Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Debatteknikk i kommentarfeltene

Startet av goggo, onsdag 03. september 2014, klokken 11:30

« forrige - neste »

goggo

For tiden bor jeg i Norge, men det er mulig at jeg flytter tilbake til USA om et års tid.
Uansett, jeg har faktisk reservert en av disse, og har forhåndsbetalt USD 1000,- for å få et nummer i køen.


http://www.eliomotors.com/

Så produksjonsnummer 2518 er min, og jeg er nesten like entusiastisk over dette som fremtidige Tesla Model X eiere er over sin leveranse neste år :)
Går alt etter planen så skal jeg plukke den opp på fabrikken i Louisiana senhøstes 2015.

I USA er den kategorisert som "Autocycle", en underkategori av motorsykkel. Dette fordi en trehjuling visstnok aldri kan være en bil i følge amerikanerne :)

Så til utfordringene hvis jeg fortsatt bor i Norge når jeg får den levert:


  • Vil det i det hele tatt være mulig å få den registrert her i Norge, og hvilke avgifter kan det være snakk om å måtte betale? Vil den være en bil eller 3 hjuls motorsykkel her?  Jeg kommer med all sannsynlighet til å registrere den i USA først og ta den på en lang roadtrip der borte, så når den eventuellt kommer til Norge så blir det som bruktimportert bil/motorsykkel.
  • Er det en bedre plan for meg å få den bygget om til elektrisk i USA, og forsøke å få den inn her avgiftsfritt som elektrisk kjøretøy? Eventuellt få den bygget om og godkjent i annet land i Europe før jeg tar den til Norge? Hvis jeg kunne få en Webasto, et 8 KWh batteri og en 7.6 KW innebygget lader  i denne så ville det jo være en knall bil for langturer i Norge og Europa. (Jeg vil hovedsaklig være pensjonist fra neste vinter, så jeg får god tid når jeg er på tur...)

Spesifikasjonsark er vedlagt.

EDIT: Her er en video

Jeg er takknemlig for meninger og innspill, evt. tips om hvor jeg skal henvende meg for å finne ut mere om dette før jeg bestemmer meg endelig for å ta den til Norge

HUgo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

elektrolux

Er stor tilhenger av 3 hjulere med vindusvisker. Ikke like stor fan av de uten. ( Hvorfor miste gleden av å legge seg i svingene når en likevel må ta på seg ullt MC utstyr )

Dersom denne 3 hjuleren har normal typegodkjenning i USA er det etter nye regler fritt fram å få den godkjent her på berget. Problemet er at den får ekstra høy avgift på ICE motoren siden det er en MC. Motorsykler har av en eller annen grunn høyere sats på avgiftene enn bil.

Du vil derimot slite etter en ombygging til Eldrift. Siden det er en MC, vil det likevel være lettere enn for en bil, men vær forberedt på å måtte dokumentere en del ting. Beste er nok å spør din lokale trafikkstasjon med en gang.

Skulle Elbiler en gang i framtiden bli ilagt bompenger, vil jeg se etter slike kjøretøy som dette som erstattning for Elbilen. Snakk gjerne med fabrikanten om dette, og nevn at der er et marked for originale elektriske versjoner av dette gliset. Men det haster før vi eventuelt blir ilagt moms og andre avgifter.

MC nyter også godt av lovbestemt 1/2 årsavgift. ( Gjelder ikke elektriske og veteran kjøretøy ) og ingen EU kontroll. Penger å spare der også.

Og så er de mer energieffektive. Krefter blir ikke brukt til å forsøke å vri rammen, og der er 1 hjul mindre som gir friksjon mot veien. Ofte er de også mer aerodynamiske. Dermed kunne en slik MC som denne kunne kjørt lengre på samme batteri som en tilsvarende Elbil.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

goggo

#2
Sitat fra: elektrolux på torsdag 21. august 2014, klokken 07:54
Dersom denne 3 hjuleren har normal typegodkjenning i USA er det etter nye regler fritt fram å få den godkjent her på berget. Problemet er at den får ekstra høy avgift på ICE motoren siden det er en MC. Motorsykler har av en eller annen grunn høyere sats på avgiftene enn bil.

Dette høres jo i utgangspunktet positivt ut. Jeg hadde egentlig ikke trodd jeg kunne fått den inn til Norge i det hele tatt.

Etter å ha lest din tilbakemelding @elektrolux har jeg lest litt på www.lovdata.no om kjøretøyforskriftene, og det ser jo ut til at den kan klassifiseres som motorsykkel uten problemer.

Så har jeg sett på importkalkulatoren på www.toll.no, og kommet fram til at
en Elio vil koste ca NOK 110 000,- her i Norge ferdig registrert som 3 hjuls MC.

Som bil ville den bare ha kostet NOK 75000,- inklusive avgifter i Norge, og da brukte jeg dataene for 1 liters motoren på VW UP for å beregne CO2 og NOX avgiftene.  Det er jo merkelig at det ikke er fratrekk for lav CO2 på motorsykler, slik som på biler...

Som motorsykkel må man vel kanskje ha hjelm og MC sertifikat for å kjøre den også, eller gis det dispensasjoner for alle innelukkede kjøretøy?


Vel; vi får se hva framtiden bringer  ;D



Hugo
   
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

goggo

Som det kommer fram i begynnelsen av denne videoen: Det finnes ikke bare "EV grin", men man har "ELIO grin" også...     



Forøvrig; nå som regjeringen har bestemt seg for å halvere engangsavgiftene på motorsykler så bør det være mulig å få denne farkosten på veien i Norge for godt under 100 000,- og da bør den jo være veldig interessant i dette kalde og langstrakte landet:


  • Registreres som motorsykkel
  • 0.28 liter pr mil
  • 100 mil på en tank, i motsetning til 10 mil på min I-Miev
  • varmeapparat og aircondition som standard
  • sikkerhet på høyde med andre småbiler
  • enkel teknologi burde bety lave driftsomkostninger
  • gratis bompenger slik som elbiler
  • samme lave årsavgift som elbiler
  • Tillatt i kollektivfelt, slik som elbiler
  • sannsynligvis totale livstids CO2 utslipp på nivå med mindre elbiler (jeg har ikke sett noen regnestykker, så dette er bare en antagelse fra min side)


Nå er det bare et år til de skal være i produksjon.
Det blir spennende å se om de får det til, eller om det blir et nytt "Aptera eventyr" :)   http://en.wikipedia.org/wiki/Aptera_Motors 

HUgo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

elektrolux

#4
Sitat fra: goggo på onsdag 15. oktober 2014, klokken 13:24

Forøvrig; nå som regjeringen har bestemt seg for å halvere engangsavgiftene på motorsykler

Har du flere detaljer om dette? Vurderer nemlig den nye BMW R1200RS en. Problemet er 100 000 kr i kubikk og hk avgift

Ellers ville Elio vært perfekt med Think Classic drivverk. Lurer på om de selger den uten motor?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

goggo

Sitat fra: elektrolux på søndag 02. november 2014, klokken 05:53
Sitat fra: goggo på onsdag 15. oktober 2014, klokken 13:24

Forøvrig; nå som regjeringen har bestemt seg for å halvere engangsavgiftene på motorsykler

Har du flere detaljer om dette? Vurderer nemlig den nye BMW R1200RS en. Problemet er 100 000 kr i kubikk og hk avgift

Det står noe om avgiftene i denne artikkelen, og i kommentarene til den.
http://www.bike.no/nyheter/gode-mcnyheter-i-statsbudsjettet

Når det gjelder ELIO og elektrisk framdrift, så har de sagt at det første årets produksjon vil være kun denne ene modellen med 3sylindret bensinmotor. Eneste valgmulighet er manuell girkasse eller AMT (en slags semi-automatisk girkasse tror jeg).

Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

elektrolux

Fikk med meg MC avisa sin reportasje i dag. Ser ut som drømmesykkelen blir 30000 kr billigere.

Ellers kan jo Elio importeres avgiftsfritt for ombygging. Problemet er bare å beholde funksjoner som traction control og til og med ABS når den originale motorens signaler forsvinner. På min Citroën C1 forsvant ESP med bensinmotoren.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA