Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Erfaring med den nye plug in hybrid.

Startet av Twowheels, fredag 29. august 2014, klokken 15:27

« forrige - neste »

Twowheels

Hei, er det mulig å få tak i ladekabel som passer mellom standard 220v og Teslas ladeport ?

Vil gjerne ha den som fulgte med Tesla'n hjemme klar til lading, samt en i bilen.
_________

ew

Du kan jo kjøpe en ekstra UMC-kabel fra Tesla. Den koster litt, dog... Fordelen med UMC fremfor en som kun går mellom Schuko (standard 230V) og type 2 (ladeporten i bilen) er at du kan bytte plugg når det trengs. Jeg bytter daglig mellom rød 400V-plugg (hjemme) og Schuko (på jobb), og synes det går helt greit å ha med meg UMC-kabelen i bilen hele tiden. Hvis du vil ha en fastmontert løsning hjemme ville jeg heller vurdert å sette opp en liten ladeboks med type 2-kontakt, skjønt det koster fort enda mer enn en UMC-kabel...
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

Twowheels

ok, takk for tips :)

men hvis man kun vil ha en enkel ladekabel for 220v liggende i bilen kan man da kjøpe en vanlig ladekabel og en adapter fra Tesla ?
_________

Muffinman

Det er vel flere alternativer. Nofuel og Salto er eksempler på selgere av schuko kabler. Tesla sin egen UMC er også et godt alternativ. Den koster knappe 4000. Usikker på om de vil selge deg en ekstra akkurat om du ikke har et ekstraordinært behov siden de muligens jobber med en forbedret utgave. Men det skader ikke å spørre.

Twowheels

ok så det jeg skal lete etter er en Schuco kabel. Den passer rett inn i 220v og Tesla's ladeport ?

På langtur tar jeg selvsagt med original kabel, adaptere og Type2 kabel. Men siden jeg "pendler" en del mellom slektninger / venner som bare har vanlig 220 kabel hadde det vært kjekt med en enkel (lett ?) kabel slik at jeg slipper å koble originalen ut fra kontakt hjemme.
_________

ew

De Schuko-til-type-2-kablene som selges fra nofuel og salto er minst like klumpete og koster mer enn Tesla sin medfølgende UMC, så noen billig og enkel løsning blir det ikke uansett. Da er det faktisk greit å ta seg tid til å koble fra og pakke ned UMCen når man skal ut hjemmefra. Virker på meg at det faktisk er billigere å kjøpe en ladeboks med type 2-plugg som du kan montere fast på veggen hjemme (skjønt, da må du få inn en elektriker i tillegg). Hvorfor er kablene dyrere enn ladebokser, tro?
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

jkirkebo

Sitat fra: ew på fredag 15. august 2014, klokken 09:48
De Schuko-til-type-2-kablene som selges fra nofuel og salto er minst like klumpete og koster mer enn Tesla sin medfølgende UMC, så noen billig og enkel løsning blir det ikke uansett. Da er det faktisk greit å ta seg tid til å koble fra og pakke ned UMCen når man skal ut hjemmefra. Virker på meg at det faktisk er billigere å kjøpe en ladeboks med type 2-plugg som du kan montere fast på veggen hjemme (skjønt, da må du få inn en elektriker i tillegg). Hvorfor er kablene dyrere enn ladebokser, tro?

Fordi de skal gjøres så små og lette som mulig? Da blir det mye spesialdesign av deler, mens ladeboksene på veggen kan bruke standardkomponenter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

#7
Ladeboksene er vel neppe dyrere billigere enn kr. 3900?

EDIT: Dette ble feil. Rettelse utført. Beklager :)

Twowheels

Javel. Akkurat. Har nok missforstått grundig jeg. Trodde det nærmest var en skjøtekabel med riktige kontakter jeg trengte mellom 220v og Tesla porten.  Hvis de koster 4000 ++ venter jeg nok litt lenger for å se an behovet.

Men synes faktisk er litt brydderi å koble ut kabel i garasje, rulle sammen osv osv. Noen ganger står bilen ute. Da må jeg inn i garasjen, åpne bakluke ( har ikke tech pakke så det er meget slitsomt)
_________

sondell

Jag har en mennekeskabel köpt på Volvo i Sverige för ca 3800 sek. Finnes både med shuko 13A och CEE 16A. Har den senere med adapter till shuko. Det er min reservlösning. Har alltid den och original umc med på långtur. Har ju hänt att umc har blitt ødelagt. Annars ligger umc bara hemma och mennekes i bilen.

ew

#10
Den samme Mennekes koster 5900 på nofuel...? Det er mye fortjeneste på disse tingene... Ser forøvrig at jeg regnet litt feil, ladeboksene (selv de enkleste host salto eller nofuel) ER dyrere enn kablene.


Edit: Verdt å få med seg at det samme utstyret er enda dyrere i Danmark. Der ligger prisene bittelitt over de norske, men i danske kroner. Så selv om strømmen i Norge er billig, må vi investere litt for å få ordentlig ladeutstyr...
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

EV-Institute

#11
Electric Vehicle Institute AS leverer portable 16A ladekabler som er kompatibel med Tesla Model S og de fleste andre elbilene. Se på forskjellige løsninger på nettsiden http://www.ev-institute.no/. Priser fra kr 3.000,-.

Vi monterer også CEE-støpsel på EVI ladekabel samt leverer med veggkontakt om det skulle være nødvendig.
Eier og driver franchiseforetaket Electric Vehicle Institute AS.

www.ev-institute.no.

Selger EVI ladekabler og ladesystemet for de fleste el-biler.

Henning76

En bedre løsning vil være å la UMC'en ligge i bilen og kjøpe en fastmontert ladestasjon med kabel hjemme. De koster ikke all verden, og da har du en fast løsning som alltid er på veggen, så du slipper maset med å drive å dra ting inn og ut av bilen.

Har selv en saltoboks på 230V 40A sikring hjemme (32A ut av boksen). Meget fornøyd med den løsningen, og det gir nok krutt til at jeg alltid har fullt batteri neste dag (eller - 80% da).
Tesla Model S P85+ Pearl White  | 21" Sølv sommerdekk, 19" Nokian R2 (tror jeg) vinterdekk  |  Pianosvart dekor, Tan skinn interiør  |  Dobbeltlader, Techpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke, Lyspakke, Luftfjæring, mm. Alt unntatt hattehylla.

Tesla Owners Club Norway Signaturmedlem

fredag

Sitat fra: Twowheels på fredag 15. august 2014, klokken 09:13
Hei, er det mulig å få tak i ladekabel som passer mellom standard 220v og Teslas ladeport ?

Vil gjerne ha den som fulgte med Tesla'n hjemme klar til lading, samt en i bilen.

Jeg anbefaler denne:

http://www.salto.no/produkt/100014-Portabel-lader

Solid, vanntett og kladden tåler visstnok å bli kjørt over av bilen. Dessuten funker den bedre om vinteren enn Teslas UMC, mtp spenningsvariasjoner og sånt.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

sigurdi

Eller vent til denne kommer i høst, har du 3fas i garasjen får du virkelig god fart.
Prisen er det som blir mest spennende, dersom de priser den riktig så kommer den til å selge svært godt.

http://www.zaptec.com/zapcharger.php
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA