Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Medlemskap i Elbilforeningen

Startet av RuneW, tirsdag 02. september 2014, klokken 21:15

« forrige - neste »

RuneW

Har en norsk 2012 Leaf. Selve etter utbedring av jordledning er jeg ikke fornøyd med fjernlysene. For gule og for svake (i alle fall i forhold til nærlysene).

Mitt spørsmål er: Finnes det halogenpærer å få kjøpt som faktisk gjør en (betydelig) forskjell i forhold til pærene som fulgte med bilen?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Mippen

Har ikke testet selv, men for å få godt lys er det flere ting som skal være optimalt. Det ene er at lyspærene får nok strøm. Hvis Nissan for eksempel mater de originale fjernlysene med en svak strømkurs vil ikke de lyse bra nesten uansett (jeg vet ikke om det er tilfellet her). En annen ting er reflektoren, den skal gjøre at lyset havner der det skal havne. Dårlige konstuerte lykter gir dårlig lys. Det siste er naturligvis lyspæren. Kan sikkert hjelpe å bytte lyspæren uansett, men hvis pæren ikke får nok strøm og reflektoren ikke fordeler lyset optimalt hjelper det ikke så mye.
Fremtiden er elektrisk.

Lynet

Du har følgende muligheter:
- monterer Osram Night Breaker (koster litt mer, men lyser dobbelt så bra)
- kjøre med pusseren på (øker spenningen fra 12,9V til 14,3V)
- klage til Nissan slik at de kan omprogrammere den slik at ladespenningen bli 14,3V når fjernlysene er på.
- montere ekstra fjernlys
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

jkirkebo

Sitat fra: Lynet på tirsdag 19. august 2014, klokken 22:26
- klage til Nissan slik at de kan omprogrammere den slik at ladespenningen bli 14,3V når fjernlysene er på.

En mulighet er å montere en DC-DC som alltid leverer f.eks 14.4V ut, ved innspenning 11-14V.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RuneW

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 19. august 2014, klokken 23:39
En mulighet er å montere en DC-DC som alltid leverer f.eks 14.4V ut, ved innspenning 11-14V.

Husker jeg snuste litt på denne muligheten, men ikke fant noen (med fornuftig pris i alle fall). Vet du om noen som har gjort dette på en Leaf?

Regner med noe slitk som dette blir for pinglete:
http://www.ebay.com/itm/Boost-Converter-adjustable-10-32V-12-35V-10A-Step-Up-Power-supply-module-0-5-/171399353254?pt=AU_Gadgets&hash=item27e83293a6

To sånne kanskje?
http://www.ebay.com/itm/100W-DC-DC-Boost-Adjustable-Power-Converter-LED-Driver-Constant-Current-Voltage-/191192976868?pt=Wissenschaftliche_Ger%C3%A4te&hash=item2c83fd4de4

Greit å ha dem innpakket...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

RuneW

Hvis det er i nærheten av sant at Night Breaker lyser dobbelt så bra (i forhold til de originale pærene under samme forhold) så er det jo en no-brainer!
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Mippen

Har ikke prøvd night breaker på leaf men hadde de på en fossil. Vil ikke si  at de lyser dobbelt så bra. Lyset blir litt hvitere og du ser kanskje litt mer, men dobbelt så bra er å ta hardt i, men kanskje det er bra nok for noen.

Her er en sammenligning gjort på en mercedes. Se rundt 1 minutt i filmen for sammenligning med fjernlys. På bildene i starten ser lyset mer blått ut enn det er. Det er sikkert pga. hvitbalansen på kamera står på auto. Lyset er ikke så blått, det er mer hvitt.

Fremtiden er elektrisk.

KennyLeaf

På min leaf er det H9-fatning for halogenlampene. Har ennå ikke klart å skaffe Osram Night Breaker med slik sokkel (Har fått opplyst at Osram ikke lager NightBreaker i H9 - vet ikke om det stemmer). Tar gjerne imot tips dersom noen har fått tak i disse pærene i nevnte fatning. Bruker NightBreaker i H1 og H4 på andre biler - og disse er meget gode (dog litt kortere levetid).

RuneW

Sitat fra: KennyLeaf på onsdag 20. august 2014, klokken 10:20

På min leaf er det H9-fatning for halogenlampene. Har ennå ikke klart å skaffe Osram Night Breaker med slik sokkel (Har fått opplyst at Osram ikke lager NightBreaker i H9 - vet ikke om det stemmer). Tar gjerne imot tips dersom noen har fått tak i disse pærene i nevnte fatning. Bruker NightBreaker i H1 og H4 på andre biler - og disse er meget gode (dog litt kortere levetid).

Ja, nå begynner det å demre... Har vært gjennom denne runden før og mener å huske at Night Breaker ikke var mulig å få tak i til Leaf. Så da er dette en ikke-løsning  :(
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Lynet

Da trekker jeg tilbake det med å bytte pære.

Så da vil jeg oppfordre alle om å gå løs på Nissan slik at ladespenningen blir oppjustert til 14,3V
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

RuneW

Sitat fra: Lynet på onsdag 20. august 2014, klokken 10:47
Da trekker jeg tilbake det med å bytte pære.

Så da vil jeg oppfordre alle om å gå løs på Nissan slik at ladespenningen blir oppjustert til 14,3V

Gjerne. Hvor er det meste effektive stedet å henvende seg til når man skal pushe på slike ting?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

smaug01

Nightbreaker blir ikke laget for H9 av en eller annen merkelig grunn som er synd siden det virker som de er laget for å operere med relativt lav spenning(har man riktig spenning ryker de hele tiden). PIAA lager H9 pærer som skal fungerer bra og fra tidligere erfaring med PIAA pærer tror jeg det kan være en vei å gå.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

RuneW

Sitat fra: smaug01 på onsdag 20. august 2014, klokken 11:36
Nightbreaker blir ikke laget for H9 av en eller annen merkelig grunn som er synd siden det virker som de er laget for å operere med relativt lav spenning(har man riktig spenning ryker de hele tiden). PIAA lager H9 pærer som skal fungerer bra og fra tidligere erfaring med PIAA pærer tror jeg det kan være en vei å gå.

Blir disse solgt i Norge? Googlet litt, men fant ikke noe.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

smaug01

Tror Piaa importøren tar de inn men da koster de en formue. Tusenlapp for to inkl frakt mener jeg å huske, men på ebay er prisen litt mer edruelig selv om de er dyre der også.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

RuneW

Sitat fra: smaug01 på onsdag 20. august 2014, klokken 13:59
Tror Piaa importøren tar de inn men da koster de en formue. Tusenlapp for to inkl frakt mener jeg å huske, men på ebay er prisen litt mer edruelig selv om de er dyre der også.

En tusenlapp er vel på smertegrensen ja... I alle fall om de er mindre holdbare enn de vanlige pærene.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA