Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Problemer med 16A på Fortums ladestolper

Startet av Twowheels, onsdag 03. september 2014, klokken 08:06

« forrige - neste »

Mippen

Her er de fleste kursene på lappen
Fremtiden er elektrisk.

emil

Sitat fra: Mippen på mandag 06. april 2015, klokken 18:07
Her er de fleste kursene på lappen

Strømmåler og hovedsikring vil fort vise om det er enfase eller trefase anlegg.

jkirkebo

Sitat fra: Mippen på mandag 06. april 2015, klokken 18:07
Her er de fleste kursene på lappen

Hmm, det hjalp ingenting da kabeldimensjon ikke var påskrevet. Må nok ha et skarpt bilde av hele innmaten eller ihvertfall hovedsikringen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

emil


Mippen

Fremtiden er elektrisk.

jkirkebo

Sitat fra: Mippen på mandag 06. april 2015, klokken 22:17
Måler og hovedsikring (10)

Ok, du har 1-fase inntak. Da blir det maks 32A 1-fase lading på deg, om du ikke ønsker å oppgradere inntaket. Hvor komplisert det evt. er er vanskelig å si da det ikke er oppgitt kabeldimensjon på kursfordelingen. Har du 2-leder kabel på inntaket må det strekkes ny, har du 4-leder kan den nok brukes til 400V.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emil

Sitat fra: jkirkebo på mandag 06. april 2015, klokken 22:32
Sitat fra: Mippen på mandag 06. april 2015, klokken 22:17
Måler og hovedsikring (10)

Ok, du har 1-fase inntak. Da blir det maks 32A 1-fase lading på deg, om du ikke ønsker å oppgradere inntaket. Hvor komplisert det evt. er er vanskelig å si da det ikke er oppgitt kabeldimensjon på kursfordelingen. Har du 2-leder kabel på inntaket må det strekkes ny, har du 4-leder kan den nok brukes til 400V.

Klarer man å få et tydelig bilde av den grønne kabelen som går i bildekanten på siste bilde? Kan være det står noe fornuftig trykket på den om antall ledere.

Ellers bør det vel være noen inntakssikringer et eller annet sted man kan snoke på og kikke.

Mippen

Kan klare meg med 32A enfas. Klarer meg egentlig fint med 16A nå også, men savner litt mer futt - selv om det er sjelden jeg har opplevd å ikke kunne lade nok før jeg skal videre. Skal jeg på Langtur passerer jeg stort sett også en SC ca 3 mil unna, så har jeg litt strøm kommer jeg meg dit også. Ikke minst er det vanlige hurtigladere andre veien.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Kabelen. Er det dyrt å oppgradere med denne?
Fremtiden er elektrisk.

jkirkebo

Sitat fra: Mippen på mandag 06. april 2015, klokken 22:51
Kabelen. Er det dyrt å oppgradere med denne?

Nei, det der tror jeg skal gå bra. Du trenger da ny hovedsikring samt nye samleskinner under automatene i skapet og nye koblinger mellom disse. Tipper det er snakk om 3-4 timers elektrikerarbeid maks. Du har alt 63A hovedsikring så kabelen bør være grei nok for minimum 3x50A og kanskje 3x63A (er ingen ekspert på aluminiumskabler). Uansett blir det i så fall helt uproblematisk å hente ut 11kW til lading og du kan vel egentlig greit gå helt opp til 22kW om du ønsker.

Jeg ville kontaktet en elektriker for befaring og tilbud.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mippen

Takk for hjelpen dere =) Skal kontakte elektriker for tilbud. =)
Fremtiden er elektrisk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA