Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Prosedyre/plan for vasking og polering av min sorte bil

Startet av jensjacob, søndag 31. august 2014, klokken 20:56

« forrige - neste »

jensjacob

Hej

Jeg er vældig interesseret i e-Up! og e-Golf. Er dog lidt bekymret for hvordan gensalgsværdien udvikler sig. Især når Tesla mod. III kommer om et par år eller tre. Til den tid er e-Up!'en jo kun 3-4 år gammel og e-Golfen 2-3 år.

Hvad tænker alle jer der på nuværende tidspunkt har enten e-Up! eller e-Golf ? Er i ligeglade ? Ønsker i blot at beholde jeres bil for altid (= hele bilens levetid - som jo må forventes at være længere end batteriets levetid) ?

Min nuværende bil har jeg haft i 8 år og jeg vil gerne beholde en evt. elbil lige så længe. Jeg tror bare det er sværere at beholde en elbil så længe pga. af både afvikling og udvikling af batteri/batteriteknologi.

Hvad tænker i ?

Mange tak for hjælpen. Jeg værdsætter jeres meninger meget.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

arthur

Jeg tenker at det er vanskelig å spå - spesielt om fremtiden, og hva jeg tenker idag har trolig liten eller ingen verdi mht hvordan pris/verdiutviklingen vil bli. Bil er og blir en svært dårlig investering, kun en utgift, men det er dagens alternativer og behov som uansett må avgjøre det valget man gjør. Tenker jeg!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Kent

Jeg regner med å avskrive bilen til 0 i løpet av 5 år, alt jeg får for den da er ren bonus.

Har tenkt litt på å bytte den ut når Model 3 kommer, men har ikke konkludert ennå. Får se hvor fristet man blir :)
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Hanzo

Det kommer jo litt an på hva som skjer med avgifter og moms, om regjeringen skulle funne ut at elbil skulle miste alle disse fordelen (noe jeg personlig tror er lite sannsynlig), så blir jo alle elbilene en 30-40% dyrere over natten. I så fall hjelper jo det litt på å bremse verdifallet.

Selv kjøper jeg nok Kia, og får da 7 års garanti. Så i de neste 7 år har jeg et ganske forutsigbart bilhold, så får vi se om den da blir byttet ut eller om den fortsatt har endel gode år igjen.

moby666

Er ikke noe automatikk at Modell III er noe bedre bil enn eGolf. EGolf er for eksempel bedre en Tesla Model S på mange områder.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Kent

Sitat fra: moby666 på søndag 17. august 2014, klokken 21:03
Er ikke noe automatikk at Modell III er noe bedre bil enn eGolf. EGolf er for eksempel bedre en Tesla Model S på mange områder.

Nei. Men for mange så betyr rekkevidde og ikke minst et fungerende ladenettverk at en model 3 kan fungere som eneste bil, da spiller det nødvendigvis ikke så mye rolle at golfen har oppvarmet frontrute.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Gordon Retriever

Sitat fra: moby666 på søndag 17. august 2014, klokken 21:03
Er ikke noe automatikk at Modell III er noe bedre bil enn eGolf. EGolf er for eksempel bedre en Tesla Model S på mange områder.

Noen vil likevel hevde at de aldri vil kjøpe noen av de nevnte hvis ikke rattvarme er standard. ;)



sigurdi

#7
Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 17. august 2014, klokken 23:59

Noen vil likevel hevde at de aldri vil kjøpe noen av de nevnte hvis ikke rattvarme er standard. ;)

Spørst om de kjøper brukt golf i det hele tatt.

Tesla Model 3 kommer til å spise direkte fra både brukt og nybilmarkedet, om den blir priset riktig og Tesla får luket bort det meste av feil i ved produksjonen.

Mange kommer til å kjøpe den pga rekevidde, om de kommer til å bruke det eller ikke.
Samtidig er normalt sett bruktmarkedet for de som ikke ønsker å bruke like mye penger på "ny" bil.
Hvordan e-golf kommer ut her, så har biler på markedet, feil rate, priser på konkurrentene osv mye å si på hva du får igjen etter noen år.

Samtidig vil batteriforskning og utvikling få ned prisen på batterier og da elbilene generelt, får vi håpe at andre bilprodusenter også kommer med elektriske biler med 30mil + rekevidde om ikke alt for kort tid.

Ny e-golf kan nok også falle i pris eller få større batteri, som igjen gir lavere bruktbilpris på de "gamle".

Batterikapasitet, eller rettere sakt hvor langt du kan kjøre på full ladet batteri, tror jeg vil ha mer betydning på pris en faktiskkjørte km.
Og en rapport som viser restkapasitet, tror jeg blir like viktig ved salg/kjøp av elbil som NAF test er i dag for mange.

Er jo dette som er viktig for kjøper om de kommer frem og tilbake til jobb på vinterstid på en lading.

Så kjøp e-golf og kos deg med den, kjører du endel, kan du nyte en ny bil. Koster nok ikke koster mer i kroner og øre pr måned, en bilen du bruker i dag. :-)

Men hadde vært mer redd for å kjøpe ny diesel eller bensinbil, etter hvert som det kommer mer og mer elbiler, både på ny og bruktmarkedet vil de presse prisene på tilsvarende diesel/bensin.
For mange opplever etter å ha testet og eid en elbil går de ikke tilbake. ;-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

timingbeltkiller

Det er få bruktbiler (el eller fossil) i klasse Golf eller større som har bruktbilverdi på under NOK 100K etter 5 år.
Og fra 5 til 10 år går de neppe under 50.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Gordon Retriever

Sitat fra: jensjacob på søndag 17. august 2014, klokken 11:50
Ønsker i blot at beholde jeres bil for altid

Ja.

En annen ting er at strøm fra stikkontakten hjemme er rimeligere enn drivstoff fra pumper, så i løpet av 5-8-10 år vil besparelsen bli betydelig i forhold til evnt. differanse i verditap sammenliget med en diesel- eller bensin-Golf

K S

Sitat fra: nime01 på mandag 18. august 2014, klokken 08:54
Sitat fra: sigurdi på mandag 18. august 2014, klokken 08:09
Så kjøp e-golf og kos deg med den, kjører du endel, kan du nyte en ny bil. Koster nok ikke koster mer i kroner og øre pr måned, en bilen du bruker i dag. :-)

Men hadde vært mer redd for å kjøpe ny diesel eller bensinbil, etter hvert som det kommer mer og mer elbiler, både på ny og bruktmarkedet vil de presse prisene på tilsvarende diesel/bensin.
For mange opplever etter å ha testet og eid en elbil går de ikke tilbake. ;-)

Kan skrive under på dette, har hatt e-up! hele helgen nå (kjørt drøye 45 mil!), og det føltes håpløst gammeldags å måtte fylle for 500kr i bensin på fossil-golfen. Bråkete og fæl i forhold. Gleder meg virkelig til e-Golfen min kommer!

Ang bruktverdi.. e-Golfen kjøpes med beregningen at den er verdt null om 5 år. Likevel tror jeg ikke det kommer til å skje, 5 års garanti og 8 års restkapasitetsgaranti vil uansett være verdt noe, og Golf er og har alltid vært en populær bil.

Vi har en VW Tiquan som er 4,5 år, jeg antar at den har fallt ca 200.000 i verdi.....en e-Golf faller nok ikke mye mer, en e-Up mindre.... Mange fokuserer på usikkert prisras, men i forhold til fossile biler så er jeg usikker på om det er så ille. Er nok verre med Tesla til 7-8-900.000.....

Er ellers mye interessant å lese på dette forumet, ønsker meg en elbil, men hva? Golf blir for dyr, synes jeg...

nofuelno

Tommelfingerregel: En nyere elbil vil uansett merke synke 50.000,- i verdi hvert år.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

Olemann


Ikke gratis med fossilbiler heller, AutoLease kalkulerer restverdi på 50% etter 3-5 år.  Har du flaks taper du halvparten på 5 år, med uflaks på 3 år....
(Avhenger av bilmodell, type utstyr ++)

Mao: en standard familiebil til kr. 400.000 er verdt 200.000 etter 3-5 år.

Jeg tapte vesentlig mindre på min Reva og på min trilling (ion) enn slike prosenter.  Men tror nok at tapet på nåværene i3 og også på eGolf blir høyere enn dette og nærmere normalavskrivning.
Det store spøkelset er selvsagt hva som kommer av ny teknologi og til hvilken pris.

Ole

arnkl

Det store verdifallet på elbilar dei siste åra kan lett forklarast med auka konkurranse. Når trillingane kom var dei einerådande i omlag eit år, før Leaf kom. Så var Leaf omlag einerådande i nesten 2 år før det kom mange konkurrentar i same klasse. Auka konkurranse førar så naturlegvis til at forhandlarane må redusere marginane for å få selt nok bilar. Altså ein prisreduksjon. Men no konkurerar Leaf, E-Golf, i3, Zoe i same marknad, så det er lite truleg at forhandlarane har særleg fleire marginar å redusere. Så det er tvilsom med særleg prisnedgang framover, så då vil heller ikkje bruktbilprisane falle så raskt som dei har gjort til no.

Model S har holdt seg svært bra i pris i det året den har vore i den norske marknaden, men så har det heller ikkje kome konkurrentar i dette segmentet. Men det kan nok kome ein prisnedgang på Model S når Model X kjem neste år, sidan det ganke sikker er mange som vil selge sin Model S for å kjøpe ein Model X.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA