Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Erfaring / Inntrykk etter prøvekjøring.

Startet av muggost, tirsdag 02. september 2014, klokken 11:02

« forrige - neste »

muggost

Hei,
jeg sitter og er svært nysgjerrig på denne X'en. Har fra før av en Leaf, og etter den tredde inn i familien har jeg bestemt meg for aldri å eie en fossilbil igjen :-)

Jeg har desverre ikke garasje, hverken på jobb eller hjemme. Har de kommet med noen løsning med snø på taket? Skiboks og sånt er ikke så viktig, men jeg må kunne få åpnet bakdørene uten at 15cm nysnø (eller gud forby: våt snø) raser inn i baksetene... ?

Leif1

Konvertitt fra S til X

muggost

Hehe, det var ikke akkurat det jeg tenkte på da  ::)

Pleier ikke å måtte børste taket på de gamle bilene mine for å få inn passasjerer. Jeg børster når snøen blir for dyp, men det er alltid et lite lag med snø og is på taket som på X'en blir et problem aner jeg...

sigurdi

Ser ikke på dette som noe større problem en på bilen vi har nå, med skyvedør.
Jeg måker alltid taket før jeg åpner dørene, ellers så kommer det inn snø uansett.

Er og trafikk farlig å kjøre rundt med snøflak på taket av bilen. (Mest for en selv om en må bremse og hele sulamitten legger seg over ruta. (Skal ikke så mange cm på taket før hele frontruta er dekket til)

http://bil.aftenposten.no/bil/Politiet---Kost-snoen-av-biltaket-13660.html#.U_JKIUG0OVM

Fordelen med X er at du kan skru på varmeapparatet en god stund før du skal ut og måke, så tenker jeg snøen kommer lett av.
Er og glass tak så lett å skrape med vanlig skrape, samtidig som formen gjør at snø osv sklir naturlig av.

Men kan bli et problem om mye is legger seg ned i åpning mellom tak og dør slik at pakningen fryser fast.
Men dette er nevnt endel ganger på rundturene til Tesla, så tror nok de har tenkt på dette, om bilen blir laget i California. ;-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

muggost

Sitat fra: sigurdi på mandag 18. august 2014, klokken 20:54
så tror nok de har tenkt på dette

Ja det er i grunn det jeg lurer på; HAR de tenkt på det? Jeg har gått på mange blemmer med antakelser ellers i livet. Det er akkurat som om murphy sitter å venter på deg...

Gladtrd

Du har noe som heter en "App" hvor du starter AC i bilen slik at den er snø og isfri på de fleste flater rundt kupéen ved behov... Virker hvertfall godt på min TMS.
Tesla Model S P85 - levert 09.09.2013 / innbytte 16.06.2017
Tesla Model X 75D - levert 16.06.2017
Tesla Model III - RN107911798

Øyvind.h

Må si jeg er veldig spent på dette selv ettersom jeg har bestilt bilen. Jeg kunne mye heller ønske meg tradisjonelle dører og mulighet for takboks/takstativ enn måkevinge-dørene. Men det virker som om Tesla prioriterer noen bruksscenarier så høyt at andre kan settes helt i bunn/fjernes fra prioriteringslisten.

For å ta ulempene først:
Snø som blir liggende har en tendens til å bli til is nederst, dvs. taket blir dekket av is. Oppvarming og deretter avkjøling av kupe bidrar ikke akkurat til mindre isdannelse, og det blir en stor (og litt vanskelig tilgjengelig) flate som må skrapes dersom dørene selv ikke kan trykke seg gjennom 1-2cm porøst islag uten å ta skade. Jeg lurer også på hva som skjer med smeltevann som renner ned i sprekkene i taket rundt bakdørene og fryser, men man må jo nesten regne med at Tesla nå har testet dørene skikkelig mtp. hvor mange biler de selger til lille Norge.

Fordeler:
Så - oppveies ekstra ulemper deler av året med fordeler resten av året?
- Om det regner og ikke er kraftig vind får man et lite tak over innstigningsdelen, det er jo praktisk :)
- Når man skal feste barn i barnesete kan man ha en arbeidsstilling som gjør barneforeldre over hele verden misunnelige
- Det er lettere å komme seg ut og inn av bilen på trange parkeringsplasser (gitt tilstrekkelig takhøyde), dersom man er av typen som parkerer på slike plasser

Jeg tror dørene kan fungere greit i norsk vinter dersom man passer på å forvarme 30-60 minutter og passer på å være flink til å børste av og skrape taket, men at de vil kreve en del ekstrajobb/forsiktighet er jeg ikke i tvil om. Det aller største ankepunktet for meg er fravær av muligheten for taklast. Ski etc kan jeg gjerne ha i tunnel under setene, men jeg har ofte behov for mye bagasjeplass samt transport av større ting. Tilhengerfestet blir en nødløsning, men bilen kjøpes uansett.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cra

Min erfaring med vinter gjør at jeg er meget skeptisk til disse dørene, men det blir spennende å se hvilke erfaringer dere som har bestilt kommer til å gjøre dere i praksis. Det kan jo hende skepsisen blir gjort til skamme. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

pberg

Sitat- Når man skal feste barn i barnesete kan man ha en arbeidsstilling som gjør barneforeldre over hele verden misunnelige

Dette kunne jo blitt løst med bakhengslede bakdører også. Men det som ingen biler har lenger er setebelter som er festet på innsiden, og plugges i på utsiden av baksetet. BMW hadde dette på noen få modeller rundt ca 1990, men så forsvant det igjen. Det er en makalaus løsning når du skal få festet belte på en unge i baksetet.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Epleskreller

Jeg tror snø på taket blir pyton. Når det bare er snø er det greit, men når det blir  isdannelse vil dette falle inn i bilen når man åpner. Er også spent på hvordan vann/sørpe som fryser på taket påvirker tettheten i paktninger etc. Ser lett for meg at det kan bli lekkasjer og problemer ved temperaturer rundt null. Blir spennende å se, fasiten får vi neppe før vinter 15/16.

Jeg ville vært skeptisk til disse dørene om jeg ikke hadde garasjeplass.. litt skeptisk til dørene med garasjeplass.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

MartinezSC

Snø på taket, eller også isdannelse, blir vel ikke noe problem?

Måkevingedørene har vel ikke så forskjellig utforming fra mange av baklukene på andre biler, om vi skulle sammenligne det med noe. Av erfaring går det fint an å åpne bakluker på både sedaner, coupéer og stasjonsvogner med snø/isdannelser på taket.. Kan vel ikke bli store forskjellen til måkevingedørene, eller? ;)

Øyvind.h

Sitat fra: MartinezSC på tirsdag 19. august 2014, klokken 22:53
Snø på taket, eller også isdannelse, blir vel ikke noe problem?

Måkevingedørene har vel ikke så forskjellig utforming fra mange av baklukene på andre biler, om vi skulle sammenligne det med noe. Av erfaring går det fint an å åpne bakluker på både sedaner, coupéer og stasjonsvogner med snø/isdannelser på taket.. Kan vel ikke bli store forskjellen til måkevingedørene, eller? ;)

Snø faller inn i kupeen på vanlige biler også, så det punktet er jeg ikke så bekymret for.
Men falkedørene har litt annerledes form enn en vanlig takluke, fordi falkevingene utgjør en vesentlig del av det flate taket. Dvs. du får lange rette kanter hvor snø og is kan falle rett ned i kupeen. Det problemet har du ikke med bakluker, fordi de som oftest er ganske skrå eller vertikale, i motsetning til falkedørene som har en lang del som er horisontal (før den åpnes).

Jeg tror åpnin og lukking vil fungere fint, men man må antakelig være mer påpasselig med å fjerne snø/is enn på en vanlig bil. Til gjengjeld finnes det andre situasjoner hvor falkedørene er bedre enn vanlige dører, så det blir en avveining. Model S har eksempelvis flere løsninger som ikke er de beste på vinteren (rammeløse vinduer, magnetfeste på ladeluken ++), men den fungerer bra på vinteren allikevel (og har meget god fremkommelighet!). Verden er ikke svart/hvitt :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

muggost

Sitat fra: MartinezSC på tirsdag 19. august 2014, klokken 22:53
Snø på taket, eller også isdannelse, blir vel ikke noe problem?

Måkevingedørene har vel ikke så forskjellig utforming fra mange av baklukene på andre biler, om vi skulle sammenligne det med noe. Av erfaring går det fint an å åpne bakluker på både sedaner, coupéer og stasjonsvogner med snø/isdannelser på taket.. Kan vel ikke bli store forskjellen til måkevingedørene, eller? ;)

Jeg har på alle mine tidligere biler hatt problemer med isdannelse rundt åpningen på bakluka på vinterstid. Problemet er størst på høsten og våren når det er rundt null grader og det sludder på dagtid, for så å fryse på nattestid.

Det som er spesiellt med X'en er jo nettopp at bakdørene vil få samme problem, og de er jo "konstant" i bruk når barna skal inn/ut av bilen. Bakdøren er på langt nær så ofte i bruk, så det er derfor jeg spør om noen vet hvordan Tesla ser for seg at problemet skal løses. Elektrisk av-isingsanlegg rundt åpning og pakninger er jo èn mulighet?

Jeg sendt for en stund tilbake en henvendelse til Tesla om saken, men ikke fått noe svar av dem. Så lenge vi bare kan spekulere kommer ikke jeg til å gjøre noen reservasjon, selv om jeg har veldig lyst på bilen. Jeg vil ha avklart dette, samt last-kapasitet på hengerfestet før jeg bestiller noe som helst :-)


Øyvind.h

Avising-funksjon rundt kantene på taket er en funksjon som kan skape flere problemer enn den løser. Isen du smelter må renne et eller annet sted, og når den renner bort fra varmen vil den antakelig bare fryse igjen et annet sted.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

muggost

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 20. august 2014, klokken 11:54
Avising-funksjon rundt kantene på taket er en funksjon som kan skape flere problemer enn den løser. Isen du smelter må renne et eller annet sted, og når den renner bort fra varmen vil den antakelig bare fryse igjen et annet sted.

Ikke hvis den følger en oppvarmet renne/kanal hele veien ut av bilen. Siden det ikke finnes noe offisiell info rundt temaet så blir jo alt bare spekuleringer, men som noen andre her på forumet nevnte en eller annen gang: Norge er jo det neste største Tesla-selgende landet, så de bør jo ha funnet en eller annen løsning...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA