Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fortum i Sarpsborg og Fredrikstad

Startet av sla, tirsdag 02. september 2014, klokken 22:56

« forrige - neste »

sla

Vi har alle hørt at Kina lenge har hatt 1.barnspolitikk.
Hva med å ha tilsvarende politikk i Norge når det gjelder forbrenningsbiler?

1. Kun 1 forbrenningsbil pr husstand.
eller
2. Skal hustanden ha flere biler, skal minst 1 bil være nullutslippsbil.

Hva tror dere?
Nissan Leaf 2012 - Ålesund
Siden 29.9.2012 - 44 444km

Klykken

Hadde du likt det når du fylte 18 år og fikk lappen? "Beklager, du har ikke lov å skaffe deg bil fordi husstanden allerede har én bil".
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Amoss

Med tanke på at det finnes folk som har både 2 og 10 "hobbybiler" - enten veteraner eller banebiler etc etc - så har jeg ikke så veldig tro på en slik fremgangsmåte :p  Spesielt ikke da det fortsatt er mulig å være i en situasjon der elbiler ikke dekker behovet. Og svært mange er i en situasjon at kun en elbil så langt er i stand til å dekke behovet.

En mer farbar måte måtte være å sette begrensinger på når og hvor man har lov til å kjøre uten å være utslippsfri.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Electrix

Hva med å kutte moms og avgifter på nullutslippsbiler? og gi de gratis parkering og passering I bomringer? Vent litt, det har vi jo allerede gjort og det fungerer overall forventning, kanskje vi bare skal la det fortsette? If it ain't broke, don't fix it
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Thomas Parsli

Sitat fra: sla på tirsdag 19. august 2014, klokken 12:22
Hva tror dere?

Du har fått med deg hvordan man håndhever dette i Kina?

Hva tror du?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

MyMuffin

Hvorfor ikke heller få Kina til å innføre en slik politikk, da hadde det vært utgjort en forandring i verden.
2019 P3D- 
2019 Model 3 LR - konebil
2017 Model S 75D
2014 Model S 60

sla

Det blir selvsagt noe bastant over "forslaget" og lar seg ikke gjennomføre slik  det står. I tillegg fungerer någjeldende  elbilpolitikk, så dette hadde nok neppe blitt tema med det første uansett.

Var uansett artig å lese elbilisters tanker...
Nissan Leaf 2012 - Ålesund
Siden 29.9.2012 - 44 444km

Gordon Retriever

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 19. august 2014, klokken 13:15
Sitat fra: sla på tirsdag 19. august 2014, klokken 12:22
Hva tror dere?

Du har fått med deg hvordan man håndhever dette i Kina?

Hva tror du?


+1!

Får meg til å tenke på endel fossilbil-entusiaster som seriøst mener at Norge bør følge eksempelet til land som Libya og Venezuela og innføre bensinpriser ned mot 40 øre literen.

Kina en brutal og undertrykkende diktaturstat, uansett hvor mye enkelte politikere i Vesten prøver å logre for kommunistregimets representanter.

Øyvind.h

Sitat fra: Klykken på tirsdag 19. august 2014, klokken 12:46
Hadde du likt det når du fylte 18 år og fikk lappen? "Beklager, du har ikke lov å skaffe deg bil fordi husstanden allerede har én bil".
Trilling eller brukt Leaf er jo en bra bil for en 18-åring? Da stikker de ikke så langt :)
Leaf/Trilling er biler det også, selv om de bare går 10-15 mil.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Klykken

Joda, helt klart. Men slik de er priset idag kan det hende de blir i overkant dyre for en førstegangskjøper.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

timingbeltkiller

Det virkelige problemet er menneskenes antall multiplisert med snitt forbruk og forurensing.
I følge http://www.nrk.no/norge/jordas-ressurser-er-_oppbrukt_-1.11886150
forbruker menneskene for tiden omlag 1,5 ganger jordens yteevne.
Og over-forurenser minst like mye.

Når dagens 7 milliarder med gjennomsnittlig levestandard knapt over eksistensminimum ikke er bærekraftig,
kan du tenke deg bærekraften i 2050 med 10 milliarder med snitt levestandard flere ganger nåværende.
Kina, India, Brasil og andre nyindustrialiserende stater lik halve jordas befolkning tar jo sikte på norsk levestandard lenge før 2050.
I den utstrekning de lykkes, vil menneskeheten da trenge fra 3 til 10 ytterlige kloder.

Kina gjorde den globale økologien en giga tjeneste med sin ett-barns politikk.
Men så utraderer de hele gevinsten når hver av de nye småfamiliene forbruker langt mer
enn hver av de tidligere storfamiliene.  3 X 10 er mer enn 8 X 1!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 19. august 2014, klokken 14:07
.... bærekraften i 2050 med 10 milliarder med snitt levestandard flere ganger nåværende.

Menneskearten er med andre ord i samme situasjon som en bakteriekultur i en skål med næringsoppløsning.
Den formerer seg opp til et ikke-bærekraftig antall og dør ut.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Øyvind.h

Sitat fra: Klykken på tirsdag 19. august 2014, klokken 13:59
Joda, helt klart. Men slik de er priset idag kan det hende de blir i overkant dyre for en førstegangskjøper.
Dessverre. Prisene faller, men førstegangskjøpere burde helt klart kjøre noe annet enn en rustholk til 20.000,-.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

E_S

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 19. august 2014, klokken 14:21
Sitat fra: Klykken på tirsdag 19. august 2014, klokken 13:59
Joda, helt klart. Men slik de er priset idag kan det hende de blir i overkant dyre for en førstegangskjøper.
Dessverre. Prisene faller, men førstegangskjøpere burde helt klart kjøre noe annet enn en rustholk til 20.000,-.

Umulig med en normal 18-årings økonomi og uten bjørnetjenesten "pappas lommebok" sammen med en familieøkonomi godt over snittet. Jeg hadde ingen bil til over 25000,- før jeg var nærmere 30, og hadde neppe hatt det i dag heller, hadde det ikke vært for el-bilen..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Thomas Parsli

Sitat fra: MyMuffin på tirsdag 19. august 2014, klokken 13:20
Hvorfor ikke heller få Kina til å innføre en slik politikk, da hadde det vært utgjort en forandring i verden.

http://blog.svd.se/frobergsbilar/2014/08/15/historien-bakom-eus-koldioxidkrav/
"Kina ska minska sina koldioxidutsläpp med mellan 40 och 45 procent år 2020 jämfört med 2005 års nivå."

Litt mere sus over denn enn Norske måneladinger!

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA