Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Mine første timer i min egen Model S!

Startet av TRM, søndag 31. august 2014, klokken 08:11

« forrige - neste »

timingbeltkiller

#30
Sitat fra: Amoss på søndag 17. august 2014, klokken 03:20
Er glasset halvfullt eller halvtomt?  Er elbiler mindre miljøskadelig eller mer miljøvennlig enn tilsvarende fossilbiler?
Det er bare graden null av miljøskadelig som er miljøvennlig.
Både reelt og leksikalt halter derfor  analogien din.


Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 16. august 2014, klokken 19:54
Og Teslamodellene er mer miljøskadelige enn de øvrige vesentlig mindre elbilene på markedet.
Sitat
... dersom behovet hadde vært dekket av de vesentlig mindre elbilene på markedet. I motsatt fall så er ikke de ett alternativ.
OK det.
Men behovet for en stor bil med lang rekkevidde kan også være utslag av miljøskadelig adferd:
- Du trenger stor bil fordi du har 5 barn.
  Å bære TNT til befolkningsbomben er den aller groveste økologiske forbrytelsen du kan begå.
  For overbefolkningen er hovedårsaken til alle suicidale problemer menneskerasen påfører seg sjøl.

- Du trenger lang rekkevidde fordi du har fritidsbolig flere hundre km fra hovedboligen.
  Frivillig valgt behov for bilbruk du kunne ha unngått med friluftsliv i eget nærområde.
 
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Car-El

@timingbeltkiller
Enig med du.


Men glasset er verken halvfullt eller halvtomt. Det er dobbelt så stort som det trenger å være.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Amoss

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 18. august 2014, klokken 21:43
Det er bare graden null av miljøskadelig som er miljøvennlig.
Både reelt og leksikalt halter derfor  analogien din.

Nei. Alt er som kjent relativt. Om noe er miljøskadelig så er de det i forhold til alternativet. Som jeg skrev over her, elbler er miljøskadelige relativt sett i forhold til å gå.  Eller for den sak skyld sykle. Eller ta kollektivtrafikk dersom den er godt nok utbygget der du befinner deg og dekker ditt transportbehov.

Men, om alternativet er en fossilbil så er elbiler miljøvennlige relativt til alternativet.

Ja, selv å gå kan sies å være miljøskadelig, relativt til å bare bli liggende i senga. Går du sliter du på skoene, og du vil trenge mer mat. Begge deler forbruker resurser. Ja, når man først tenker på det slik, og skal trekke det til ytterpunktene slik du gjør, så er det miljøskadelig å leve.... Man promper metan og forbruker oksygen.

Når det gjelder hva som evnt. forårsaker at behovet er en stor bil eller en bil med lang rekkevidde, så har du rett i at man ofte kan ta noen valg for å unngå å ha dette behovet. Men, ikke alltid man har noe reelt valg...

Sitat fra: Car-El på mandag 18. august 2014, klokken 22:01
Men glasset er verken halvfullt eller halvtomt. Det er dobbelt så stort som det trenger å være.

Feil, du har for lite å helle i glasset ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

TRM

Sitat fra: TRM på lørdag 16. august 2014, klokken 14:10
Hvis man oppsummerer betydningen av alt det Elon Musk og hans selskaper har fått til, og ikke minst kommer til å få til - så har jeg vanskeligheter med å komme på en person som praktisk vil bidra til mer fred i verden.

Få er vel uenig i at klima og miljøvern er avgjørende for stabiliteten i verden. Legg til en raskere uavhengighet av olje, og du har fått et bilde av det Elon Musk står for - og i størst mulig grad gjør noe med.

I mine øyne kvalifiserer dette til at Musk er en verdig kandidat til Fredsprisen.
Stem i vei! :)

https://www.change.org/p/norwegian-nobel-committee-norwegian-nobel-committee-award-elon-musk-the-nobel-prize-in-economic-science?recruiter=16967187&utm_source=share_petition&utm_medium=facebook&utm_campaign=autopublish&utm_term=mob-xs-no_src-no_msg
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA