Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 7.4kW (32A) ladestasjon i byggesett til kr. 3950,-

Startet av sn0le, søndag 31. august 2014, klokken 13:45

« forrige - neste »

sn0le

På min roadtrip til Nordnorge la jeg merke til en sak.
Siden det blir mørkt ganske seint på kveldene der oppe så kjørte jeg en del med DRL-stripa og tåkelysene på ettermiddag/kveld.
Men om jeg møtte en bil som kjørte uten lys (masse turister) og blinket til de med lyshornet så ble tåkelysene mine slått av.
Har ikke vært sånn på andre biler jeg har hatt, og var egentlig litt irriterende.
Noen andre som har lagt merke til dette?
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Brede

#1
Er vel i grunnen en ganske smart løsning.

De blir nok deaktivert fordi bilen regner med at du trenger sikt lengt frem i og med at du aktiverer langlysene, og i en slik situasjon vil jo tåkelysene bare ødelegge ved å fokusere lys nær bilen.

Funksjonen kunne vel vært noe forsinket så en slapp det ved kort varsling til motgående kjøretøy..

Med det samme som vi er inne på irriterende ting så er biler som kjører med tåkelys unødvendig og ulovlig langt oppe på lista mi, jeg blinker like mye mot disse som de som kjører uten lys..  :-X

sn0le

Synes det er greiere med parklys og tåkelys fremfor nærlys.
Blir mye mindre lys av det, men man er fremdeles meget synlig.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

BMW850

Kan ikke skjønne at tåkelysa er irriterende eller blender da mitt inntrykk er at de kun lyser opp noen få meter foran bilen og meget lavt.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Øyvind.h

Sitat fra: BMW850 på lørdag 16. august 2014, klokken 21:34
Kan ikke skjønne at tåkelysa er irriterende eller blender da mitt inntrykk er at de kun lyser opp noen få meter foran bilen og meget lavt.
Varierer fra bil til bil. Noen har veldig svake tåkelys. Andre har sterke tåkelys. Ved våt veibane reflekteres lyset opp og blender, og tåkelys er uansett ulovlig å bruke med nærlys under alle forhold. De øker lysmengden motgående trafikk møter, noe som er veldig ugunstig i mørket. I tillegg til egenblending, men folk som kjører med tåkelys og nærlys i mørket forstår nok ikke hva egenblending er :) De verste er de som har tåkelys med uheldig spredning, som i tillegg setter inn xenon pærer for å se "kul" ut.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Tuxedo

Sitat fra: BMW850 på lørdag 16. august 2014, klokken 21:34
Kan ikke skjønne at tåkelysa er irriterende eller blender da mitt inntrykk er at de kun lyser opp noen få meter foran bilen og meget lavt.
Det er vel egenblending vi snakker om her, altså at en har lys som først og fremst nedsetter førerens egen lysfølsomhet, uten å ha noen særlig funksjon utover det.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

NilsG

#6
@Brede: Møtende biler med tåkelys er noe drit, enig med du!!!

Edit: Bor i Norges mest kjente tåkeland, dere vet der det var for mye tåke for flyplass... Bestilte bilen uten tåkelys da jeg kan telle antall minutter jeg har hatt nytte av det de 16 årene jeg har bodd her på en hånd. Tåkelys egner seg stort sett bare i ertesuppe og hastighet på under 20...
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

Muffinman

Sliter veldig når jeg møter biler i mørket på våt vei med både nærlys og tåkelys på. Lysmengden fra bilen i tillegg til refleksjonene fra våt asfalt gjør at jeg blir totalt blendet, og opplevelsen er ikke langt unna å være like ubehagelig som å få fjernlys rett i fleisen.

Jeg tror at mange blir lurt av at det blir masse lys like foran bilen, og det må da være bra...og selv om det er forbudt å kjøre slik og  forbudet er godt underbygget er det dessverre mange som tydeligvis mener å vite bedre.

E_S

Parklys og tåkelys som kjørelys er kurant nok (og lov), men nærlys og tåkelys sammen er ulovlig og man gjør seg selv en bjørnetjeneste, da man lyser opp rett foran bilen veldig kraftig. Hva som skjer 15-20 meter foran bilen er forholdsvis uinteressant når man kjører i 80 km/h, da man ikke rekker å reagere på dette engang..

Men bare så det er sagt: Jeg skjønner at det ikke var det trådstarter drev med, det var vel snakk om tåke + park (LED) som kjørelys når det var mer eller mindre lyst ute.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

sn0le

Ja, jeg mente LED-stripa i hovedlyktene. Kalles ikke de Daylight Running Lights (DRL)?
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

F_P

@sn0le
Dette er helt vanlig at innstillingene fra fabrikk slår av tåkelys når man aktiverer langlysene på hvilken som helst måte. Men de kommer som oftest på igjen om du bare blinker med langlysene/bruker lyshorn. Drl er vel uansett å regne som kjørelys og kan ikke benyttes lovlig sammen med tåkelys/spredere? Parklys og tåkelys derimot er ok.

Uansett er dette med selvblending absolutt noe å tenke på. I tillegg er det helt annen spredning på tåkelys enn nærlys.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Car-El

He He He, kom til å tenke på den beste unnskyldningen for å kjøre med tåke-/grøfte-lys.

"Må se elgen."

I en hastighet på 90+ også lyser lysene maks 25meter, det vil si under 1sekund...
(90km/h = 25m/s)
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

BMW850

Sitat fra: E_S på lørdag 16. august 2014, klokken 23:08
Parklys og tåkelys som kjørelys er kurant nok (og lov), men nærlys og tåkelys sammen er ulovlig og man gjør seg selv en bjørnetjeneste, da man lyser opp rett foran bilen veldig kraftig. Hva som skjer 15-20 meter foran bilen er forholdsvis uinteressant når man kjører i 80 km/h, da man ikke rekker å reagere på dette engang..

Men bare så det er sagt: Jeg skjønner at det ikke var det trådstarter drev med, det var vel snakk om tåke + park (LED) som kjørelys når det var mer eller mindre lyst ute.

Har tåkelys men jeg tror ikke det går å kjøre kun med DRL og tåkelys hvis jeg ikke husker feil. Tåkelys er avhenging av at du har på nærlys.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Thor2014

Sitat fra: BMW850 på søndag 17. august 2014, klokken 14:46
Sitat fra: E_S på lørdag 16. august 2014, klokken 23:08
Parklys og tåkelys som kjørelys er kurant nok (og lov), men nærlys og tåkelys sammen er ulovlig og man gjør seg selv en bjørnetjeneste, da man lyser opp rett foran bilen veldig kraftig. Hva som skjer 15-20 meter foran bilen er forholdsvis uinteressant når man kjører i 80 km/h, da man ikke rekker å reagere på dette engang..

Men bare så det er sagt: Jeg skjønner at det ikke var det trådstarter drev med, det var vel snakk om tåke + park (LED) som kjørelys når det var mer eller mindre lyst ute.

Har tåkelys men jeg tror ikke det går å kjøre kun med DRL og tåkelys hvis jeg ikke husker feil. Tåkelys er avhenging av at du har på nærlys.
Tåkelys foran er ikke avhengig av nærlys, men bak er

shb

Nei.
Har du DRL( park) på, kan du velge tåkelys foran. Da kan du så aktivere tåkebaklys.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA