Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Beste ladepunkt for hotell

Startet av NegativeElectrode, tirsdag 02. september 2014, klokken 08:12

« forrige - neste »

VigdisA

Er kanskje ikke så rart at den selger dårlig når den ikke har noe bedre rekkevidde enn de andre bilene og i tillegg ikke kan hurtiglades som de fleste andre kan.
Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

emil

Bedre kjøreegenskaper er ikke viktig nok for den gjennomsnittlige kjøper som skal ha seg pendlebil som også kan tas på litt lengre turer. Når den da ikke var noe billigere, manglet hurtiglademulighet (selv om sikkert >99% av all elbillading er saktelading) og i tillegg hadde redusert bagasjeplass ble det ikke noe ut av den.

257 registrerte sier vel alt og av de er i hvertfall ca 50 bruktimportert fra USA. eGolf som bare har vært på markedet i en drøy måned ligger allerede milevis foran, og selv Renault Zoe kommer nok til å ta igjen Focus innen utgangen av året.

Gordon Retriever

Jeg synes faktisk ikke 50.000 i avslag gjør Focus Electric til noe kupp.

Det er verdt å huske på at avslaget gjelder for lagerbiler, og jeg sjekket tidligere i sommer VIN-numrene til bilene som stod på lager hos en Ford-forhandler.  Alle var produserte i september-oktober 2013.

elektrolux

Enig i at bedre kjøreegenskaper er et dårlig argument for en bil som skal tråkle bygater.

Da teller faktorer som parkeringsvennlighet, bagasjeplass, enkel betjening, effektivt varme og defrosting anlegg og lettvint inn og utstigning samt lettvint inn og utlasting av varer mer.

Slikt sett var den første Elbilen til Ford totalt overlegen på samtlige punkt og siden har det bare gått feil vei.

( He he. JA. snakker selvfølgelig om evighetsmaskinen Think Classic )  ;D ;D ;D

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Mippen

Når man snakker om Ford så hvordan er det med den elektriske varebilen deres? Kan den for eksempel hurtiglades?
Fremtiden er elektrisk.

Oreo

Når Focus Eletric flopper som den gjør, tror jeg ikke Ford hadde greid å selge vann i ørkenen heller.
Jeg vet om personer i Ford som selv har kjøpt seg elbil fra en konkurent. Det sier litt.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Klykken

Det sier litt om behovet de har, vil nå jeg si. Kanskje focus ikke passer til deres bruk?
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Klykken på torsdag 21. august 2014, klokken 11:12
Det sier litt om behovet de har, vil nå jeg si. Kanskje focus ikke passer til deres bruk?
Det er vel det som er poenget. Ford har laget en bil som ikke passer spesielt bra med det bruksmønsteret og de behovene folk flest har.

Når man lager en bil til en liten nisje med kjøpere, så er det ikke overraskende når ingen kjøper bilen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

E_S

Lite bagasjerom hadde for meg spilt liten rolle, men manglende hurtigladermulighet er noe helt annet. Da blir bilen i praksis ubrukelig på langtur..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Tja. I min krets av familie, venner og kolleger har det blitt et stort antall elbilister etter at jeg fikk Leaf'en og beviste at det fungerte for snart 3 år siden, jeg tipper det nærmer seg 25-30 som direkte eller indirekte fant ut at elbil kunne dekke deres primærbehov.
Men 1/3 av disse har aldri brukt en hurtiglader fordi de klarer seg med kjørelengden 90-120km til dagen. Mange klarer seg uten et særlig større bagasjerom enn el-Focus, trillingene har mindre og i3 er i samme klasse. 6,6kWh lader er innebygd og man kan lade bilen hjemme fra tomt batteri på drøyt 3 timer hvis man har 32A enfas.
Rekkevidden er heller ikke veldig mye mindre enn en Leaf i virkeligheten (regner ikke med den oppskrytte reklamerekkevidden til Leaf).

Jeg synes sånn sett at el-Focus er bedre enn sitt rykte og kommentarene som er gitt her.

De som har kjørt trilling vil i el-Focus få 5 sitteplasser, større bagasjerom, lengre rekkevidde, bedre klimaanlegg, skikkelig varme i både sete og rygg på begge stolene framme og ikke minst vesentlig bedre kjøreegenskaper.
Trillingene er bedre i disiplinene hurtiglading (for de som har behov for det) og bedre svingradius på trange plasser.

arthur

Igjen, man må se på sitt behov og hvor mye man vil bruke på en slik bil. Helt greit å sammenligne en Ford Focus med en trilling, men igjen så må man ikke glemme at en Ford Focus koster 50% mer enn en trilling selv etter at prisen ble satt ned med 50'.
Selv har vi kjøpt en trilling, en helt ny Miev for den dekker vårt behov uten problemer, gjør jobben bra, har det vi trenger, merkeverksted innenfor gådistanse og koster klart minst av alle alternativene. Hvis kjøreegenskaper, plass, rekkevidde, status og alt det andre hadde vært viktig så hadde jeg kjøpt en annen og større bil, gjerne en Tesla, men hva skal jeg med det?
Mulig jeg er "kjedelig", men for meg holder det (mer enn) godt (nok) med "need to have" for "nice to have" dekker jeg på andre måter enn ved bilkjøp.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

jkirkebo

Sitat fra: arthur på søndag 24. august 2014, klokken 08:52
Igjen, man må se på sitt behov og hvor mye man vil bruke på en slik bil. Helt greit å sammenligne en Ford Focus med en trilling, men igjen så må man ikke glemme at en Ford Focus koster 50% mer enn en trilling selv etter at prisen ble satt ned med 50'.

Jepp. Jeg hadde vært helt enig i Finnøys betraktninger om en Focus EV kostet det samme som en trilling. Dessverre for Ford koster den det samme som en Leaf eller Soul.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rav4_EV

Ford Focus gikk fra å være 'sterkt overpriset' til bare 'overpriset'.
I følge en av Fords selgere kommer de til å gi seg med elbiler og heller satse på hybridteknologi kjøpt fra Toyota.
Noe sier meg at både service og deletilgang blir fremtidige utfordringer.
Ford vil neppe noensinne satse fullt ut på elbil.
Første gangen de trengte elbil i markedet kjøpte de Think.
Så benyttet de Azure Dynamics til å konvertere Connect varebiler.
Dette sporet et dødt etter at Azure forlengst gikk konkurs.

Om det er Azure drivlinje eller en annen i Focus vet jeg ikke.
Det er bare en enkel konvertering og ikke en fullverdig elbil.

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA