Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Varmeapparat i Think

Startet av Betacar, tirsdag 27. januar 2009, klokken 10:11

« forrige - neste »

Betacar

Jeg har original webasto i min Think 2000.

Prøvde å dreie knappen mot rødt og ventet litt (ca. ett minutt) men ingenting hendte.

Hvordan starter en webastoen?
   (Mangler bruksanvisningen, og ønsker ikke å bruke varmeelementet)
Trondheim
Think 2000 - Citroen Berlingo 2000

El rayo

#1
Tenninga må være på. Originalt er Webasto'en montert i en blå gulvkonsoll mellom fører og passasjer. Vribryteren som regulerer temperatur og av/på er plassert på konsollen. Når knappen vris opp fra "av"-hakket skal det tennes en grønn trekantet lampe midt på vribryteren. Den røde lampa nedenfor skal indikere lavt nivå i tanken, men fungerer sjelden.

Sannsynlig feil: en stor, firkantet 4-pins plugg som sitter under teppet der man vanligvis hviler clutchbeinet har løsnet litt. Sees når man bretter det hjørnet av gulvteppet tilbake.

På biler som er laget senere er strømmen til Webasto'en hentet et annet sted, så hvis ikke noe er tilkoblet på denne pluggen har du en senere utgave.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Betacar

Trondheim
Think 2000 - Citroen Berlingo 2000

mykle

Varmluften kommer inn fra ventiler nede ved beina på hver side av midtkonsollen. Ikke fra det vanlige lufteanlegget. Bare greit å vite når du skal sjekke om det kommer noe varme.

Betacar

Hei

Fant pluggen, men den lå over støymatten/pyntematten, som er over "clutchbeinet".   Skrudde på tenningen og webasto-bryterne lyste grønt (trekant).  Så startet warmen opp og varme kom fram i de fremste dysene  ;D

Fyller jeg 95 oktan på tanken, og hvor mange liter går det på den?
   (Ser for meg at den lille drivstofftanken kan gi meg en bra retursprut ved overfylling  ;)

Kan webastoen styres via timeren i kupeen?

Det elektriske varmeelementet:
Om en ikke skal bruke det elektriske varmeelementet, men ønsker frisk luft.
da vrideren for kald/varm være skrudd helt nederst på kald?
Kjenner det er ca. 11 hakk/trinn i denne vribryteren, mens det er trolig 3 trinn på varme.
   Er vel ikke noen for for resirkulering på første trinnene? (uten at varmeelementene kobles inn) 
Trondheim
Think 2000 - Citroen Berlingo 2000

HHF

Selv på kaldeste trinn får du duggen bort fra vinduene, så jo - det blir lufting da - helt utvilsomt.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

El rayo

Sitat fra: Betacar på torsdag 15. januar 2009, klokken 15:15
Fyller jeg 95 oktan på tanken, og hvor mange liter går det på den?

Nei, Th!nk anbefaler parafin, men noen foretrekker diesel - gjerne avgiftsfri. Webasto'en i Th!nk er egentlig laget for diesel.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: Betacar på torsdag 15. januar 2009, klokken 15:15
Fant pluggen, men den lå over støymatten/pyntematten, som er over "clutchbeinet".   Skrudde på tenningen og webasto-bryterne lyste grønt (trekant).  Så startet warmen opp og varme kom fram i de fremste dysene  ;D
Bra! Gøy å fikse ting selv.

Sitat fra: Betacar på torsdag 15. januar 2009, klokken 15:15
hvor mange liter går det på ?
   (Ser for meg at den lille drivstofftanken kan gi meg en bra retursprut ved overfylling  ;)
Noen sier 7 liter, men jeg har aldri klart å få på mer enn 4. Anbefaler å fylle tanken i bilen fra en reservekanne (5l eller 10l) med fleksibel tut for å unngå sprut og overfylling. Hvis man fyller helt opp i korken blir bilen stående og dryppe fordi toppen av tanken er like høy som påfyllingen. Dryppingen gir seg når man fyrer for fullt en halvtimes tid.

Sitat fra: Betacar på torsdag 15. januar 2009, klokken 15:15
Kan webastoen styres via timeren i kupeen?
Nei, dessverre. Tenninga må være på for at Webasto'en skal fungere. Man risikerer å lade 12V servicebatteriet helt ut hvis Webasto'en kobles rett til 12V batteriet.

Sitat fra: Betacar på torsdag 15. januar 2009, klokken 15:15
Det elektriske varmeelementet:
Om en ikke skal bruke det elektriske varmeelementet, men ønsker frisk luft.
da vrideren for kald/varm være skrudd helt nederst på kald?
Ja, om sommeren og når man ikke ønsker varme vris den høyre bryteren helt mot venstre, mot kald for å være sikker på at varmen ikke går på av termostaten.

Sitat fra: Betacar på torsdag 15. januar 2009, klokken 15:15
Kjenner det er ca. 11 hakk/trinn i denne vribryteren, mens det er trolig 3 trinn på varme.
   Er vel ikke noen for for resirkulering på første trinnene? (uten at varmeelementene kobles inn) 
Temperaturen på det elektriske varmeapparatet regulerer man med den høyre vribryteren på dashbordet. Temperaturen er trinnløs justerbar, hakkene er bare "juks". Varmen er termostatstyrt, enten av eller på. Merk at vifta må stå på for at varmen skal være innkoblet.

Resirkulering (omluft) vil si at varmeapparatet suger lufta inn fra kupeen i stedet for utenfra. Det er en egen trykknapp til det helt til venstre av de 6 oppå dashbordet. Lyser svakt ved friskluft og sterkt ved omluft.

Webasto'en bruker kun omluft, så for å få ut den fuktige lufta man puster ut og unngå dugging pleier jeg å gløtte litt på sidevinduet. 5 mm åpning er nok. Når vi er to i bilen pleier jeg i tillegg å sette på vifta og ett til to hakk på elektrisk varme.

Defroster-stillingen helt til høyre på den venstre vribryteren er ikke særlig effektiv, det er alt for tynne luftrør. Jeg pleier å ha vribryteren helt mot venstre om vinteren og vri de 4 store luftdysene mot vinduene.

Husk å bruke varmetrådene også, de er veldig effektive både i frontruta og bakruta. Det er bare én trykknapp som virker på begge samtidig.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Betacar

Takker for gode og ytfyllende svar :)

Tror jeg har fått med meg det meste nå :)

   Går til inkjøp av kanne til diesel  ;)
Trondheim
Think 2000 - Citroen Berlingo 2000

Betacar

Når Webastoen går, lyser trekanten kontinuerlig grønt.
Etter en stund blinker den grønne trekanten....
  Har den da nådd makstemperatur på termostaten, eller betyr det noe annet?
Trondheim
Think 2000 - Citroen Berlingo 2000

Lynet

Det er en rød lampe som skal lyse hvis du er tom for diesel, denne funksjonen er ofte defekt.
Hvis den er tom vil den prøve å starte, men at etter en stund vil den grønne blinke, og det betyr da feil i drivstofftilførsel.
Men det kan også være andre feil, fx glødeplugg.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

El rayo

#11
Sitat fra: Betacar på søndag 08. februar 2009, klokken 13:37
Etter en stund blinker den grønne trekanten....
  Har den da nådd makstemperatur på termostaten, eller betyr det noe annet?
Blinkingen er en feilkode, som regel betyr feilkode 1 i praksis tom tank. Etter at man har fylt drivstoff trenger Webasto'en minst 3 startforsøk for å pumpe drivstoffet frem fra tanken, altså må man slå Webasto'en av og på igjen når feilkoden kommer på nytt.

Om jeg ikke husker feil gir den først 5 lange blink så et antall korte. Det er bare de korte som skal telles.
1: No start up after 2 attempts
2: Flame estinguished at least 5 times
3: Under- or over-voltage
4. Premature flame detection
5. Flame detector interruption or temperature sensor short cirquit
6. Temperature sensor interruption or temperature sensor short cirquit
7. Metering pump short cirquit
8. Fan motor interruption or fan motor short cirquit or incorrect fan motor speed
9. Pencil type glow plug interruption or pencil type glow plug short cirquit
10. Overheating

De som fyrer med diesel må være klar over at diesel utskiller voks når temperturen er under -12o. Dette kan føre til at filteret (som sitter ved tanken bak under bilen ved original montert Webasto) blir tett. Filteret er den billige typen med gjennomsiktig plasthus som passer to slangedimensjoner.  F.eks. Biltema #(52-295).
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Lynet

Diesel som selges om vinteren greier temperaturer langt under -12. Den blandes ut med parafin og greier minst -30.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Betacar

Sist gang det hente, fikk jeg feilmelding nr. 2.

Men den går oftere og oftere uten feilmelding...
Trondheim
Think 2000 - Citroen Berlingo 2000

El rayo

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA