Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kan noen forklare/oppsummere hvordan man lader en Model S?

Startet av Otto, mandag 01. september 2014, klokken 21:37

« forrige - neste »

Otto

Hei

Noen som har en oversikt over hvilke ferger som er gratis for bil/sjåfør, bare bil og fullt betalende?

Skal med Geiranger - Hellesylt på fredag, og denne er vanlig fossil takst. Krokeide - Austevoll er bare bil gratis osv.

Noen som vet?

Mvh
O2
- Grønn P85 med "nesten" alt fra des. 13. Solgt aug 16.
- Mørkblå eGolf fra nov. 15.
- 2 x mod. 3 i reservasjon, 1 april 16 :-)
- Grønn P85D (ja, original!) fra sep. 16, med alt!
- Grønn P85D byttet inn hos Tesla til P90DL, fra des. 16, med alt!
- Aldri tilbake til fossil!

RE

Det er kun (EL)bilen som er gratis på ferga, sjåfør og passasjerer må betale vanlig persontakst.
Og så er det enkelte ferger hvor man må betale vanlige priser (fylkesvei-ferge over Trondheimsfjorden)
Tesla Model S85, Blå
E-golf med varmepumpe, Hvit

Otto

Sitat fra: RE på mandag 18. august 2014, klokken 12:50
Det er kun (EL)bilen som er gratis på ferga, sjåfør og passasjerer må betale vanlig persontakst.
Og så er det enkelte ferger hvor man må betale vanlige priser (fylkesvei-ferge over Trondheimsfjorden)

Jeg vet det. Jeg lurte på om det fantes en oversikt.

O2
- Grønn P85 med "nesten" alt fra des. 13. Solgt aug 16.
- Mørkblå eGolf fra nov. 15.
- 2 x mod. 3 i reservasjon, 1 april 16 :-)
- Grønn P85D (ja, original!) fra sep. 16, med alt!
- Grønn P85D byttet inn hos Tesla til P90DL, fra des. 16, med alt!
- Aldri tilbake til fossil!

jkirkebo

Sitat fra: Otto på mandag 18. august 2014, klokken 13:06
Sitat fra: RE på mandag 18. august 2014, klokken 12:50

Jeg vet det. Jeg lurte på om det fantes en oversikt.

Tja, si det. Alt som drives på privat basis uten offentlige tilskudd kan man ihvertfall regne med å betale full takst for. Den eneste jeg var borti på ferien var Andenes-Gryllefjord, men også turistferja inn Lysefjorden går under dette. Der går det heldigvis rutebåt med tilskudd også så da sparte vi oppunder 900 kroner ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Cato76

Har tidligere lest at det kun er riksveiferger som er gratis for elbiler (fører og passasjerer må betale). Fylkes -og europaveiferger har egne satser.

Men jeg har selv kjørt "gratis" på fylkes -og europaveiferger, så hvordan dette praktiserers er jeg ikke sikker på...  ???

http://www.elbil.no/elbilfakta/elbilens-fordeler
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Muffinman

Det er vel slik at de fleste riksvei/fergesambandene som eksisterte når fritaket ble innført i ettertid er omregulert til fylkesvei/ferger. Dermed er det vel fylkeskommunen som bestemmer, jfr. saken med Flakk-Rørvik.

Øggen

Sitat fra: Otto på mandag 18. august 2014, klokken 12:40
Hei

Noen som har en oversikt over hvilke ferger som er gratis for bil/sjåfør, bare bil og fullt betalende?

Skal med Geiranger - Hellesylt på fredag, og denne er vanlig fossil takst. Krokeide - Austevoll er bare bil gratis osv.

Noen som vet?

Mvh
O2

Kjørte Geiranger-Hellesylt forrige helg. Han billettøren likte bilen men ga ikke rabatt sa han. Likevel betalte jeg KUN for ..... en motorsykkel og et barn.???
Vi var fire i bilen, så litt rabatt var det jo. Ble 300 og noe.

Johnny

I sommer krysset jeg Sognefjorden to ganger. Fodnes/Mannheller og Hella/Vangsnes. Begge var gratis for bil og fører.
TMS og eGolf.

RoadRunner

Har du forsøkt å se på takstene til Fjord1? De driver fergene i Sign og Fjordane + Møre og Romsdal + noen andre steder
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Johnny

Ser ut til at både jeg og ferjebilletørene over Sognefjorden har feil her! I følge "riksregulativet for ferjetakster" er bilen gratis, men fører skal betale.

Jeg har siden dette ble en aktuell problemstilling regnet med at dette var et resultat av kremmerånden i ferjeselskapene. Nå tror jeg fortsatt ikke at det var dette som var i tankene på de som vedtok elbil-intensivene da.
TMS og eGolf.

RaBalder

Sitat fra: Johnny på mandag 18. august 2014, klokken 18:34
Ser ut til at både jeg og ferjebilletørene over Sognefjorden har feil her! I følge "riksregulativet for ferjetakster" er bilen gratis, men fører skal betale.

Jeg har siden dette ble en aktuell problemstilling regnet med at dette var et resultat av kremmerånden i ferjeselskapene. Nå tror jeg fortsatt ikke at det var dette som var i tankene på de som vedtok elbil-intensivene da.

Det kan godt være at de politikerne ikke hadde regnet med det som nå skjer når dem vedtok elbil-fordelene.

Men vi får håpe dem har vett nok til å være glad for at dem slumpet borti virkemidler som faktisk fungerer  ;)  ;D

OleT

Riksvei inkludert europavei SKAL være grati for bilen, fylkesveiferger KAN være gratis.
Problemet er at gratistaksten ble innføre FØR en del riksveier ble omdefinert til fylkesveier. Dermed var de gratis i starten, men det er mulig å endre dette uavhengig av elbilinsentivene - som Rørvik-Flakk.
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

erikg

Moss - Horten: fullpris for bil, fører og passasjer, Horten - Moss: bil gratis, betale voksenbillett for fører og passasjer.....
TMS85 grey met, pano, luft

Thor2014

Sitat fra: erikg på mandag 18. august 2014, klokken 19:29
Moss - Horten: fullpris for bil, fører og passasjer, Horten - Moss: bil gratis, betale voksenbillett for fører og passasjer.....

På min billett sto det EL bil begge veier

rene

Jeg har også tatt Horten - Moss og Moss - Horten og kun betalt for fører og passasjer. Elbil og småfolk gratis.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA