Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Leveringstid/venteliste Soul EV

Startet av Bydame, mandag 01. september 2014, klokken 22:17

« forrige - neste »

Bydame

Hei!

De dagene det var så vanvittig varmt her i juli, så opplevde vi at bilen bare slukket alt på dashbordet - mens vi kjørte og vi fikk trillet til side. Slo av bilen helt, og ventet en stund - da vi slo den på igjen så startet den. Dette skjedde 3 ganger på 2 dager, og siden ikke - før i dag. Vi trodde det kom av varmen - men nei da. På vei til jobb i dag med fulladet bil- 11 grader ute og jeg lå i venstre fil i 106 km/t på E6 mellom Moss og Vestby - så lyser det en liten orange bil med utropstegn - og så slår den ned alt,- bare at den lyser - men alle metrene er i null. Jeg får trillet den i fart over på veiskulderen og fikk omsider slått den av (da jeg kom på å sette den i P) og så ventet jeg noen minutter. Så slo jeg den på igjen og den gikk til Vestby før den stoppet i en rundkjøring med masse trailetrafikk. jeg jobber i Ski  og den slo seg av i alt 4 ganger før jeg kom frem. Den gikk helt fint og uten varsel mens jeg kjørte - men den lille bilen kommer plutselig på. Gjettometeret bare økte og økte og var på 170 da jeg kom frem -og ikke en eneste strek var "brukt" -så den viser jo helt feil! Det er 4,3 mil fra Moss der jeg bor til jobben i Ski.

Mener å ha lest her at man da skal koble av 12V-batteriet og la det stå noen minutter før man kobler det til igjen. Hva er dette? Må si jeg har lite lyst til å oppleve dette flere ganger.

Kjøpte bilen brukt i april, den er en USA 2011-modell.
Leafer rundt i Moss og omegn

BE

Helt klart en graverende feil med bilen din. Har du importert den selv, eller kjøpt den av en forhandler/importør?

Hvis du har handlet gjennom en importør/forhandler er det en soleklar reklamasjonssak.

Dersom du har importert selv er det verre. Men kanskje du kan finne noen feilmeldinger som kan indikere hva som feiler? (Feilmeldinger kan eksempelvis leser ut med Leaf Spy og en ODB2 dongle)
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Bydame

Nei jeg har kjøpt den brukt av en privatperson som skulle over på Tesla. har sjekket den nå på VIN og betalt for en rapport - og det var ingen feil på den fra USA kan jeg se. Den ahr gått i Florida ser jeg.

Jeg har jo kjøpt bilen "som den står" og når man handler privat har man vel ikke mye man skulle ha sagt?
Leafer rundt i Moss og omegn

Thomas Parsli

Kjøpsloven gjelder privatsalg og "som den står" betyr lite. Du har to års reklamasjonsrett og jeg anbefaler deg å reklamere umiddelbart!

Forbrukerrådet: http://www.forbrukerradet.no/tips-og-råd/bil/Misfornøyd+med+bilkjøp/feil-på-bil-kjøpt-privat

Hvordan det kan gå (for selger): http://www.klikk.no/motor/bil/bruktbil/article768612.ece

Jeg synes feilen høres merkelig ut og tenkte umiddelbart at det var en importert bil med vannskade. Men hvis du har en VIN-rapport som ikke nevner skader må det jo være noe mindre dramatisk.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Tilsvarende problemer med 2011 US-modeller.

http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=30&t=9379
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=30&t=5850

Du må få lest ut feilmeldinger (verksted eller Leafspy) og ev. oppgradere programvaren på bilen (verksted) hvis den er ikke er "up to date".

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Marius Engel


Sitat fra: Bydame på mandag 18. august 2014, klokken 13:51
Nei jeg har kjøpt den brukt av en privatperson som skulle over på Tesla. har sjekket den nå på VIN og betalt for en rapport - og det var ingen feil på den fra USA kan jeg se. Den ahr gått i Florida ser jeg.

Jeg har jo kjøpt bilen "som den står" og når man handler privat har man vel ikke mye man skulle ha sagt?

2 år reklamasjon på privatkjøp.

Bydame

Huff, ja nå leste jeg de engelske trådene - ser ikke ut som det skjer med så mange akkurat. Nå skal jeg hjem fra jobb, og så får vi se om det er sånn nå også. 4 stopp på 4 mil er ikke akkurat morsomt. Jeg skal prøve å unngå E6 og så kjøre småveier det jeg kan. Så får jeg heller prøve å kontakte et verksted. Heldigvis har jeg en dieselbil også -- men det er kanskje å banne i kirka på dette forumet? :)
Leafer rundt i Moss og omegn

Gordon Retriever

Første punkt her bør vel være å bestille en verkstedstime snarest for å få lest ut de feilkodene som er registrert, og forhåpentligvis finne ut hva som må til for å utbedre problemet. :)

Bydame

Sitat fra: Gordon Retriever på mandag 18. august 2014, klokken 17:27
Første punkt her bør vel være å bestille en verkstedstime snarest for å få lest ut de feilkodene som er registrert, og forhåpentligvis finne ut hva som må til for å utbedre problemet. :)

Åja, gjett om jeg skal :) den stoppet 2 ganger på veien hjem også, rett før en tunnell, hau hau.
Så stoppet den også en gang da gubben kjørte seg en tur med den for å se hva som skjedde.
Leafer rundt i Moss og omegn

Bydame

#9
Sånn så det ut da den ikke kan gasses med, bare trykk på bildet så blir det større:
Leafer rundt i Moss og omegn

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA