Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Felg og dekk

Startet av moruf, fredag 29. august 2014, klokken 13:25

« forrige - neste »

moruf

Håper noen der ute på interwebben kan hjelpe.

På passasjersiden ligger bilbeltet tvers over halsen på samboeren når vi er ute på familietur. Det ene er at det ikke finnes behagelig, men det er sikkert også farlig om vi kolliderer.

Finner ikke at det er mulig å justere beltet på passasjersiden, beltet kommer jo bare ut av stolpen..

Er det noen som enten vet om det går å justere beltet, eller det finnes en dings man kan feste på beltet for å "senke" det, så beltet havner over skulderen istedefor over halsen?

På forhånd takk for alle slags idèer :)

Schled

Nå er vel ikke dette justerbart på førersiden heller?
Sliter med samme problem. Både kona og jeg er ca. 1.7m høye og selv med setet i øverste stilling så skjærer setebeltet i halsen.
Har vurdert å kjøpe sånn polstring man kan sette utenpå beltet men har ikke funnet noen som ikke ser harry ut.
Noen som vet om det f.eks går å bytte den delen som beltet kommer ut av med en som har "utgangen" litt lenger ned?
2014 VW e-up
2018 Hyundai Kona Electric

Terjer

VW e-up! - Aurskog-Høland

moruf

Sitat fra: Schled på fredag 15. august 2014, klokken 10:19
Nå er vel ikke dette justerbart på førersiden heller?
Sliter med samme problem. Både kona og jeg er ca. 1.7m høye og selv med setet i øverste stilling så skjærer setebeltet i halsen.

Har ikke tenkt på at det ikke er justerbart på førersiden, men det har du rett i - på førersiden går det dog OK for henne om hun hever setet litt, noe som ikke går på passasjer. Jeg er dessuten noen cm høyere enn fruen, så det er mest når vi skal på familietur og hun sitter i passasjersetet at vi har problemer..

Sitat fra: Terjer på fredag 15. august 2014, klokken 10:48
Jeg merker også dette, irriterende gnaging fra beltet. Det er vist nok mange som har det slik:

http://www.upownersclub.co.uk/forum/passenger-seat-belt_topic5546_page1.html?KW=seat+belt

Så jeg bestilte disse fra ebay, koster jo nesten ingenting å prøve, kr. 10,31 inkludert frakt:

http://www.ebay.com/itm/1x-Car-Auto-Seat-Stopper-Belt-buckle-Strap-Adjuster-Clips-Clamps-Safe-Comfort-/261528600154?pt=AU_Car_Parts_Accessories&hash=item3ce451be5a&vxp=mtr

Himmel, dette problemet var ikke unikt nei..
Godt tips, jeg har også bestilt den saken til 10,31 NOK, koster jo ingenting å prøve.
En i tråden du lenket til tipset om denne saken http://www.ebay.de/itm/231149167941?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649
Antar beltet gnager litt mindre av den, men beltet går likevel rett over halsen - kanskje verdt et forsøk om den billig-saken ikke funker..

Takk for tips!

Kent

Sitat fra: moruf på fredag 15. august 2014, klokken 13:11På førersiden går det dog OK for henne om hun hever setet litt, noe som ikke går på passasjer. Jeg er dessuten noen cm høyere enn fruen, så det er mest når vi skal på familietur og hun sitter i passasjersetet at vi har problemer..

Da kan du drikke øl, og fruen kjører. Problem Solved.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

pladask

Er det lov med en slik klemme da?
Vil jo bli litt slakke i bilbeltet med den...

moruf

Sitat fra: pladask på mandag 18. august 2014, klokken 11:16
Er det lov med en slik klemme da?
Vil jo bli litt slakke i bilbeltet med den...

Vel, mulig det ikke er lov, men det er samma søren, klemma kan ikke brukes på Up'en. Mottok den fra Kina i dag. Ingenting å si på prisen, 10 spenn, men den kan kun brukes på bilmodeller eldre enn 1989, man er avhengig av at beltet ser ut slik bilbeltene så ut for 30 år siden:


Så - back to the drawing board. Blir vel å bestille en sånn pølse-sak som gjør at beltet gnager mindre, men beltet går like forbanna rett over halsen.

pladask

Tror kanskje du misforstår bruksmåten? Så lenge den er bred nok for beltet så fungerer den vel... Du har på deg beltet på vanlig måte, drar det så ut noen cm fra stolpen og setter dingsen der for å lage litt slakk i beltet.

jamyrb

Vil det hjelpe å heve passasjersetet? Hvis det er ekstrahøyden på førersetet som gjør at det ikke er samme problemet med sikkerhetsselen der?

På mange biler er det vanlig at setene kun er festet i 4 punkter. Er alle festene skrudd nedover kan man legge inn mellomstykker og dermed heve setet?

Jeg har hevet forsetene på min "vanlige bil" med 35mm avstandsstykker fordi den mangler høydejustering på setene og sikkerhetselene var ubehagelige.
(På min bil er det en konstruksjonssvakhet, og man kan kjøpe ferdige avstandstykker på ebay).

Terjer

Sitat fra: moruf på lørdag 23. august 2014, klokken 21:18
Sitat fra: pladask på mandag 18. august 2014, klokken 11:16
Er det lov med en slik klemme da?
Vil jo bli litt slakke i bilbeltet med den...

Vel, mulig det ikke er lov, men det er samma søren, klemma kan ikke brukes på Up'en. Mottok den fra Kina i dag. Ingenting å si på prisen, 10 spenn, men den kan kun brukes på bilmodeller eldre enn 1989, man er avhengig av at beltet ser ut slik bilbeltene så ut for 30 år siden:


Så - back to the drawing board. Blir vel å bestille en sånn pølse-sak som gjør at beltet gnager mindre, men beltet går like forbanna rett over halsen.

Ja fikk de i posten i går jeg også, bare tull. Funker ikke :/
VW e-up! - Aurskog-Høland

pladask

Joda, fungerer denne, men sikkerheten blir vel lik som å kjøre uten belte.
Enten så trekker du beltet litt ut fra siden og fester klipa der etter at du har festet beltet. Da blir det litt slakke og ingen gnaging.
Eller så fester du beltene sammen et sted på magen for å få det til å gå litt mer mot skuldra.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA