Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Beste batterier

Startet av corvette, mandag 26. januar 2009, klokken 22:04

« forrige - neste »

corvette

Hvordan skal den egentlig virke? Synes min er litt rar, går aldri opp på det grønne selv om jeg bremser, og går aldri mere ned en en tredel selv om jeg gasser vilt og uhemmet. Hvis skalaen er 0 til 100 så bruker min bare 30 - 50 hvis dere skjønner.
Noen andre erfaringer med dette?

John
VW e-Up! kjørt 17100 km

Lars C. Krogenæs

Jeg stusset også på dette da jeg prøvekjørte Think. Du hører på motoren at den regenererer når du slipper fartspedalen i stor fart, men den "eco-meteret" går aldri over på lading....

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

ravn

Kanskje den er som på Rangeren. Her er det slik at eco meteret tar hensyn til all belastning, som varmeapparat.

Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

HHF

Ser jo i Taxi-erfaringstråden her at de skriver at regen åpenbart normalt skal synes på økonometeret ....
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

El rayo

#4
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 13. januar 2009, klokken 22:09
Jeg stusset også på dette da jeg prøvekjørte Think. Du hører på motoren at den regenererer når du slipper fartspedalen i stor fart, men den "eco-meteret" går aldri over på lading....

Lars
Den sorte prototypen som jeg prøvekjørte for lenge siden hadde ikke eco-meteret i funksjon enda, regen fungerte som på PSA på gasspedalen.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: ravn på tirsdag 13. januar 2009, klokken 22:59
Kanskje den er som på Rangeren. Her er det slik at eco meteret tar hensyn til all belastning, som varmeapparat.
Det vil jo være veldig logisk; i såfall vil man ikke få grønt utslag så lenge varmeapparatet er på (og termostat innkoblet) fordi regen ikke gir mer enn ca 1 kW mens varmeapparatet er på 4 kW.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Arnie

Etter å ha kjørt mange unnabakker med Think-taxi, har jeg også registrert at det er vanskelig å få noe særlig utslag på grønn side av ecometeret. Grønn prikk nr 2 er det lengste man kommer, og da er unnabakken ganske bratt. Det kan derfor virke som ecometeret er ganske stramt justert - nullpunktet burde kanskje være satt "lavere".

Men man kjenner i likhet med den andre Thinken helt tydelig at motorbremsen er på, så noe energi må da puttes tilbake på batteriet. Som nevnt i en annen tråd, er bremsevirkningen mye mer markant med girvelger i Ecoposisjon enn i Drive. I Drive er bremsevirkningen som på gammel-Thinken.

Taxi-Arnie
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

Studleif

Da jeg hadde lånebil fra Automotive var strømforbuksmåleren bedre kalibrert. Beveget seg mye lenger inn i det grunne feltet ved regenerativ nedbremsing enn på min egen. Lydene fra bilen ved oppbremsing var jo identiske. Med andre ord er det antageligvis bare en kalibreringssak...

El rayo

Har lest meg opp litt på strømsensoren som brukes i Th!nk Classic og antar det er samme type som brukes i 2008 modellen. Selve føleren er følsom for hvilken retning strømmen går og de har nok "glemt" å kompensere for det i utslaget på strømforbrukmåleren. Det er nok også derfor tangamperemetere er merket med + på ene siden.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA