Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kia Soul EV

Startet av jazzwheel, søndag 31. august 2014, klokken 00:28

« forrige - neste »

jazzwheel

Jeg klarte ikke å søke opp noe om dette så jeg prøver med en egen tråd.

Siden jeg fikk bilen har jeg opplevd at bilen går ujevnt i hastigheter mellom 45-60km/t. Det merkes klart best på helt ny og flat asfalt, men er ikke alltid like fremtredende. Når jeg har ryggen godt inntil setet og snakker i telefonen skjelver stemmen som om jeg skulle slått meg selv på brystet 3-4 ganger i sekundet...

Jeg var umiddelbart ganske sikker på at dette var feil avbalansering av bakhjulene (merker ingenting i rattet), men etter å først ha balansert de på nytt og så byttet dekkene da det ikke hjalp så er det er fortsatt.

Dette minner nesten om bensinbil hvor feks én av sylinderne ikke får tenning hver gang, men det er jo opplagt ikke saken her...

Er jeg helt på jordet og alene om dette eller kan det være noe galt med drive unit som porsjonerer kraften ujevnt i dette hastighetsintervallet. Jeg skulle gjerne prøvd bilen med originalhjul, men disse er på dekkhotell langt unna så jeg må vente et par måneder.

Teslaeier

Vet ikke om dette er det samme, men jeg har mild fornemmelse av dårlig avbalanserte hjul når jeg ligger i ~ 50 opp en lang slakk bakke som jeg kjører hver dag på vei til jobb. Kjenner det også enkelte ganger nedover med litt regen i lignende hastighet. Kan ikke huske å ha kjent noe til det ellers.
Nevnte det når jeg hadde bilen på service. Var vanskelig å forklare på engelsk så vet ikke om de forstod hva jeg mente. Prøvde å hinte om at problemet kanskje sitter i drive unit, men tror ikke jeg ble forstått.
Husker ikke ordlyden i papirene fra servicen, men det var noe som at de bekreftet problemet, diagnositiserte det til å skyldes dårlig avbalanserte hjul. Avbalanserte hjula og anså det som fiksa.
Fremstår for meg som uendret etter "fiksen".
Jeg har originale felger og dekk (19").

Havebigfun

Ettersom det er kun 1 gir fremover har hele drivlinjen et definert turtall ved en gitt hastighet. Det kan være ubalanse/resonansfenomen hvor som helst som gir dette fenomenet altså i selve motoren, i girkassen, i drivakslene og hjullager/bremseskriver.
Hvis du, jazzwheel vil utelukke at det er hjulene kan du låne originale og nye 19" som ligger hos meg- jeg bor i Oslo  :)

Muffinman

Hos meg ble begge dekksett levert i ubalanse. Vinterdekkene ble avbalansert på nytt hos Tesla, men det ble ikke helt bra. Først når jeg gjorde det selv ble det skikkelig. Det var bare klattet på med flere lodd, og når man finner disse rundt store deler av felgen er det et tegn på at man ikke har hatt helt kontroll på hva man drev med.

Jeg røsket av alt og startet på nytt. Når jeg var ferdig hadde jeg vel brukt omkring 1/3 av vekten jeg nettopp hadde fjernet... det verste hadde 15 gram ubalanse, to hadde 10 og et hadde 5.

Sommerdekkene var heller ikke bra, men de ble slitt så fort at jeg ikke rakk å avbalansere på nytt. Det ble gjort når nye dekk ble montert etter 10 uker. All ujevn lyd og tendenser til vibrasjon forsvant.

jay

jazzwheel,

Jeg har opplevd nøyaktig det samme på min S85 levert juni 2014 med originale 21". Jeg tror ikke det er hjulene siden jeg ikke merker noe så fort jeg går over til svak regenerering i stedet for jevnt pådrag - selv om hastigheten forblir den samme. I tillegg skjer det ikke alltid, og selvfølgelig ikke da Tesla Drammen testet den for å finne ut hva det kunne være. I det siste har jeg vel å merke ikke opplevd dette.

Min ukvalifiserte gjetning heller mot resonans ett eller annet sted, som Havebigfun nevner, men mest sannsynlig ikke fra hjulene.

Kjærra

Tesla Drammen har sagt at en av indikasjonene på defekt drive unit er litt risting i pluss minus 70 km/t, noe mange forveksler med ubalanse i hjulene. I tillegg er det samtidig vanlig å ha en motorlignende ulyd fra 115 km/t.

Vår bil har fått byttet drive unit basert på disse kjennetegnene. Etter nye 3-4000 km er dessverre lydene tilbake igjen..
TMS P85, april 2014
VW E-Up!, februar 2015

Muffinman

Jeg tror at problemene med driveuniten skyldes mer enn en ting. Mulig de har rettet noe i de som blir satt inn, men mistenker at de kanskje har oversett noe. Min bil vil ha gått rundt 37k når DU byttes. Utpå vårparten 2015 har jeg vel fasit på om noe kommer igjen - da er vel en tilsvarende kjørelengde tilbakelagt med den nye.

Tuxedo

Sitat fra: Kjærra på lørdag 16. august 2014, klokken 21:43
I tillegg er det samtidig vanlig å ha en motorlignende ulyd fra 115 km/t.
Akkurt den lyden har nok alle.  :) Den har blitt kommentert i minst et titalls tråder her. Jeg hadde den fra første dag, og tror det er en ressonans som skyldes bilens konstruksjon og ikke feil på drive unit.  Min drive unit fungerer ellers helt greit.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Muffinman

#8
Jeg har ikke den lyden. Men det brummer i 60-70.

cairnz

Jeg merker også ujevn gange, stort sett kun inslak oppover i 55-65, men da egentlig kun når bilen er "kald".. det er ingen ulyder men man kjenner "gynginga" slik trådstarter beskriver.

Jeg tviler det er noe seriøst, og det forsvinner som sagt veldig raskt av seg selv.
Elbilist

jazzwheel

Når jeg tenker etter så er det helt korrekt at det skjer i slak oppoverbakke med meg også. Det er kanskje ekstra merkbart når bilen er kald, men jeg kjenner det også etter å ha kjørt 15min/2mil.

Med svarer over føler jeg meg rimelig sikker på at dette er DU og ikke hjula.

D.O

Jeg har dette ved ca 53-55kmt. Var ikke slik med vinterhjula. Men jeg hadde ranger på besøk samtidig som jeg bytta hjul, så om det kom med hjula eller SW oppdatering vet jeg ikke.
Min DU er forøvrig også deffekt. Byttes oktober.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Gressvikingen

En ting er ubalanserte hjul. En annen er urunde hjul. Hjula kan være balanserte, men fortsatt urunde. Har selv erfart tidligere at urunde hjul  er ubehagelig å kjøre med, rykker og humper rundt 50-60km/t.

Michelin har vel de rundeste hjulene grunnet en patentert støpeprosess. Har aldri opplevd nykkingen med hjul fra dem.
P85D"+"

jazzwheel

Kaster meg på den! Jeg fikk faktisk byttet mine Vredestein bakhjul fordi de ikke var runde, etter at jeg hadde avbalansert de to ganger uten at det hjalp.

Bjoris

#14
Jeg har merket dette fra dag 1 på min, men det er liksom bare ved første gang opp i fart når bilen har stått over natta jeg har notert meg dette. I tillegg har jeg notert meg bak øre at jeg har en mer finfrekvent vibrasjon ved fult pådrag... Men 8 års garanti så har jeg ikke stresset med dette, tror nok det er som Audi sa til meg en gang jeg klagde på vibrasjoner i 2.0 TIDen før den var helt driftsvarm. De kalte det "produktsvakhet"... så var vi ferdig med den saken, helt til jeg skulle selge bilen, kjøper var nøye på tingene og har nå begynte å nøste videre i det, han tror ikke det er produktsvakhet så får vi se, godt bilen hadde garanti igjen når jeg solgte den...

Poenget med å dra frem Audisaken er at både den saken og dette med vibrasjon i TMS er så marginalt at det blir vanskelig å forholde seg til for forhandler, typisk får en avbalansert dekkene etc på nytt, men det hjelper jo lite om produktet er slik, noen merker det, men det fleste ikke...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA