Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Problemer med 16A på Fortums ladestolper

Startet av Twowheels, onsdag 03. september 2014, klokken 08:06

« forrige - neste »

Twowheels

_________

petersv

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 19. august 2014, klokken 18:09
Dog kan bygge en løsning med trafo uten tomgangstapet ved bruk av Mainpine-kittene jeg selger også. Det er bare å montere trafo etter kontaktoren. Altså 3-fase 230V tilførsel -> kontaktor -> trafo -> Type 2 kabel. Strømtilførsel til kontrolleren må hentes fra 230V-siden før kontaktor. Hvis jeg trenger raskere lading hjemme etterhvert går jeg nok for en slik løsning, har et sted der jeg kan plassere trafoen skjult og god nok tilførsel for 17.25kW lading (3x25A, 75km/t). Får se om det dukker opp en ~20kVA trafo til en god pris på Finn.

Det vil nok kreve en vesentlig bedre kontaktor enn den som er i kitet. Står i datablad, induktiv vs resistiv last.

jkirkebo

Sitat fra: petersv på torsdag 21. august 2014, klokken 08:53
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 19. august 2014, klokken 18:09
Dog kan bygge en løsning med trafo uten tomgangstapet ved bruk av Mainpine-kittene jeg selger også. Det er bare å montere trafo etter kontaktoren. Altså 3-fase 230V tilførsel -> kontaktor -> trafo -> Type 2 kabel. Strømtilførsel til kontrolleren må hentes fra 230V-siden før kontaktor. Hvis jeg trenger raskere lading hjemme etterhvert går jeg nok for en slik løsning, har et sted der jeg kan plassere trafoen skjult og god nok tilførsel for 17.25kW lading (3x25A, 75km/t). Får se om det dukker opp en ~20kVA trafo til en god pris på Finn.

Det vil nok kreve en vesentlig bedre kontaktor enn den som er i kitet. Står i datablad, induktiv vs resistiv last.

Er ikke så sikker på det, i følge databladet skal 40A utgaven klare 320A i maks 10 sekunder. Husk at i denne applikasjonen er trafoen ubelastet ved inn- og utkobling av kontaktoren.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 21. august 2014, klokken 10:58
Sitat fra: petersv på torsdag 21. august 2014, klokken 08:53
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 19. august 2014, klokken 18:09
Dog kan bygge en løsning med trafo uten tomgangstapet ved bruk av Mainpine-kittene jeg selger også. Det er bare å montere trafo etter kontaktoren. Altså 3-fase 230V tilførsel -> kontaktor -> trafo -> Type 2 kabel. Strømtilførsel til kontrolleren må hentes fra 230V-siden før kontaktor. Hvis jeg trenger raskere lading hjemme etterhvert går jeg nok for en slik løsning, har et sted der jeg kan plassere trafoen skjult og god nok tilførsel for 17.25kW lading (3x25A, 75km/t). Får se om det dukker opp en ~20kVA trafo til en god pris på Finn.

Det vil nok kreve en vesentlig bedre kontaktor enn den som er i kitet. Står i datablad, induktiv vs resistiv last.

Er ikke så sikker på det, i følge databladet skal 40A utgaven klare 320A i maks 10 sekunder. Husk at i denne applikasjonen er trafoen ubelastet ved inn- og utkobling av kontaktoren.
Om  trafoen ubelastet ved inn- og utkobling av kontaktoren har ingen betydning. Transformatorens innkoblingsstrøm er en magnitiseringssak som henger sammen med hysterese. Strømmen er avhengig av hvor på sinuskurven en var når den ble koblet fra og hvor på sinuskurven en befinner seg ved tilkobling. Denne innkoblingsstrømmen kan være betydelig, men en del transformatortyper har bygget inn utstyr som reduserer dette.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Bjørn

Det var en tråd her med mer inngående info om transformatorer her.. men klarer ikke å finne den. Ikke klarer jeg å huske hva den het heller.. :( Noen som vet..?

Batteritralla

Sitat fra: Griffel på torsdag 21. august 2014, klokken 11:19
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 21. august 2014, klokken 10:58
Sitat fra: petersv på torsdag 21. august 2014, klokken 08:53
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 19. august 2014, klokken 18:09
Dog kan bygge en løsning med trafo uten tomgangstapet ved bruk av Mainpine-kittene jeg selger også. Det er bare å montere trafo etter kontaktoren. Altså 3-fase 230V tilførsel -> kontaktor -> trafo -> Type 2 kabel. Strømtilførsel til kontrolleren må hentes fra 230V-siden før kontaktor. Hvis jeg trenger raskere lading hjemme etterhvert går jeg nok for en slik løsning, har et sted der jeg kan plassere trafoen skjult og god nok tilførsel for 17.25kW lading (3x25A, 75km/t). Får se om det dukker opp en ~20kVA trafo til en god pris på Finn.

Det vil nok kreve en vesentlig bedre kontaktor enn den som er i kitet. Står i datablad, induktiv vs resistiv last.

Er ikke så sikker på det, i følge databladet skal 40A utgaven klare 320A i maks 10 sekunder. Husk at i denne applikasjonen er trafoen ubelastet ved inn- og utkobling av kontaktoren.
Om  trafoen ubelastet ved inn- og utkobling av kontaktoren har ingen betydning. Transformatorens innkoblingsstrøm er en magnitiseringssak som henger sammen med hysterese. Strømmen er avhengig av hvor på sinuskurven en var når den ble koblet fra og hvor på sinuskurven en befinner seg ved tilkobling. Denne innkoblingsstrømmen kan være betydelig, men en del transformatortyper har bygget inn utstyr som reduserer dette.

Er det derfor det er random om det kommer stor eller liten "bong" lyd i trafo når man kopler den til?

Har lagt merke til at det er forskjell på lyden...
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Rocknisse

Er i Sverige og lader med rød kontakt. Mulig jeg er på jordet nå men virker som det er 230 v og trefas. Betyr det at jeg kan instalere 3 fas på 230v kontakt hjemme, men få elektriker til å bruke rød kontakt? Får ikke lov å installere 1 fas 32A av strømleverandøren nemlig  :(

TS

Sitat fra: Rocknisse på fredag 26. desember 2014, klokken 22:36
Er i Sverige og lader med rød kontakt. Mulig jeg er på jordet nå men virker som det er 230 v og trefas. Betyr det at jeg kan instalere 3 fas på 230v kontakt hjemme, men få elektriker til å bruke rød kontakt? Får ikke lov å installere 1 fas 32A av strømleverandøren nemlig  :(
Du lader nå på et 400v TN nett, derfor får du trefase 230v
I Norge har de fleste 230v IT nett hvor du ikke får utnyttet 3faser med mindre du bruker en trafo .
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Griffel

#23
Tesla dispaly viser fasespenning 3 stk. 230V når du er på et 400V TN nett.
Altså spenningen mellom 1 fase og N. I  it nett 230V vil en tilsvarende bare få 1 stk. 230V.
Logisk for Amerikanere, uvant for oss.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

akseln

Sitat fra: Rocknisse på fredag 26. desember 2014, klokken 22:36
Er i Sverige og lader med rød kontakt. Mulig jeg er på jordet nå men virker som det er 230 v og trefas. Betyr det at jeg kan instalere 3 fas på 230v kontakt hjemme, men få elektriker til å bruke rød kontakt? Får ikke lov å installere 1 fas 32A av strømleverandøren nemlig  :(

Du kan jo få installert en 3-fas 32A kontakt og så bruke en overgang til 1-fas 32A (eller en ekstra 1-fas 32A kontakt). Fikk installert dette for noen uker siden og fungerer som gull med overgang fra @jkirkebo. Senere kan du eventuelt installere en trafo for å utnytte resten av strømmen (fra 7,4 til 11kw). 

shb

Har hørt det er flere på sørlandet som for montert en ekstra stikk for koking av krabber ute. Kan ikke du bare montere en slik 25A kurs for det. Det er jo bedre med 25A enn 13A. Men husk monter en 3 fase 32A, ikke nevn 32A 1 fase. En kan jo ha ett sveiseapparat som trenger 3 fase.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

Batteritralla

Sitat fra: akseln på lørdag 27. desember 2014, klokken 10:07
Sitat fra: Rocknisse på fredag 26. desember 2014, klokken 22:36
Er i Sverige og lader med rød kontakt. Mulig jeg er på jordet nå men virker som det er 230 v og trefas. Betyr det at jeg kan instalere 3 fas på 230v kontakt hjemme, men få elektriker til å bruke rød kontakt? Får ikke lov å installere 1 fas 32A av strømleverandøren nemlig  :(



Du kan jo få installert en 3-fas 32A kontakt og så bruke en overgang til 1-fas 32A (eller en ekstra 1-fas 32A kontakt). Fikk installert dette for noen uker siden og fungerer som gull med overgang fra @jkirkebo. Senere kan du eventuelt installere en trafo for å utnytte resten av strømmen (fra 7,4 til 11kw).

Jeg har akkurat dette på verkstedet mitt.

230 3 fase 32A sikring med en 1 fase 32A kontakt og en 3 fase 32A kontakt.

Min filosofi er å tilstrebe minst mulig koplingspunkter og overganger.
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Mippen

Hiver meg på denne gamle tråden. Hva kan jeg få ut av dette skapet?
Fremtiden er elektrisk.

emil

Sitat fra: Mippen på mandag 06. april 2015, klokken 17:00
Hiver meg på denne gamle tråden. Hva kan jeg få ut av dette skapet?

Hva viser strømmåleren din, og eventuellt hovedsikring ?

Du kan vel risikere at huset ditt er på en 400V TN fordeling, men at det kun er én fase som er ført inn og som alt i huset er koblet på.

jkirkebo

Sitat fra: Mippen på mandag 06. april 2015, klokken 17:00
Hiver meg på denne gamle tråden. Hva kan jeg få ut av dette skapet?

Hva var det nederste bildet for noe?

Ta heller bilde av kursfordelingslappen og legg inn her så får du bedre svar.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA