Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Problemer med 16A på Fortums ladestolper

Startet av Twowheels, onsdag 03. september 2014, klokken 08:06

« forrige - neste »

Twowheels

Hei,

har et utendørs "Massasjebad/SPA". Den er koblet med en 3 fase sikring. Det står 16A i sikrings skapet. Merket 3x2.5 kabel

Kan denne brukes til lading av Tesla ? vil jeg få noe mer en vanlig 16 ampere stikkontakt ?
_________

rene

Nei, dette er 3-fase fra IT-nett (230V) - blå plugg med fire pinner. Den hjelper deg ikke utover en vanlig 16 ampere stikkontakt. Med rett overgang kan du lade med 16A fra denne kontra 13A fra schuko (vanlig stikk), men det kan du med rette overgangen for schuko også, selv om det ikke nødvendigvis er like kjekt.

jkirkebo

Sitat fra: rene på tirsdag 19. august 2014, klokken 14:46
Nei, dette er 3-fase fra IT-nett (230V) - blå plugg med fire pinner. Den hjelper deg ikke utover en vanlig 16 ampere stikkontakt. Med rett overgang kan du lade med 16A fra denne kontra 13A fra schuko (vanlig stikk), men det kan du med rette overgangen for schuko også, selv om det ikke nødvendigvis er like kjekt.

Evt. kan den brukes sammen med en trafo, da kan man hente ut 3x9A 400V. Det gir en ladehastighet på 27km/t (typical) mot 13km/t på schuko.

F.eks kan denne benyttes: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=50899604

Dog bør man være flere ved flytting, den veier 83kg ;)

Den kan også brukes av de som har 3x25A, gir da 3x14A eller 42km/t.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amoss

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 19. august 2014, klokken 16:06
Sitat fra: rene på tirsdag 19. august 2014, klokken 14:46
Nei, dette er 3-fase fra IT-nett (230V) - blå plugg med fire pinner. Den hjelper deg ikke utover en vanlig 16 ampere stikkontakt. Med rett overgang kan du lade med 16A fra denne kontra 13A fra schuko (vanlig stikk), men det kan du med rette overgangen for schuko også, selv om det ikke nødvendigvis er like kjekt.

Evt. kan den brukes sammen med en trafo, da kan man hente ut 3x9A 400V. Det gir en ladehastighet på 27km/t (typical) mot 13km/t på schuko.

F.eks kan denne benyttes: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=50899604

Dog bør man være flere ved flytting, den veier 83kg ;)

Den kan også brukes av de som har 3x25A, gir da 3x14A eller 42km/t.

Eller vente på at ZapCharger kommer. Bør vel ikke være så lenge til det nå?  Dog er prisen enda ukjent :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Twowheels

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 19. august 2014, klokken 16:06
Sitat fra: rene på tirsdag 19. august 2014, klokken 14:46
Nei, dette er 3-fase fra IT-nett (230V) - blå plugg med fire pinner. Den hjelper deg ikke utover en vanlig 16 ampere stikkontakt. Med rett overgang kan du lade med 16A fra denne kontra 13A fra schuko (vanlig stikk), men det kan du med rette overgangen for schuko også, selv om det ikke nødvendigvis er like kjekt.

Evt. kan den brukes sammen med en trafo, da kan man hente ut 3x9A 400V. Det gir en ladehastighet på 27km/t (typical) mot 13km/t på schuko.

F.eks kan denne benyttes: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=50899604

Dog bør man være flere ved flytting, den veier 83kg ;)

Den kan også brukes av de som har 3x25A, gir da 3x14A eller 42km/t.

Huff for et beist. Hvor mye får man ut av et komfyr stikk med rette adapter ?
_________

jkirkebo

#5
Sitat fra: Amoss på tirsdag 19. august 2014, klokken 17:12
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 19. august 2014, klokken 16:06
Evt. kan den brukes sammen med en trafo, da kan man hente ut 3x9A 400V. Det gir en ladehastighet på 27km/t (typical) mot 13km/t på schuko.

F.eks kan denne benyttes: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=50899604

Dog bør man være flere ved flytting, den veier 83kg ;)

Den kan også brukes av de som har 3x25A, gir da 3x14A eller 42km/t.

Eller vente på at ZapCharger kommer. Bør vel ikke være så lenge til det nå?  Dog er prisen enda ukjent :p

Jepp, den vil gjøre jobben men jeg tipper at prisen blir minst det dobbelte i forhold til denne trafoen + en fastmontert ladeboks. Fordelen er selvsagt at den tar en brøkdel av plassen samt ikke har tomgangstap.

Dog kan bygge en løsning med trafo uten tomgangstapet ved bruk av Mainpine-kittene jeg selger også. Det er bare å montere trafo etter kontaktoren. Altså 3-fase 230V tilførsel -> kontaktor -> trafo -> Type 2 kabel. Strømtilførsel til kontrolleren må hentes fra 230V-siden før kontaktor. Hvis jeg trenger raskere lading hjemme etterhvert går jeg nok for en slik løsning, har et sted der jeg kan plassere trafoen skjult og god nok tilførsel for 17.25kW lading (3x25A, 75km/t). Får se om det dukker opp en ~20kVA trafo til en god pris på Finn.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

olav69

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 19. august 2014, klokken 18:09
Sitat fra: Amoss på tirsdag 19. august 2014, klokken 17:12
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 19. august 2014, klokken 16:06
Evt. kan den brukes sammen med en trafo, da kan man hente ut 3x9A 400V. Det gir en ladehastighet på 27km/t (typical) mot 13km/t på schuko.

F.eks kan denne benyttes: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=50899604

Dog bør man være flere ved flytting, den veier 83kg ;)

Den kan også brukes av de som har 3x25A, gir da 3x14A eller 42km/t.

Eller vente på at ZapCharger kommer. Bør vel ikke være så lenge til det nå?  Dog er prisen enda ukjent :p

Jepp, den vil gjøre jobben men jeg tipper at prisen blir minst det dobbelte i forhold til denne trafoen + en fastmontert ladeboks. Fordelen er selvsagt at den tar en brøkdel av plassen samt ikke har tomgangstap.

Dog kan bygge en løsning med trafo uten tomgangstapet ved bruk av Mainpine-kittene jeg selger også. Det er bare å montere trafo etter kontaktoren. Altså 3-fase 230V tilførsel -> kontaktor -> trafo -> Type 2 kabel. Strømtilførsel til kontrolleren må hentes fra 230V-siden før kontaktor. Hvis jeg trenger raskere lading hjemme etterhvert går jeg nok for en slik løsning, har et sted der jeg kan plassere trafoen skjult og god nok tilførsel for 17.25kW lading (3x25A, 75km/t). Får se om det dukker opp en ~20kVA trafo til en god pris på Finn.

Jeg holdt på å tabbe meg ut ved kjøp av en 20 kVA trafo fra Noratel på finn.no.

Tanken var å lade med maks 16A 400V 3-fas.

For å håndtere oppstart (selv om trafoen er ubelastet) så må Noratels 20 kVA standardversjon sikres med 63A sikringer på primærsiden.

Noratel har en serie med lavtapstrafoer som er mindre brutale under oppstart, der 20kVA versjonen må sikres med 50A sikringer på primærsiden .

Med 10kW med varmekabler i oppkjørsel, ble 63A 3-fas inntak for lite til å starte opp en 20kVA standardversjon fra Noratel (så lenge kablene står på).

Leif1

Jeg har en slik lavtapstrafo stående i garasjen. En tikilowatter.
Det er innebygget en softstarter i den. Ikke så voldsomt komplisert å lage selv tror jeg. En må ha dobbelt sett kontaktorer og noe småtteri i tillegg for å få det til å fungere. Kan godt ta et bilde om noen vil se hvordan det er bygget.
For øvrig er trafoen bygget med tre separate ringkjernetrafoer. Den ser skikkelig tillitvekkende ut. Ikke noe humbug i denne boksen.
Konvertitt fra S til X

jkirkebo

Sitat fra: olav69 på tirsdag 19. august 2014, klokken 23:29
Jeg holdt på å tabbe meg ut ved kjøp av en 20 kVA trafo fra Noratel på finn.no.

Tanken var å lade med maks 16A 400V 3-fas.

For å håndtere oppstart (selv om trafoen er ubelastet) så må Noratels 20 kVA standardversjon sikres med 63A sikringer på primærsiden.

Noratel har en serie med lavtapstrafoer som er mindre brutale under oppstart, der 20kVA versjonen må sikres med 50A sikringer på primærsiden .

Med 10kW med varmekabler i oppkjørsel, ble 63A 3-fas inntak for lite til å starte opp en 20kVA standardversjon fra Noratel (så lenge kablene står på).

Det kommer vel an på om sikringen er B-karakteristikk eller C-karakteristikk vil jeg tro? Evt. kan man også bruke D-karakteristikk...

Men personlig hadde jeg vel klart meg fint med en 16kVA-utgave, den klarer seg fint med 3x50A uansett. Sikret med 3x20A på 400V-siden ville det gitt 13.8kW eller 60km/t. Nesten det dobbelte av hva jeg får nå.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

olav69

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 20. august 2014, klokken 00:07
Sitat fra: olav69 på tirsdag 19. august 2014, klokken 23:29
Jeg holdt på å tabbe meg ut ved kjøp av en 20 kVA trafo fra Noratel på finn.no.

Tanken var å lade med maks 16A 400V 3-fas.

For å håndtere oppstart (selv om trafoen er ubelastet) så må Noratels 20 kVA standardversjon sikres med 63A sikringer på primærsiden.

Noratel har en serie med lavtapstrafoer som er mindre brutale under oppstart, der 20kVA versjonen må sikres med 50A sikringer på primærsiden .

Med 10kW med varmekabler i oppkjørsel, ble 63A 3-fas inntak for lite til å starte opp en 20kVA standardversjon fra Noratel (så lenge kablene står på).

Det kommer vel an på om sikringen er B-karakteristikk eller C-karakteristikk vil jeg tro? Evt. kan man også bruke D-karakteristikk...

Men personlig hadde jeg vel klart meg fint med en 16kVA-utgave, den klarer seg fint med 3x50A uansett. Sikret med 3x20A på 400V-siden ville det gitt 13.8kW eller 60km/t. Nesten det dobbelte av hva jeg får nå.

Slik jeg oppfattet svaret fra Noratel så ville jeg ikke klare å starte opp en 20 kVA trafo om sikringen på primærsiden var mindre enn hva som er oppgitt i tekniske data.

Under oppstart har du noe som heter inrush current, og den er likevel mange ganger høyere en angitt primærsikring.  For å håndtere inrush current gjelder det vel bare å ha en sikring som er treg nok til å holde ut til inrush current avtar.

jkirkebo

Sitat fra: olav69 på onsdag 20. august 2014, klokken 00:46
Slik jeg oppfattet svaret fra Noratel så ville jeg ikke klare å starte opp en 20 kVA trafo om sikringen på primærsiden var mindre enn hva som er oppgitt i tekniske data.

Under oppstart har du noe som heter inrush current, og den er likevel mange ganger høyere en angitt primærsikring.  For å håndtere inrush current gjelder det vel bare å ha en sikring som er treg nok til å holde ut til inrush current avtar.

Jepp, og det er der karakteristikken på sikringen kommer inn. D-karakteristikk klarer vesentlig høyere strøm i kort tid enn f.eks B-karakteristikk eller C-karakteristikk (magnetisk utløsning). For eksempel krever høytrykksspyleren min C-karakteristikk for å starte, en B-sikring går i tide og utide når den starter.

Men om en D-sikring er nok til trafoen vet jeg ikke.

Forøvrig er det ingen forskjell på B, C eller D-sikringer når det gjelder ovebelastning over tid (termisk utløsning).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Twowheels

Her er det tydeligvis folk som har peiling på strøm. Hvis jeg ikke vil ha noe boks men så rask lading så mulig hva gjør jeg da ?

Setter opp en 20 A kurs med komfyr-stikk i Garasjen ? Hvor mange Ampere vil jeg kunne lade med da ?

_________

cra

#12
Sitat fra: Twowheels på onsdag 20. august 2014, klokken 12:40
Her er det tydeligvis folk som har peiling på strøm. Hvis jeg ikke vil ha noe boks men så rask lading så mulig hva gjør jeg da ?

32A 1-fase (blå kontakt der blått Tesla-adapter passer) eller 400V 14A 3-fase (rød kontakt der rødt Tesla-adapter passer).

Har du dobbeltlader kan du vel få optil 55km/t lading med rødt adapter. Det blå gir optil 40 km/t:

http://www.teslamotors.com/no_NO/charging#/outlet
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ew

#13
Sitat fra: Twowheels på onsdag 20. august 2014, klokken 12:40
Setter opp en 20 A kurs med komfyr-stikk i Garasjen ? Hvor mange Ampere vil jeg kunne lade med da ?
Med en overgang fra komfyrstikk til blå 32A enfaseplugg kan du da lade med 20A. Dette vil gi rundt 20 km/t i ladefart. Du kan også få en 32A-kurs med blå 32A-kontakt i garasjen. Da vil du få rundt 32 km/t i ladefart. Alt over det krever enten TN-nett eller ladebokser og/eller trafo.


@cra: Nei, dobbellader kan ikke gi mer enn rundt 50 km/t med 400V/16A (11kW). Dobbellader kan derimot lade med ca 100 km/t hvis du har ladeboks med 400V/32A (22kW). Det er i alle fall min erfaring med lading hjemme (rød plugg) og borte (eRoute 22kW).
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

cra

Sitat fra: ew på onsdag 20. august 2014, klokken 13:34
@cra: Nei, dobbellader kan ikke gi mer enn rundt 50 km/t med 400V/16A (11kW). Dobbellader kan derimot lade med ca 100 km/t hvis du har ladeboks med 400V/32A (22kW). Det er i alle fall min erfaring med lading hjemme (rød plugg) og borte (eRoute 22kW).

I stand corrected. Har oppdatert innlegget mitt så ingen blir misinformert om de skulle komme over det seinere.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA