Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av Småfly, søndag 31. august 2014, klokken 13:44

« forrige - neste »

Småfly

Prosentmåleren i bilen sier 21% med tre streker igjen, leaf spy 29% SOC,  20% GID og 4.4kW. Leaf manager tre streker og 31-35%. Kan noen forklare meg dette? Hvordan det henger sammen og hvilke tall kan man stole på. Hvis prosentmåleren i bilen sier 0, er det da tomt, eller ligger det en reserve i bunn der?

smaug01

Ja si det. Leaf spy er ikke noe jeg stoler på siden innstillinger kan påvirke soc og ingen kan si hva som er riktig hvis man legger til grunn at tallet man ser i displayet er feil(hvorfor skulle det være feil).
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

emil

Sitat fra: Småfly på lørdag 16. august 2014, klokken 20:38
Prosentmåleren i bilen sier 21% med tre streker igjen, leaf spy 29% SOC,  20% GID og 4.4kW. Leaf manager tre streker og 31-35%. Kan noen forklare meg dette? Hvordan det henger sammen og hvilke tall kan man stole på. Hvis prosentmåleren i bilen sier 0, er det da tomt, eller ligger det en reserve i bunn der?

Stol mest på GID/kWh. Bilen vil alltid komme med Low Battery Warning når den går fra 50 til 49 (under 4kWh) og Very Low på halvparten av det.

Marius Engel

Jeg har ikke forsøkt Leaf Spy, men jeg har fått endel erfaring med langkjøring med Leaf.

Min oppfatning er at prosentmåleren er veilendende, men ikke på noen måte veldig feil. +\-4% vil jeg anslå når det er mer enn 60%igjen. +\- 2% når du er under 40%.
De første prosentene etter lading forsvinner som regel fortest, og fra 20% og nedover forsvinner det senere.

Jeg har kjørt min ned til 7%, og hadde overhodet ingen rekkeviddeangst. GOM har jeg også begynt å stole mer på når jeg er kommet litt inn i turen hvis topografien ikke er veldig ujevn. For den er ikke helt på tulletur den heller. Litt optimistisk med nyladet kanskje.

Jeg mener at det som kommer i displayet er til å stole på. Men man skal huske på at det ikke er like eksakt å måle resterende energi igjen på ett kjemisk batteri som på en bensintank.

Hva som skjer når den når 0% vet jeg ikke. Men er spent å høre hva andre har erfart..

Mippen

Føler stort sett at prosentvisningen i bilen stemmer. Har ikke leaf spy selv, men ofte når jeg hurtiglader sammenligner jeg prosentverdien på hurtigladeren og i bilen. Det stemmer så og si alltid. Eneste gangene bilen viser litt feil er hvis for eksempel det er et desimaltall, for bilen viser bare hele tall. Da kan den vise litt over eller under det hurtigladeren viser, men ikke mer enn under en prosent forskjell. GOM syns jeg også fungerer veldig greit til min kjøring. Naturligvis kan den vise feil hvis det er mye stigning et stykke, men man kan enkelt beregne seg fram til rekkevidden med å se hvor mange prosent som ryker pr km hvis man vet distansen til målet.
Fremtiden er elektrisk.

Oddvar

Du kan kjøre ned til 4 % på leaf spy ,men da er det slutt .  Ved 0 prosent igjen viser min leaf spy 10% .ved sånn ca 20% pluss . Kommer low bat warning .
Kjører greit 2 mil etter dette ,mens det står ca 9 km pluss minus på GOM og blinker den siste tiden .
Kjører trygt med leaf spy ,men skjønner at det finnes mye synsing i dette forumet :-(
Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Med webasto ... Wow nå suser det :-) solgt
Mvh Oddvar

Marius Engel

Sitat fra: Mippen på lørdag 16. august 2014, klokken 23:36
man kan enkelt beregne seg fram til rekkevidden med å se hvor mange prosent som ryker pr km hvis man vet distansen til målet.

Når man har kjørt en stund vet man akkurat hvor mange prosent man trenger for å komme seg fra A til B (til C). Jeg vet at fra der jeg bor går det 10% til juvik, 14% til loddefjord, 18% til bystasjonen, 20% til jobb, 74% til kvamskogen (54% retur pga stigninger), ca 40% til hurtiglader Dale osv. På vinterføre uten snø mwd vinterdekk går det til sammmenligning 18% til loddefjord, 24% til jobb osv.

Kjører du Leafen ofte/daglig, og alltid har tankmåleren framme får du ett godt forhold til hva dette vil si av rekkevidde i den topografien du kjører i, og hvor godt GOM stemmer. Jeg har aldri savnet LeafSpy på min 2014 mod med tankmåler.

Vet du ikke distansen til der du skal, kan du legge den inn på navigasjonen ;)

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

Marius Engel


Mippen

Tenkte bare siden du brukte 10 minutter til Juvik. Bor faktisk på Juvik ;)
Fremtiden er elektrisk.

jsa061

Du kan kjøre "nyeste" utgave av Leaf ned til 1,9 % i Leaf Spy. Det er masse "skjult" kapasitet i forhold til prosenten som vises i bilen. Jeg har en regel på at når jeg får Very Low Battery ( altså ikke Low Battery) så har jeg i verste fall med, skikkelig grisekjøring, 16 km igjen.

Merk, dette gjelder ikke den gamle utgaven av Leaf.

eivisa

Bruker kun denne som er merket av på bilde.
Ved 0,5kw igjen, bør du parkere snarest.
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Småfly

Takk for svar, oppklarende. Veldig greit å vite litt hva som er og gå på hvis behovet for å strekke den helt ut skulle komme :)

Mippen

Skal teste ut leaf spy siden det er så billig å bestille slik bluetooth dings på ebay. Kanskje det kan bli et greit verktøy på langtur. =)
Fremtiden er elektrisk.

Småfly

Lite tips uten at jeg er noen ekspert. Jeg kjøpte to forskjellige siden de var så billige og i tilfelle noen ikke virket. Begge virket, men den ene virker fryktelig mye tregere enn den andre. Tror det kan være greit å sjekke noen erfaringer med produktet før handel. Mye rart av disse leserene ute å går...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA