Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Panser - kan ikke lukkes uten å skades?

Startet av Mippen, tirsdag 02. september 2014, klokken 18:52

« forrige - neste »

Mippen

Jeg har original kabelen til bilen min bare liggende siden jeg har en charge amps kabel. Lyst til å bruke originalkabelen min som en "ladestasjon" og montere denne ute på boden da jeg ikke har garasje, slik at jeg ikke må ta den andre kabelen inn og ut hele tiden. Har imidlertid lyst til å ha mulighet til å ta den andre kabelen med meg ved behov. Det må derfor være en løsning som er lett for meg å få ned men vanskelig for andre å ta med seg. Kan kladden også stå plugget i hele tiden selv om bilen ikke er tilkoblet uten å ta skade? Noen gode forslag til løsning?
Fremtiden er elektrisk.

svingen

Jeg har min slik i garasjen,står i hele tiden,håper den er lager til å tåle såpass,komfyren min har jo kontakten i heltiden enda den ikke alltid brukes samme med andre ting jeg tror ikke det her skal være noe problem, er jo 5 års garanti og hvis den ryker etter det er det verdt det "styre" med og koble i laderen osv hver dag,tror det er være og ta den ut/inn hver dag med tanke på slitasjen på stikk kontakten. Spent på hva andre sier om det her :-)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Electrix

Min står alltid plugget inn I garasjen, plukker bare opp og pluger inn når jeg parkerer. Det er kun når jeg må ta den med på tur at jeg gidder å plugge den ut. Såvidt jeg vet er det ingen komponenter der somskulle ta skade av det. Jeg plugger heller ikke ut garasjeportåpneren for kvelden...
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Mippen

Jeg har vært på brannkurs noen ganger og da sier alltid instruktørene at vi alltid må ta ut ladere av veggen etter bruk. Det er naturligvis enkelte ting som aldri tas ut av veggen, som dere nevnte komfyr og garasjeportåpner, men ladere blir man alltid oppfordret til å ta ut. Derfor jeg lurer på om det gjelder bil også.
Fremtiden er elektrisk.

E_S

En lader til elbil er vel ingen lader strengt tatt, bare en form for grensesnitt mellom strømnettet og bilen, mens selve laderen sitter i bilen..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

cra

Du kan f.eks. ta en slik og lage en knekk på den så kabelen passer under. http://biltema.no/no/Bat/Monteringsdeler/Ovrig/Hengelasbeslag-255003/

Når det gjelder brannsikkerhet så tenker jeg som så at det er mindre farlig å la laderen stå fast tilkoblet enn å ta den ut og inn av kontakta kanskje flere ganger pr dag. Det måtte evt. være å koble til en bryter så man kan bryte strømmen når laderen ikke brukes.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Electrix

Laderen sitter I bilen, kladden er I utgangspunket bare en boks med sikring/jordfeilbryter, rele ol, mao ca same utstyr som står I sikringsskapet og I masse annet utstyr du har hjemme. Det er mer elektronikk I min stekeovn platetopp eller kaffemaskin enn det er I den kladden. Da burde jeg heller slå av hovedsikringen når jeg går og legger meg.

Mine mobilladere står ofte tilkoblet, men jeg har ingen kina-kopi ladere, da ville jeg kun ladet under oppsyn.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Mippen

Er klar over at laderen sitter i bilen, men jeg kaller likevel kabelen med kladd for "laderen", selv om det ikke er helt rett. ;)

Ok, så da får jeg stole på at det ikke er noe problem å la den stå tilkoblet over tid. Er det noen som har noe tips angående en "boks" eller et slags skap som jeg kan la kladden ligge inn i og som kan låses? Da får kladden avlastning slik at den ikke henger etter kabelen og får litt ekstra beskyttelse mot vær og vind siden den skal henge ute?

Fremtiden er elektrisk.

cra

Sitat fra: Mippen på tirsdag 19. august 2014, klokken 11:02
Er det noen som har noe tips angående en "boks" eller et slags skap som jeg kan la kladden ligge inn i og som kan låses?

Ei vanlig postkasse som du lager et hull/spor i til ledningene er et gammelt jungeltriks i så måte.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Mippen

Sitat fra: cra på tirsdag 19. august 2014, klokken 11:24
Sitat fra: Mippen på tirsdag 19. august 2014, klokken 11:02
Er det noen som har noe tips angående en "boks" eller et slags skap som jeg kan la kladden ligge inn i og som kan låses?

Ei vanlig postkasse som du lager et hull/spor i til ledningene er et gammelt jungeltriks i så måte.

Ja, har tenkt på det også. Noen som har gjort dette og har bilde?
Fremtiden er elektrisk.


Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

muggost


cra

Sitat fra: muggost på tirsdag 19. august 2014, klokken 13:54
Sånn har jeg gjort det hos meg:

Kan se ut til at kabelen din bærer preg av at du ikke kveiler dem over/under når du samler sen sammen?  :-\
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

muggost

Joda, jeg pleier å gjøre det, problemet er nok den smale kabeloppsamleren. Jeg ska bytte den i løpet av uka til noe bredere, som gir mindre belastning på kabelen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA