Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Til dere uten parkeringssensorer

Startet av muggost, onsdag 03. september 2014, klokken 21:40

« forrige - neste »

muggost

Nok en reisebeskrivelse fra meg; Ikke så omfattende denne gang...

Torsdagen som var kjørte ungene (2 og 4 år), fullastet Leaf og jeg til Hokksund, hurtigladet der. Kjørte videre til Blaafarveverket og fikk gratis saktelading der, mens vi spiste fantastisk(!) gode vafler og lekte på lekeplassen et par timer.

Fra Blaafarveverket kjørte vi RV287 og FV191 over mot noresund og stoppet på Villa Fridheim for ungenes skyld. Har noen vært der? Et veldig spesiellt sted må jeg si. Innehaveren var tydeligvis interessert i elbil for hun hadde masse spørsmål og vi fikk kjøre helt opp til bygningen og lade der... Vel, dvs at bilen ville ikke lade da.... 10-20 sekunder etter tilkobling kom det masse pipelyder fra bilen mens det blinket i to av "ladelampene" på dashen.  I tillegg kom det en klikkelyd fra kladden på laderen, samtidig som det blinket på "Ready." Noen som har vært borti dette? Vi prøvde 3 forskjellige kontakter, på 3 forskjellige kurser. Samme greia.

Jeg fikk litt rekkeviddeangst da, siden vi skulle overnatte på Stavn Camping nord for Flå. Men vi kom frem med en liten reserve. På Stavn Camping var det bare ujordede kontakter ved hyttene, men med litt hjelp fra personalet fant vi èn jordet stikkontakt der jeg kunne lade. Heldigvis! Totalt 175 km første dag, ungene koste seg og ingen klaging på mange timer i bil.

På dag 2 besøkte vi Bjørneparken i Flå, før vi la i vei nordover og ankom hurtigladeren på Gol. Det var litt artig, for den er jo Nissan forhandleren sin og der stod det et svært skilt: LADESSTASJON, kun ELBIL parkering. Alikevel stod 3 uregistrerte fossilbiler der og blokkerte tilgang. Flaks at jeg kom innenfor åpningstid da.

Jeg kan uansett bekrefte at strekningen FLÅ - GEILO hadde gått fint uten å stoppe i Gol. På Geilo fikk vi saktelade gratis i garasjen til Dr.Holms mens vi besøkte badebassenget en times tid og spiste. Deretter bar det sørover til Torsetlia for et par dagers hyttebesøk. 165 kjørte KM på dag 2, litt klaging fra unga :-)

På dag 4 satt vi kursen sørover igjen, forbi rødberg. På grunn av bakkene ned fra Torsetlia gadd jeg ikke stoppe å lade og kjørte i stedet rett til Kongsberg. 136 KM i ett strekk med 23% igjen på tanken ved ankomst hurtigladeren. Deretter var det en knapp times kjøring hjem til Re som gikk relativt begivenhetsløst. Totalt 21 mil siste dag. Ikke en lyd fra unga - jeg satser på at det er elbilen som holder dem fra å klage :-)

Den runden kan uansett anbefales alle, det er mye å gjøre for unger på de strekningene og helt OK for voksne!

svingen

artig att du deler!
kjørte noe av samme plassen med fossibil selv (hadde med telt og kom kjørende fra vest telemark hvor hurtiglader er rimlig ukjent fenomen) og var jo på "jakt" etter ladepunkter enda jeg ikke kjørte elbil....rart det der.
Vi overnatta på stavn camping vi og,og her sa jeg til dama att her bør vi nok ikke lade på mere enn 6a da det var "skru sikringer" i hytta og hva skal man si "eldre" annlegg,var utrolig snille folk der så tviler ikke på att du fikk ordne deg lading,dem hjelpte til med alt,var det ikke jording på de utakken som var til camping bil eller? (krevde CCE->schuko hvis du ikke har CCE lader?) eller var dem kanskje i bruk?

Jeg sendte og mail til det Thorn kjøpte senter og spurte om dem ikke hadde tenkt og få opp noen kontakter,fikk raskt svar og att dem ser att det har skjedd foradringer vedrørend strøm og det vil komme info om det snart på hjemme siden demmes,anbefalte meg og lade på FLÅ hurtig lader (som ut fra din erfaring ikke akkurat er det smartest alltid)  kjøpe senteret hadde jo mange kontakter men alle var plasert 2.5meter opp pga noen reklameskilt.

sendte og mail til bjørneparken (veldig fin park syns jeg spesielt opplæringen inn får 2 barn på 2 og 5 år) men har ikke fått noe svar der om lading,ville jo vært kjekt og ha lade mulighet her og.

du får sende noen mailer og prøve og påvirke du og :)

når det gjelder kontakter som ikke er jordet,er det lade "kladden" som styrer det her? virker som ikke alle "bryr" seg om det her eller?

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA