Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Erfaring / Inntrykk etter prøvekjøring.

Startet av muggost, tirsdag 02. september 2014, klokken 11:02

« forrige - neste »

JohanH

Sitat fra: herr x på søndag 24. august 2014, klokken 12:34
Jeg har lest (husker ikke hvor) at utfordringen med snø og is på falkvingedørene er hva som gjorde at Model X ble fordrøyet igjen. Ettersom de nå er igang med alfaproduksjon så får man vel mistenke at de har funnet en løsning.

Jeg tror at grundkonstruksjonen på dørene gjør de mer mottakelige for problemer med is (mye større area med tettingslister som kan fryse fast) og gjetter at de løst problemet gjennom elektrisk oppvarming av listene før døren åpnes (varmeslingene kan starte automatisk i samme sekund som nøkkelen kommer innen bilens rekkevidde).

Hvordan mener du at det skulle være "mye større area med tettningslister som kan fryse fast"? En "vanlig" dør har vel tetningslist rundt det hele den også? For så vidt er falkvingedøren høyere i og med det at den fortsetter et stykke "inn i taket" og får dermed noe mer kant mot karossen ellers, men veldig mye mer er det vel ikke.

Dessuten, hvor ofte har du hatt problem med at vanlige dører fryser fast? Og hva med bakluker/bagasjeluker (som jo på de aller fleste biler åpner oppad akkurat som falkvingedører) - fryser de ofte fast? Jeg har ikke erfart dette som noe stort problem, foruten ved veldig ekstreme forhold hvor det f. eks. først er veldig fuktig og så plutselig ekstremt kaldt.

Jeg ser rett og slett ikke hvorfor det skulle være noen som helst grunn til at falkvingedørene lettere skulle fryse fast i listene enn vanlige dører, men kanskje noe jeg overser her?

muggost

som jeg har nevnt tidligere i tråden: bagasjeluken er i bruk ca 10% så ofte som bakdørene, derfor anser jeg det ikke som noe stort problem å måtte fjerne is og snø før jeg  åpner den. Bakdørene blir derfor en helt annen sak siden de brukes mange ganger daglig. Har du garasje? Da blir det sikkert ikke noe problem, men det har ikke jeg...

Det nevnes også at vi alikevel må børste snø av taket før kjøringen tar til, og det er jeg enig i. Det blir vel heller ikke noe problem om all snøen som kommer er tørr og lett, men det er den jo ikke. Tråden burde derfor kanskje hatt tittelen "model X og IS på taket..." Sludd og regn som fryser på blir fort et problem. Det skal fjernes rundt bakdørene, men jeg kommer jo ikke til å rense hele taket, så over tid vil det bygge seg opp en kant rundt dørene. Jeg tror at model X eiere som ikke kan parkere i garasje eller carport vil få seg en overraskelse på vinterstid. Jeg tror prolemet blir signifikant på nedbørsrike vintere, men det gjenstår å se. Selvfølgelig er det mulig jeg tar feil, og intet ville vel vært bedre enn det :-) Men vi får se...

(Pessimisten har talt)

sigurdi

Dersom en er svært redd is og snø problematik og må parkere ute, kan en gjøre som før i tiden, ( eller fruen med sin bil) legge trekk over bilen om natta.
Hun gjør det for å slippe katemerker, katta er blitt gammel og feit, så kloremerker på kanten og potemerker over panser og tak.
Da slipper en måke også, tar trekke av snø/is følger med.

For hvert teoretisk problem, kan en produsere en teoretisk løsning. :-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

turfsurf

Sitat fra: muggost på onsdag 03. september 2014, klokken 10:20
Tråden burde derfor kanskje hatt tittelen "model X og IS på taket..." Sludd og regn som fryser på blir fort et problem.
Det er jo bare å forvarme bilen, så smelter isen og er lett å få av taket (hvis den ikke renner av). Gjorde dette med Model S i hele vinter som var. Problemet er ikke veldig annerledes på Model S, åpner du døren med snø på taket, så ramler det ned i setet... Storm i vannglass.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Epleskreller

Hovedproblemet er den delen av dørene som er horisontale. Her vil det kunne danne seg "stående" vann/sørpe. Det skjer ikke på normale dører. Jeg liker ikke stående vann, vil det være et problem ifm isdannelse?

Min TMS fikk i vinter is på taket.. Ganske mye faktisk. Men det er naturlig i minusgrader og forvaring, for da tines snøen på bilen(panotak) noe for så å fryse til is.

Men, om dette blir et veldig reelt problem eller ikke vet vi ikke før det er testet av mange gjennom en vinter.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA