klarer seg med den nye schuko-laderen), mot at man får en rabatt som monner?

olav69

Sitat fra: Geir81 på søndag 24. august 2014, klokken 14:22
Er det noen som kan gi en kvalifisert gjetning på hvor mye det koster å sende elektriker for å montere "hjemmeladeren" til Zoe? Har noen allerede prøvd prute frem en deal der denne droppes (og at man klarer seg med den nye schuko-laderen), mot at man får en rabatt som monner?

Trafoen som gjør 3600W om fra IT til TN nett koster ca. 5-6000 +mva. Hjemmeladeren på 3.6 kW er vel ca. det samme. Så kommer elektrikerjobben i tillegg, kanskje 2-3 timer. Totalt 14-15.000 + mva?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA