Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kia Soul EV

Startet av Olee, lørdag 30. august 2014, klokken 21:08

« forrige - neste »

Olee

Hei!
Lurte på om det er noen som vil dele erfaringer på denne ruten? Hvor langt kjører dere, og hvor lader dere?
Mvh mulig elbilkjøper!

tveheim

Lurer på det samme. Vurderer å teste å en rute fra Bergen til Øvre Årdal, men litt usikker da jeg er fersk Leaf eier selv. Ser det er ladestasjoner på Voss og i Aurland, men det virker som de i Aurland kun fungerer for Teslaeiere. Kan det stemme? Om jeg ikke får ladet etter Voss tror jeg det skal holde hardt..

kaiat

Den i Aurland er Tesla sin Supercharger, så ikke noe å hente for andre elbiler der nei. Da blir siste lader på Voss og det tror jeg blir for knapt. Skulle ha vært flere lademuligheter på denne strekningen.

Mippen

#3
Dårlig med lademuligheter etter Voss. Må eventuelt lade på vanlige ladepunkter. Kan sjekke denne for å beregne ca hvor langt dere kan komme.https://www.google.no/search?q=jurassictest&safe=off&client=ms-android-sonymobile&espv=1&lr=lang_no&sa=X&ei=n-7wU6b9FMv4yQPRxoKgCg&ved=0CBkQuAE


Edit: ser man har -9% igjen i følge kalkulatoren hvis man reiser fra Voss med 100%. Da må man såfall lade et par timer for å ha litt margin for å nå fram på vanlig strøm til Sogndal. Noe som ser dårlig ut.

Eventuelt kommer du deg i følge kalkulatoren til Vik i Sogn med ca 53% igjen.
Fremtiden er elektrisk.

erikf

Er rimelig sikker på at voss-sogndal går greit over vikafjellet (12 mil) hvis du starter med 100%. Det er et par 16A-uttak ved hurtigladeren på voss. Jeg har tenkt å ta denne turen selv om en uke.
Rekkevidden er etter min erfaring minst 15 mil hvis det er våt vegbane og jeg kjører rolig. Vikafjellet er 1000 moh. Dette stjeler 2-3 mil fra rekkevidden.
Tar med lang skjøtekabel.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Edison

Sitat fra: tveheim på søndag 17. august 2014, klokken 17:46
Lurer på det samme. Vurderer å teste å en rute fra Bergen til Øvre Årdal, men litt usikker da jeg er fersk Leaf eier selv. Ser det er ladestasjoner på Voss og i Aurland, men det virker som de i Aurland kun fungerer for Teslaeiere. Kan det stemme? Om jeg ikke får ladet etter Voss tror jeg det skal holde hardt..

Mippen

#6
Sitat fra: erikf på søndag 17. august 2014, klokken 23:19
Er rimelig sikker på at voss-sogndal går greit over vikafjellet (12 mil) hvis du starter med 100%. Det er et par 16A-uttak ved hurtigladeren på voss. Jeg har tenkt å ta denne turen selv om en uke.
Rekkevidden er etter min erfaring minst 15 mil hvis det er våt vegbane og jeg kjører rolig. Vikafjellet er 1000 moh. Dette stjeler 2-3 mil fra rekkevidden.
Tar med lang skjøtekabel.

Det kan gå men det er jaggu små marginer å gå på. Se under.

Det er 16a uttak ved hurtigladeren på Voss ja, men det er vel viktigere å kunne fylle på litt på veien. Hvis jeg skulle ha kjørt til Sogndal via viakafjellet ville jeg ha sjekket ut på forhånd om det var mulig å få lade en time eller to for eksempel i Vik på en kafe, bensinstasjon eller lignende bare for å være sikker på å nå fram. Er det litt kaldt, blåser det på veien over fjellet, regner mm, så stuper rekkevidden drastisk.



Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Sitat fra: Edison på søndag 17. august 2014, klokken 23:24
Sitat fra: tveheim på søndag 17. august 2014, klokken 17:46
Lurer på det samme. Vurderer å teste å en rute fra Bergen til Øvre Årdal, men litt usikker da jeg er fersk Leaf eier selv. Ser det er ladestasjoner på Voss og i Aurland, men det virker som de i Aurland kun fungerer for Teslaeiere. Kan det stemme? Om jeg ikke får ladet etter Voss tror jeg det skal holde hardt..
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Ser by the way at det er to ladeuttak på leikanger sykehjem hvis man kjører over vikafjellet. Må sikkert høre om det er greit å lade der og om det pleier å være ledig. Mulig de bruker de selv. Eventuelt kan man sjekke ladekamaratene.no
Fremtiden er elektrisk.

erikf

Sitat fra: Mippen på søndag 17. august 2014, klokken 23:38
Sitat fra: erikf på søndag 17. august 2014, klokken 23:19
Er rimelig sikker på at voss-sogndal går greit over vikafjellet (12 mil) hvis du starter med 100%. Det er et par 16A-uttak ved hurtigladeren på voss. Jeg har tenkt å ta denne turen selv om en uke.
Rekkevidden er etter min erfaring minst 15 mil hvis det er våt vegbane og jeg kjører rolig. Vikafjellet er 1000 moh. Dette stjeler 2-3 mil fra rekkevidden.
Tar med lang skjøtekabel.

Det kan gå men det er jaggu små marginer å gå på. Se under.

Det er 16a uttak ved hurtigladeren på Voss ja, men det er vel viktigere å kunne fylle på litt på veien. Hvis jeg skulle ha kjørt til Sogndal via viakafjellet ville jeg ha sjekket ut på forhånd om det var mulig å få lade en time eller to for eksempel i Vik på en kafe, bensinstasjon eller lignende bare for å være sikker på å nå fram. Er det litt kaldt, blåser det på veien over fjellet, regner mm, så stuper rekkevidden drastisk.
Jurassic har jeg ikke forstått meg helt på, den er pessimistisk i tillegg til å ikke forstå tunneler og ferger.
Jeg har kjørt verre distanser før, men håper ikke jeg må ete i meg de ordene om en uke.

Vi burde lage en database med erfaringer fra tvilsomme distanser btw.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Mippen

Den er Ikke bare pessimistisk, den er også noen ganger optimistisk. Men syns den er et greit verktøy til å planlegge en tur. Den treffer stort sett bra for min del.
Fremtiden er elektrisk.

Olee

Hmm, altså lite muligheter for å lade på denne strekningen ja. Men er det ikke mer enn 16A på Voss? Da blir man jo stående der en stund :(

Mippen

Det er en hurtiglader der - vanlig chademo. Også er det to 16a stikk ved siden av stasjonen.
Fremtiden er elektrisk.

erikf

Turen gikk greit. Men på vei nordover overnattet vi og ladet i myrkdalen.

Tilbake fra Sogndal: startet med 238 gids (88.4% soc) Altså ikke helt fullt batteri, samt at batteriet mitt nok er litt svekket etter 45000km.

Kjørte ikke spesielt økonomisk. Skulle rekke en ferge etc. Litt AC av og på for å bli kvitt dugg på vindu. mellom 5 og 15 grader på turen, delvis fuktig veibane. Batteri på rundt 20 grader. Tre personer og litt bagasje.

Vikafjellet er et platå på nesten 1000 moh. Da vi hadde kom til kanten, der det begynner å gå nedover mot myrkdalen og voss, viste gom 10 km igjen. En batteristrek igjen. Litt nervepirrende, siden det var 43 km igjen til voss, som var neste offisielle lademulighet.

Ned fra Vikafjellet genererte jeg 1.5kWt. Kunne kanskje klart mer med litt planlegging og saktere kjøring. Det er veldig svingete vei. Da vi ankom voss viste gom fortsatt 10 km. Leste av 29 gids, soc på 10.3%.

Sogndal-Voss: 116 km.
Det bør gå uten bekymringer når det er tørt og varmt.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

thomita

Ville valgt: Bergen - Oppedal (hurtilader) deretter til Vassenden (jølster hurtilader der og) deretter trur eg det går fint til skei og innover til kjøsnesfjorden og til sogndal :-)
Euro Leaf 2013 mod 20 000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA