Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Estimert levering av E-Golf med varmepumpe.

Startet av superelbil, mandag 01. september 2014, klokken 14:44

« forrige - neste »

superelbil

Nå har det gått en stund siden jeg kjøpte min i-Miev fra Sør Import i Mandal.

Etter at jeg hadde hatt en prøvekjøring av en 2012 i-Miev så syns jeg ikke bilen var så gale med tanke på null utslipp, og veldig lite eller ingen avgifter på forskjellige ting. Jeg hadde bestemt meg for at jeg skulle ha ny bil fordi den andre hadde begynt å tulle litt. Men først måtte jeg spare opp egenkapital var tanken. Så en dag ville ikke den gamle bilen mer og planene om ny bil måtte fremskyndes. Etter å ha regnet på det så ville lånet bli mindre enn det jeg betalte i bensin pr. måned alt annet var da bonus som bompenger, ferge og parkering.

finn.no fant jeg bilen min. 2011 i-Miev for 140 000 kroner stod det i annonsen. Jeg fikk den for 130 000 kroner inklusive omregistreringsavgift. Den hadde gått 35 826km da jeg fikk den.  Den ble kjørt på henger fra Mandal til IKEA Forus.  Det må også nevnet at jeg kjøpte den usett.

Siden den gang har jeg brukt bilen mye. Veldig mye. Hovedsaklig var det pendling som var hovedformålet mellom hjem, skole og jobb. Det har den klart utmerket bra! I begynnelsen hadde jeg litt rekkevidde angst men alt er tilvenning, Nå er den nærmest borte. Turer må planlegges litt mer og de tar lengre tid om det er snakk om "langturer". Da må varmeapparatet skrues av eller på medium og hurtigladere og stikkontakter må være plotta inn i GPS'en men med de plotta inn så har alt gått greit.

Så har det vært et problem med bilen. Varsellampen for bremsene begynte å lyse i dashbordet og det kom i tillegg en konstant høy pipelyd fra bilen. Det som hadde skjedd var at vakuumpumpen hadde tatt kvelden. Bremsepedalen var derfor steinhard og det hendte at bremsene hang og slapp litt. Verste var lyden. Heldigvis hva dette en garanti sak og ble fikset gratis. Samtidig fikk den 60 000km service som kom på 3516 kroner inklusive mva.

Etter vinteren som var fant jeg ut at vinterdekkene var ganske så utslitt fremme og at de måtte bli byttet til neste sesong. Når jeg skulle bestille nye vinterdekk viste det seg at også alle sommerdekkene var greit utslitt og burde byttes. Prisen på åtte nye dekk med frakt kom på 4320,80 kroner + 1000 kroner for å legge de på original felgene. Bestilte dekkene fra Dekkonline.com og fikk nye ventiler, montert og avbalansert hos Vianor.
Sommerdekkene var Falken SN832EC original dimensjoner fremme og bak.
Vinterdekkene var Maxxis MA-PW original dimensjoner fremme og bak.
Jeg hadde også forhørt meg med dekkforhandlere om hva de mente om vinterdekkene. De sa at folk bestilte gjerne de billigdekkene til sin bil nummer to. Falken dekkene hadde fått en grei score på Dekkonline så derfor ble de valgt.

Vet ikke helt hvordan det står til med batteriet men kommer vel ca 120km til vanlig på en lading.
Er veldig fornøyd med min elbil til mitt bruk!  ;D

goggo

Hyggelig lesning  ;D

Min 2011 I-MIEV har passert 65000 km nå, de siste ca 7000 kilometrene er det jeg som har kjørt - 100% problemfritt - siden jeg kjøpte den for 3 måneder siden.

Liten tvil om at dette er gode biler :)

HUgo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Leaf_2014

Skjønner fremdeles ikke hvorfor man betaler opp mot  nybilpris for en tre år gammel bil? For man ikke en ny bil på veien for 150000 med vinterdekk?
Leaf 2014

Muffinman

Har vel med etterspørsel å gjøre. Etter et forholdsvis fritt fall for trillingene ser de ut til å ha stabilisert seg rund 100K for de rimeligste. Sikkert fordi trilling er de aller rimeligste "skikkelige" elbilene.

superelbil

Sitat fra: Skjervesbu på lørdag 23. august 2014, klokken 10:12
Skjønner fremdeles ikke hvorfor man betaler opp mot  nybilpris for en tre år gammel bil? For man ikke en ny bil på veien for 150000 med vinterdekk?

Må bare si at når jeg kjøpte den så var nybilprisene en del høyere enn 150 000. For litt mer enn 150 000 kunne jeg heller ha kjøpt en brukt Nissan Leaf. Men poenget mitt var at det skulle være billigst mulig. De fleste trillingene var annonsert til 130 000 brukt og i-Miev var noe høyere. Jeg ville ha i--Miev fremfor en av de andre pga gode erfariger fra Mitsubishi verksted.

Prisene for dekkene jeg fikk er nok også godt under hva en forhandler kunne ha tilbudt meg :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA