Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kia Soul EV

Startet av jazzwheel, søndag 31. august 2014, klokken 00:28

« forrige - neste »

cairnz

Ikke i mitt tilfelle, da er det i alle fall gele-felger som "noen" ganger er litt bøy i og andre ganger ikke. Nå har jeg ikke merket noe "lugging" siden mandag morgen, så det er noe som kommer og går - om det er elektrisk eller mekanisk eller gummisk eller felgisk, no idea, men notert ned så de får svare ved neste service.
Elbilist

Gressvikingen

Grunnen til at det rister litt den første delen av en kjøretur etter lengre stillstand kan være deformasjon av dekkene. Dette er ikke uvanlig på kjøretøy med tilsvarende masse.
Det går over etter noen kilometer.
P85D"+"

Teslaeier

Sitat fra: cairnz på torsdag 21. august 2014, klokken 12:27
Ikke i mitt tilfelle, da er det i alle fall gele-felger som "noen" ganger er litt bøy i og andre ganger ikke. Nå har jeg ikke merket noe "lugging" siden mandag morgen, så det er noe som kommer og går - om det er elektrisk eller mekanisk eller gummisk eller felgisk, no idea, men notert ned så de får svare ved neste service.
Synes det høres ganske likt ut som det som nevnes i tråden jeg linket til.
"I complained about a vibration or shimmy that would happen on the highway -- kinda like a wheel out of balance, but intermittent. Sometimes it was a smooth drive, other times not so much."

jazzwheel

Jeg merket det veldig godt igjennom idag tidlig på flat ny asfalt. Min passasjer klarte ikke å drikke kaffe på grunn av vugginga så den er ganske merkbar. Kjørte i ganske nøyaktig 50km/t og med en gang jeg satte gireti N så forsvant vugginga. Det er vel ikke mye annet enn DU som kan være årsaken.

fonberg

Sitat fra: Gressvikingen på torsdag 21. august 2014, klokken 18:21
Grunnen til at det rister litt den første delen av en kjøretur etter lengre stillstand kan være deformasjon av dekkene. Dette er ikke uvanlig på kjøretøy med tilsvarende masse.
Det går over etter noen kilometer.

Dette har jeg også, med mine originale 19". Vibrasjon som minner om dårlig avbalanserte bakhjul (kjenner det ikke på rattet) de første 1-2 km på motorveg om morgenen på vei til jobb.
Merket ingenting til dette med vinterhjulene, så antar derfor at det kan skyldes egenskapens til GY-dekkene.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Sofie S

Jag har samma gungning i min bil, jag upplever den som störst mellan 53-57km/h och en lätt acceleration ca15-25kw effekt. Det tror jag inte beror på obalans i däcken, jag tror att det är ett konstruktions fenomen. I övrigt går bilen väldigt fint och ännu har inga missljud uppstått i drivenheten.

jay

Sitat fra: jazzwheel på fredag 22. august 2014, klokken 11:42
Jeg merket det veldig godt igjennom idag tidlig på flat ny asfalt. Min passasjer klarte ikke å drikke kaffe på grunn av vugginga så den er ganske merkbar. Kjørte i ganske nøyaktig 50km/t og med en gang jeg satte gireti N så forsvant vugginga. Det er vel ikke mye annet enn DU som kan være årsaken.

Enig. Har du lyst til å prøve å slå på cruise control i samme hastighet neste gang det skjer? Det kan være noe som forårsaker ujevnt pådrag til eller fra vekselretteren i et gitt effekt- og frekvensområde. Hvis ikke tyder mye på at det skyldes mekanisk resonans et eller annet sted.

Jeg opplever også vibrasjoner som følge av deformerte dekk i begynnelsen av kjøreturer når bilen har stått en stund, men det er jeg vant til. Det samme gjelder vibrasjoner ved kraftig pådrag som følge av at antispinn slår inn. Vibrasjonene som beskrives i denne tråden må skyldes noe annet slik jeg opplever det.

Høgis

Har hatt akkurat dette problemet selv. Rundt 50 Km/t så merker jeg noe tilsvarende følelse av ubalanse i felger/dekk. Har sjekket og er sikker på at det ikke skyldes felger eller dekk. Skal få byttet D.U. 4.sept. blir spennende og se om det løser saken.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA