Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Betaling Lyse Hurtiglading Nordjæren fra 1. September

Startet av larghio, mandag 01. september 2014, klokken 19:08

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: jkirkebo på søndag 24. august 2014, klokken 19:59
Sitat fra: smaug01 på søndag 24. august 2014, klokken 19:11
Nå er ikke vinteren 6mnd lang men kanskje 2-3mnd. Resten av året vil altså en 50kW lader gjøre jobben fortere, og tiden er en faktor her. En 20kW(50A) lader vil oppta en ladeplass lengre enn en 50kW. Norge har råd til 50kW ladere. Nå må vi slutte å spare oss til fant. Det ville være direkte pinlig at et land som Norge ikke har råd til top of the pops når Danmark og Estland har det.

Jeg tror "Tesla-løsningen" hadde vært det beste alternativet. Altså f.eks 50kW som kan fordeles på to biler. Er du alene? Da får du inntil 50kW. Er du nr. 1? Da får du inntil 50kW. Er du nr. 2? Da får du det som er "til overs". Spesielt for dual-standard ladere med CHadeMO og CCS burde det være en god løsning.

Hei,

Jo, men da må man jo egentlig ha en "dobbellader" i hver 50 kW lader (fordi den må regulere spenningen uavhengig for hver utgang. Og man risikerer fremdeles å få to CCS eller to CHAdeMO-biler som kommer, og kun én kan lade.

Jeg husker ikke hvor mange minutter ladingen til Leaf, osv er over 22 kW, men det er ikke så mange. Forskjellen i antall minutter er marginal, og vil helt sikkert være mindre enn den tiden man bruker på å kjøre til en av færre 50 kW hurtigladere, samt større sjanse for å vente i kø.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

emil

Jeg vil heller lade i 40 minutter på 20kW enn å vente 40 minutter i kø for å så kunne lade 20 minutter på 50kW.

Misforstå meg rett. 3 stk 50kW er best, men jeg vil heller ha 3 stk 20kW enn bare en 50kW på et ladested hvis det er det som er alternativene.

Rio

Sitat fra: emil på søndag 24. august 2014, klokken 21:11
Jeg vil heller lade i 40 minutter på 20kW enn å vente 40 minutter i kø for å så kunne lade 20 minutter på 50kW.

Misforstå meg rett. 3 stk 50kW er best, men jeg vil heller ha 3 stk 20kW enn bare en 50kW på et ladested hvis det er det som er alternativene.

Enig i at 3 stk 50 kW er bedre enn 3 stk 22 kW, men hvis man får 9 stk 22 kW for samme pris som 3 stk 50 kW, så er det enda bedre. Spesielt fordi de kan stå forskjellige steder (så man slipper å kjøre til en ladestasjon), og man slipper kø.

:)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Rio på søndag 24. august 2014, klokken 21:07
Jo, men da må man jo egentlig ha en "dobbellader" i hver 50 kW lader (fordi den må regulere spenningen uavhengig for hver utgang. Og man risikerer fremdeles å få to CCS eller to CHAdeMO-biler som kommer, og kun én kan lade.

Det kan igjen fikses med "Tesla-løsningen" der 50kW egentlig er 5 stk. 10kW moduler som fordeles dynamisk. Nr. 2 kan da garanteres minst 10kW, dvs. at om du lader på 47kW og det kommer en til faller du til 40kW. Når nr. 1 etterhvert understiger f.eks 35kW kan neste modul overføres og man faller til 30kW.

Det er selvsagt også mulig å ha doble CHAdeMO og doble CCS-uttak, hvorav to av de fire kan brukes samtidig. F.eks en av hver på hver side av laderen, som da plasserer midt mellom ladeplassene. Dermed får man også redundanse mhp. ødelagte plugger, kabler og slikt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Marius Engel

Vi må ha skikkelig kapasitet på laderene. Hva er vel 22kw om ti år? Når batteriene er mye "større"?...

emil

Sitat fra: Marius Engel på mandag 25. august 2014, klokken 19:41
Vi må ha skikkelig kapasitet på laderene. Hva er vel 22kw om ti år? Når batteriene er mye "større"?...

Om ti år har veldig mye endret seg, jeg vil lade og kjøre NÅ og hvis alternativet da er semihurtig eller fossil vil jeg mye heller ha semihurtig lading og kjøre Leaf

Marius Engel


Sitat fra: emil på mandag 25. august 2014, klokken 21:12
Sitat fra: Marius Engel på mandag 25. august 2014, klokken 19:41
Vi må ha skikkelig kapasitet på laderene. Hva er vel 22kw om ti år? Når batteriene er mye "større"?...

Om ti år har veldig mye endret seg, jeg vil lade og kjøre NÅ og hvis alternativet da er semihurtig eller fossil vil jeg mye heller ha semihurtig lading og kjøre Leaf

Som veiutbyggingen i norge. Vi ha noe som funker NÅ, men ikke om noen år... Jeg har ihvertfall håp om å leve mange år til...

Til en øy med plass til 100.000 boenheter, bygger "norge" normalt sett en bro med nok til 20.000. Etter noen år blir det stampende kø, og broen blir bygget ut med mye trafikale problemer i byggeperioden. Broen takler nå 40.000 boenheter. Etter noen år gjentar det samme seg, for da har befolkningen økt. Dette går om igjen til vi til slutt har bro og vei til disse 100.000 boenhetene.
Enkelte andre steder (land) bygger de tilstrekkelig vei/bro med en gang som alle kan nyte godt av, og ingen kø noengang. Det går annå tenke lagsiktig. Infrastruktur først, så resten. På sikt MYE billigere, og mer miljøvennlig.

Til sammenligning bør vi bygge ut et skikkelig ladenett som er rustet for fremtiden, og ikke en typisk norsk løsning hvor det bygges ut ett ladenett som takler dagens utfordringer, men er utisltrekkelig om få år. Da blir det en evig rundans hvor kapasiteten er akkurat nok, eller for liten. Bygg skikkelig med en gang, og tenk langsiktig mener jeg...

Rio

Sitat fra: Marius Engel på mandag 25. august 2014, klokken 21:37

Sitat fra: emil på mandag 25. august 2014, klokken 21:12
Sitat fra: Marius Engel på mandag 25. august 2014, klokken 19:41
Vi må ha skikkelig kapasitet på laderene. Hva er vel 22kw om ti år? Når batteriene er mye "større"?...

Om ti år har veldig mye endret seg, jeg vil lade og kjøre NÅ og hvis alternativet da er semihurtig eller fossil vil jeg mye heller ha semihurtig lading og kjøre Leaf

Som veiutbyggingen i norge. Vi ha noe som funker NÅ, men ikke om noen år... Jeg har ihvertfall håp om å leve mange år til...

Til en øy med plass til 100.000 boenheter, bygger "norge" normalt sett en bro med nok til 20.000. Etter noen år blir det stampende kø, og broen blir bygget ut med mye trafikale problemer i byggeperioden. Broen takler nå 40.000 boenheter. Etter noen år gjentar det samme seg, for da har befolkningen økt. Dette går om igjen til vi til slutt har bro og vei til disse 100.000 boenhetene.
Enkelte andre steder (land) bygger de tilstrekkelig vei/bro med en gang som alle kan nyte godt av, og ingen kø noengang. Det går annå tenke lagsiktig. Infrastruktur først, så resten. På sikt MYE billigere, og mer miljøvennlig.

Til sammenligning bør vi bygge ut et skikkelig ladenett som er rustet for fremtiden, og ikke en typisk norsk løsning hvor det bygges ut ett ladenett som takler dagens utfordringer, men er utisltrekkelig om få år. Da blir det en evig rundans hvor kapasiteten er akkurat nok, eller for liten. Bygg skikkelig med en gang, og tenk langsiktig mener jeg...

Problemet er at da hvis øysamfunnet kun vil ha 3-felts motorvei, så er sjansen god for at det ikke blir noen bro, eller at bropasseringen er så dyr for de få bilene at de ikke bruker broen.

Dette handler uansett ikke om beløpet, men at uansett om vi snakker om 1, 10 eller 100 millioner så er det en langt bedre investering for elbilistene hvis vi velger tre ganger så mange 22 kW ladere som vi kan få 50 kW ladere.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Marius Engel

Tre stk 22kw = 66kw. Knapt mer enn èn 50kw, hvis ALLE punktene blir brukt samtidig. Og da er det kun han som ville vert nummer tre i ladekøen som sparer noen få minutter. De to første kunne vert avgårde mye kjappere.

Kun på kjøpesentre og parkeringshus vil 22kw ha noe for seg, ellers er det for tregt hvis alternativet er noe raskere lading.

emil

Sitat fra: Marius Engel på tirsdag 26. august 2014, klokken 06:33
Tre stk 22kw = 66kw. Knapt mer enn èn 50kw, hvis ALLE punktene blir brukt samtidig. Og da er det kun han som ville vert nummer tre i ladekøen som sparer noen få minutter. De to første kunne vert avgårde mye kjappere.

Hvis man regner med at en vanlig 50kW lading tar ca 20 minutter alt inkludert vil nok både bil to og bil tre spare tid hvis det hadde vært tre semihurtige. DC-hurtiglading vil nok alltid være et tapsprosjekt, så er det bare å finne måter å gjøre tapet så lite som mulig.


smaug01

Alle slike semihurtigladere jeg har sett er 20kW, ikke 22kW. 40min på 60% SOC er alt for lang tid til å gjøre jobben som rekkeviddeforlenger godt nok.
Jeg skjønner ikke engang at man skulle trenge å argumentere for 50kW hurtiglader. Er det noen Teslaeiere som heller vil ha semihurtigladere nå som det er superladere mange steder? Hvis Tesla har råd til å sette opp sine ladere så må vel for pokker nasjonen Norge ha råd til å sette opp tilstrekkelig med 50kW CHAdeMO/CCS ladere ellers vil jeg si at hele elbildrømmen er dødfødt. Får vi ikke til dette er det meningsløst å snakke om å redde verden, kutte ned på CO2, elbil er framtiden osv.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Marius Engel


Sitat fra: smaug01 på tirsdag 26. august 2014, klokken 07:47
Alle slike semihurtigladere jeg har sett er 20kW, ikke 22kW. 40min på 60% SOC er alt for lang tid til å gjøre jobben som rekkeviddeforlenger godt nok.
Jeg skjønner ikke engang at man skulle trenge å argumentere for 50kW hurtiglader. Er det noen Teslaeiere som heller vil ha semihurtigladere nå som det er superladere mange steder? Hvis Tesla har råd til å sette opp sine ladere så må vel for pokker nasjonen Norge ha råd til å sette opp tilstrekkelig med 50kW CHAdeMO/CCS ladere ellers vil jeg si at hele elbildrømmen er dødfødt. Får vi ikke til dette er det meningsløst å snakke om å redde verden, kutte ned på CO2, elbil er framtiden osv.

Helt enig!

+1

emil

Ja takk til 50kW ladere overalt og mange av dem hvert sted, men heller 20kW enn ingen kW...

Hvis staten skal betale for ekstremutbygging kommer jo elbilkritikerene til å enda mer bensin å helle på bålet om urettferdige fordeler.

Marius Engel

De stedene det er betaling koster det mer per km med strøm enn bensin. Tror ikke mange kommer til å klage på å ruste landet for fremtiden. Ekstremt mange fossilbilister går over til elbil når det kommer biler som tilfredstiller behovet dems.

Du snakker som om elbilister og fossibilister er to forskjellige folk som ikke ønsker det samme. Jeg er elbilist og fossilbilist. Venter faktisk ny fossilbil, nesten kun fordi ingen elbil kan trekke campingvogn.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA