Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hit and run - skader på parkerte biler

Startet av Teslanewbie, lørdag 30. august 2014, klokken 12:51

« forrige - neste »

E_S

Sitat fra: flux på søndag 17. august 2014, klokken 22:52

Sitat fra: jazzwheel på søndag 17. august 2014, klokken 22:15
Da kan man jo fundere på hvor høyt drivstofforbruket blir hvis snitthastigheten er 160 - 200. Blir fort en og annen stopp da også.
Jeg tror du kan kjøre gjennom hele Tyskland på 2 70l diesel tanker, selv med slike snitthastigheter.

Det klarer man med god margin. En "vanlig" moderne dieselbil kommer hele veien gjennom Tyskland (snaut 100 mil) på litt over en tank selv om man kjører alt det går hver gang sjansen byr seg. På to 70-liters tanker kan man kjøre en eller annen bil med svær bensin-V8-motor samme strekning.. ;)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

snurrehue

Sitat fra: jazzwheel på søndag 17. august 2014, klokken 22:15
Da kan man jo fundere på hvor høyt drivstofforbruket blir hvis snitthastigheten er 160 - 200. Blir fort en og annen stopp da også.

For Astraen som jeg kjørte hadde jeg ca halv tank igjen da jeg ankom Leipzig. Da kjørt ca 40 mil.

Teslanewbie

Sitat fra: snurrehue på mandag 18. august 2014, klokken 07:18
Sitat fra: jazzwheel på søndag 17. august 2014, klokken 22:15
Da kan man jo fundere på hvor høyt drivstofforbruket blir hvis snitthastigheten er 160 - 200. Blir fort en og annen stopp da også.

For Astraen som jeg kjørte hadde jeg ca halv tank igjen da jeg ankom Leipzig. Da kjørt ca 40 mil.

Opel Astra har en 50l tank , bilen bruker ifølge tyske forum 0,7 ved 120 km/h , du kjørte 160-200, dette gir et økt forbruk på mer enn 20-30% og gir et estimert forbruk på ca 0,9 , 0,9x40mil= 36 liter .. Da hadde du ca 14l igjen .. :-) 

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Mons


Sitat fra: Trøndertesla på søndag 17. august 2014, klokken 22:16
Min forbrukserfaring fra Autobahn er som følger:
- Ligge i snitt ca. 90-100 km/t = ca. 155 wh/km = ca. 500 km range (rated)
- Ligge i snitt ca. 110-120 km/t = ca. 190 wh/km = ca. 400 km range (typical)
- Ligge i snitt ca. 160 km/t = ca. 300 wh/km = ca. 260 km range
- Ligge i snitt ca. 180 km/t = ca. 380 wh/km = ca. 200 km range
Forøvrig så merker jeg ingen stor forskjell fra Autobahn og resten av veiene i Europa, bortsett fra veiene i Norge da...

Dette stemmer bra med mine erfaringer fra Autobahn. Litt avhengig av værforhold, selvsagt. Lett å tenke at man skal kjøre rolig i 100, for å komme langt, men så ender man med å kjøre i 150 istedet.
Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

Øyvind.h

Det virker som om forbruket synker jo lenger syd i europa man kommer? Jeg fikk litt bedre tall i Danmark enn i Norge, og det virker som om folk får enda bedre tall i Tyskland enn Danmark.

I Danmark har veiene ofte 130km/t grense, men på grunn av trafikk blir snittfarten fort lavere. I rundt 140km/t var forbruket rundt 250Wh/km. Dvs. ca 32-33 mil i 140km/t. Selv om jeg fint kunne kjøre raskere enn det på korte strekninger sørget trafikken for at snittet nok ikke var høyere enn rundt 120km/t (målt fra påkjøringsrampe til avkjøringsrampe, ikke med småkjøring). I rundt 120km/t tipper jeg forbruket var rundt 210-220Wh/km.

Det er uansett veldig lett å beregne rekkevidde på motorveien. Bare bruk Energy-appen og sett på visning av siste 10/25/50km (ettersom hva du mener passer best for ditt kommende snitt-forbruk) og velg average. Da treffer du ganske nøyaktig så lenge du ikke skal veldig mye opp eller ned i høyde før du kommer frem.
Uansett lettere enn å sitte å dele gjenværende rekkevidde på en brøk :)

I sommer har vi kjørt rundt 3000km i Norge, Sverige og helt ned til Esbjerg i Danmark. Ekstra kjøretid fordi vi kjørte elbil? Ca 30-60 minutter ;D Vi tok ett stopp ekstra i sommer som vi hadde skippet om vi hadde hatt bensinbil, og vi kjørte en liten omvei for å ta lunsjpause i Middelfart på vei til hytta (gadd ikke stoppe i Randers, var ikke sultne da).
Er det verd å bruke noen minutter ekstra på langtur et par ganger i året når man ikke trenger bruke tid på bensinstasjonen resten av året? Oh yes :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øggen

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 18. august 2014, klokken 08:58
Det virker som om forbruket synker jo lenger syd i europa man kommer? Jeg fikk litt bedre tall i Danmark enn i Norge, og det virker som om folk får enda bedre tall i Tyskland.

Veistandard?? Asfalt kvalitet? ?

VigdisA

De har bedre asfaltkvalitet og rettere veier i alle fall - flatere også, for den sakens skyld
Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

flux


Teslanewbie

Jeg føler at bilen er mye mer stille på de europeiske veiene .. synes faktisk at den er ekstremt stille i hastigheter rundt 150 etter å ha kjørt lenger strekker på autobahn . Kan ha å Gjøre med at dekkene blir mykere? Har continental 21"
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

E_S

Bruken av piggdekk som river, sliter og rasper opp asfalten i Norge sammen med at asfalten har en veldig grov struktur (store steiner) gjør at norske veier er ekstremt bråkete i forhold til hva man finner lengre sør. Så nei, det er ikke noe hørselsbedrag, det er nok vesentlig stillere. Varmere dekk bråker også ofte mindre, men det gjør forholdsvis liten forskjell om det er 20 eller 30 grader..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Teslanewbie

Ok da er jeg tilbake . Ladet I wien kl 1600 på torsdag og var fremme i Rogaland kl 2330 fredag . Forbruk ca 210-220 . Har kjørt ca 2100 km og tatt ferge fra Hirtshals til Kristiansand . Har brukt ca 32 timer . Det er ok reisetid . Spesiell med elbil.
Bilen har Vært problemfri og har Vært en drøm å kjøre , spesiell ved høye hastigheter . Trur jeg legger inn en bestilling på X nå..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Nordtroms

Hvilke erfaringer har dere som har kjørt på Autobahn når det gjelder effektbegrensing/overoppheting? Var ute for en heftig Audi og erfarte at det allerede etter ca 5 km dukket opp sperre på ca 170-180 kW når jeg leverte litt inspirert kjøring i Autobahn+ hastigheter. Nå tok for så vidt vettet overhånd men jeg synes det skulle veldig lite til. Noen banebil er det i alle fall ikke. Hva opplever dere?
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

flux

Hvor raskt kjører bilen ved 170kw på flat vei? Det burde vel holde til 200+?

Havebigfun

Jeg tror den trekker 140-150 kW ved maks hastighet og rett vei- likevektshastighet- altså uten aks.

bb

Forrige helg tok vi en helgetur fra Oslo til Berlin via Øresund/Storebælt og Hamburg. Det ble ca. 3100 km totalt. Vi reiste fredag kl 16 og kom hjem mandag kl 03. Det var flere grunner til at jeg ville prøve ut turen:
1. Det var fire godt betalte oppdrag på veien.
2. Jeg ville prøve den nye ruten via Sverige og Danmark.
3. Jeg ville finne ut om superchargeren i Hamburg var tilgjengelig.

Fordi det var knapp med tid droppet jeg å filme og ta bilder. Sorry guys. Det blir en wall of text for de som er interessert i erfaringene.

Fredag: Oslo - Malmø
Vi ble sittende i kø ut av Oslo fredag kl. 16 og mistet nok en time på det. Etter Vinterbro gikk det radig unna. Vi traff en del regn på veien og det spiste litt ekstra range. Jeg valgte å svippe innom Solli for å lade 10 minutter mens vi var på do. Siden vi hadde nok strøm lå jeg i 120-130 km/t og hadde dermed et forbruk på 250-270 Wh/km.

På Uddevalla ble vi hengende litt for lenge med å prate med cairnz fra forumet som også var på tur. Deretter spiste vi sticky rice. Og da mener jeg å huske at bilen ble ladet nesten til 300 km. På ettermiddagen så jeg også at rushet rundt Gøteborg var helt forferdelig (røde streker overalt). Men heldigvis var rushet over da vi passerte.

I Falkenberg ladet jeg bare akkurat nok til å komme videre til neste SC. Når jeg skal kalkulere nødvendig lading på motorveier tar jeg ofte typical range og ganger med 1,3. Deretter legger jeg på ca. 50 km buffer. I dette tilfellet blir det (160 km * 1,3) + 50 km = 258 km.

Men planen var å levere noe i Malmø før det ble altfor sent på kvelden og deretter overnatte ved SC i Løddekøpinge. Derfor måtte jeg lade til 90 % i Falkenberg, så kjøre til Malmø for å levere, og deretter kjøre tilbake til Løddekøpinge for å lade opp for kvelden.

I Malmø var det forresten Malmøfestivalen. Det var masse folk i byen kl. 22:30 på kvelden. Da jeg stod der midt i massene var det flere som sperret opp øynene og både tok bilder og glanet på Teslaen.

Etter leveransen var det å kjøre tilbake til Løddekøpinge og lade til 70 %. I løpet av natten med varmeapparatet på i Camper Mode hadde vi bare mistet ca. 20 km. Det som var litt kjipt med Løddekøpinge var at toalettet der krever en euro eller svensk femmer. Den er derimot døgnåpen. Bensinstasjonen/7-Eleven hadde nattåpen luke og ikke verken ta ut eller veksle penger. Men betjeningen der hintet til at jeg bare kunne hoppe over døra for å gå inn. Noe jeg også gjorde siden vi ikke hadde andre valg.

Lørdag: Malmø - Hamburg - Berlin
Neste dag ladet vi opp til nesten 100 % for å klare hoppet til neste SC. Jeg måtte dessuten kjøre en liten detour via Roskilde for å hente et 140 år gammelt skap. Det hadde i grunnen holdt å lade til bare 80-90 % og kjøre i 100 km/t på motorveien. Men jeg var litt usikker på om SCen i Hamburg ville være åpen hvis vi kom dit for sent. Og jeg var ikke gira på å toppe opp i Flensburg på 22 kW hvis det ville medføre at vi kom til Hamburg for sent.

Her fikk jeg forresten prøvd min nye bombrikke som gir 57 % rabatt på Øresundbroen for første gang. Det var bare å kjøre lengst til venstre der det stod BroBizz. Da jeg passerte ga brikken fra seg to pip. Ved Storebælt ga den fra seg ett pip.

Jeg lå i ca. 125-140 km/t i snitt på de danske motorveiene og hadde et forbruk på 250-260 Wh/km. Det var stort sett tørt.

Da vi nærmet oss Middelfart fikk jeg beskjed på TomTom at det var kø/forsinkelser på ruten. Jeg slo på traffic på Tesla nav og så med en gang røde streker inn mot Middelfart. TomTom hadde på forhånd foreslått en rute som ville spare oss for en halvtime. Rett før køen begynte svingte vi av og kjørte parallelt med hovedveien. Vi kunne se de lange stillestående køene mens vi cruiset avgårde i 60-80 km/t. Takk og pris for TomTom! Forhåpentligvis kommer dette til Tesla nav på versjon 6.0.

I Middelfart ladet jeg til 90 %/340 km for å sikre meg nok strøm til Hamburg. Jeg bruker denne utregningen for å se hvor mye jeg har å rutte med på etappen:
340 km / 258 km * 185 = 244 Wh/km.

Det vil si at hvis jeg ligger i ca. 120-130 km/t i snitt og får et forbruk på 240 Wh/km så vil jeg komme fram til destinasjonen.

På veien ned kjørte jeg friskt der jeg kunne, men ble begrenset av vegarbeid. Nær Hamburg var det også svært saktegående kø. Vi ankom Hamburg med ca. 30 km igjen. Heldigvis var Valvo park åpen selv etter Teslas stengetid. Vi kom dit kl. 16:30. Min teori er at så lenge Elexia er åpen så er Valvo park garantert åpen. Og Elexia stenger kl. 23 på hverdager og 21 i helger. Men jeg (og mange andre) har også kommet dit midt på natta. Da vinker vi bare pent til vakten som åpner for oss.

Ca. 500 m unna SCen ligger Marlin restaurant. Den prøvde vi for første gang etter tips fra en på facebook. Prisene var greie og maten var god. Mens vi spiste sjekket jeg appen. Da hadde ladingen brått stanset. Det stod på displayet at det var kabelproblemer. Jeg plugget ut og inn igjen og ladingen startet. Samme problem fikk jeg på returen dagen etter. Dette har jeg *aldri* opplevd på noen andre SCer før. Og jeg har ladet en god del på SCer.

Siden det foreløpig ikke var noen SC på den korteste veien til Berlin så måtte vi kjøre via Magdeburg. Det er en ekstra omvei, men eneste mulighet med mindre jeg ville gamble på å finne 22 kW Type 2 i Berlin. Men erfaringene fra forrige road trip var at det var mye tryggere og sannsynligvis raskere å bare stole på SC.

Bilen ble ladet til ca. 95 %/360 km før avgang. Denne etappen var hele 283 km som i tysk sammenheng er ganske langt og kjedelig hvis man skal lusekjøre. Jeg foretok beregning igjen:
360 / 283 * 185 = 235

Det vil si at jeg hadde ca. 235 Wh/km å rutte med. For å spare på strømmen lå jeg ikke over 130 km/t. Det var også noe vegarbeid på veien og da fløt trafikken i 80-100 km/t. Det fikk ned forbruket til safe levels. Men jeg hadde også et tidsskjema å følge. Så jeg måtte kjøre så fort som det var mulig.

Vi ankom Magdeburg med 16 km range litt før kl. 20 på kvelden. I Berlin skulle jeg plukke opp fem esker som skulle returneres til Oslo. Jeg ville ikke at avsenderet måtte vente altfor lenge. Så derfor ville jeg dit så tidlig på kvelden som mulig. Utfordringen ble allikevel at jeg måtte lade såpass mye at jeg kunne kjøre til Berlin og tilbake til Magdeburg uten å måtte kaste bort tid på mellomlading i Berlin.

I Magdeburg ladet jeg derfor til 99 % før jeg dro. Kunden er viktig og derfor prioriterte jeg å ligge i høyere hastighet til Berlin. På returen kan jeg heller ta det litt med ro. Magdeburg - Berlin - Magdeburg er på hele 320 km. Det gir snitt på:
380 / 320 * 185 = 220 Wh/km

Vind påvirker forbruket i betydelig grad. Det var medvind på turen mot Berlin. Så derfor tillot jeg å ligge i 125 km/t. Det var fristende å bare gi på siden store deler av strekningen ikke hadde fartsgrense og de tyske bilene bare suste forbi. Men jeg klarte å holde meg.

I Berlin ble varene plukket opp. Vi kjørte en snartur til Potzdamer platz for å ta bilder. Siden vi var der kl. 00:10 på natta så var dessverre kjøkkenet stengt på diverse restauranter. Så vi surret litt rundt i byen på leting etter mat. Det endte opp med falafel/kebabrull som ikke smakte så godt.

Vel tilbake i Magdeburg hadde jeg 0 km range, 70,9 kWh forbrukt og 216 Wh/km forbruk. Mulig det gikk en halv kWh i varmeapparatet mens bilen stod parkert. Bilen ble ladet til 60 % for natta.

Søndag: Magdeburg - Hamburg - Oslo
Siste dagen våknet vi rundt kl. 08 og satte på lading mens vi spiste og gikk på do. Generelt er SCene nedover kontinentet plassert nær døgnåpne bensinstasjoner. Tilbudene der er stort sett bedre enn i Norge og deler av Sverige/Danmark.

Bilen ble ladet til ca. 95 %/360 km før avgang mot Hamburg. Også den dagen var det mye saktegående kø inn mot Hamburg. Delvis på grunn av et trafikkuhell. I Tyskland er det så mange strekninger med vegarbeid at jeg derfor godt kan ligge i 120 km/t og "overforbruke" det jeg har til rådighet. For så snart det kommer vegarbeid så dropper forbruket ganske merkbart.

For å spare litt på strømmen lå jeg bak en buss for å drafte. Jeg foretrekker busser fordi de ligger i 100 km/t mens vogntog ligger i 88 km/t. På en strekning mellom Magdeburg og Hannover tror jeg at jeg ble fotografert. Det så ut som et system som måler avstanden mellom bilene. I så fall hadde jeg 2,5 sekund. Når jeg drafter ligger jeg godt nok unna. Forhåpentligvis får jeg aldri noe krav i posten. Men om det skulle bli et krav så blir det bare et par hundre kroner.

For moro sjekket jeg fartsbøtene i Tyskland. En tysk venn sa at politiet der lar overtredelser under 20 % passere. Jeg ble ganske overrasket over hvor billig det var å kjøre for fort der:
http://stationedingermany.com/automobiles/speeding-tickets-in-germany/

15 km/t over utenfor tettbygd strøk koster bare 20 € eller ca 170 kr. I Norge koster det 3600 kr. For å få en bot på 3600 kr i Tyskland må du for eksempel kjøre i 190 km/t i 120-sonen. Du mister lappen i tre måneder da.

I Hamburg kom vi inn på Valvo park igjen. Der stod det forresten en Tesla demobil og blokkerte en av SCene uten at den ladet. Jeg burde sendt en mail og bedt dem om å ikke gjøre det i tilfelle folk trenger den porten. Som tidligere nevnt så stoppet ladingen etter ca. 50 % og jeg måtte starte den igjen.

Resten av turen hjem til Oslo gikk omtrent som turen nedover. Det jeg merket var at etappene langs Sverige som hadde 130-160 km mellom SCer var mye mer behagelig og mest sannsynligvis gikk raskere. Fordi der kunne jeg lade til 70-80 % og komme meg fort videre. Mens på de etappene på 250 km måtte jeg slow-charge til 90-95 % for å ha nok strøm.

En liten ting til slutt. Fra Hamburg hadde jeg bygget opp en margin på ca. 50 km. Men på den siste strekningen ved Flensburg tenkte jeg at dette var siste mulighet til å kjøre litt fort. Så det ble en 5-10 akselerasjoner fra 100-200 km/t og noe cruising i 160 km/t. Noe som medførte at marginene mine da jeg ankom danskegrensen var helt spist opp.

Den siste 100 km måtte jeg derfor "lusekjøre" i 90-100 km/t for å i det hele tatt komme frem. Jeg fant også ikke så mange busser å hekte meg bak. Så til min stahet ville jeg ikke slippe meg ned på 80 km/t slik at et vogntog skulle ta meg igjen. Dermed måtte jeg forbruke ca. 200 Wh/km på å holde 100 km/t. Hadde jeg ligget bak en buss ville forbruket dalt til 160-170.

Morokjøringen på tysk side hadde kanskje gjort at jeg ankom grensen et minutt eller to raskere. Men det medførte at jeg tapte 15-20 minutter på resten av etappen. Så min lærdom her er at morokjøring er morsomt, men koster tid. Skal man komme fort fram er 120-140 km/t det optimale.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA