Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladepunkter utenfor Drammenshallen

Startet av JLafton, fredag 29. august 2014, klokken 11:49

« forrige - neste »

JLafton

Hei.
Nå som det begynner å bli mørkt på kveldene, hva syntes dere om nær og fjernlysene på E Golf ?
2019 Tesla Model 3 LR AWD

e-Golfer

Har ikke kjørt på helmørke veier enda, kun veier med gatelys. Lysene virker likevel bra så langt. Savner virkelig dynamiske lys med hjørnelysfunksjon, men utover det virker de bra foreløpig.

Regner med det kommer til å bli flere anledninger til å kjøre de i skikkelig mørke litt lenger ut på høsten.
e-Golf bestilt 26.02.2014, levert 28.07.2014. Night Blue Metallic, 18" Durban + alt utstyr.

Ohm

Kjørte i skikkelig regnvær på natta i går. Lysene fungerte bra. Ikke noe dårligere enn de jeg hadde på Volvo v50.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Holand

Har testa noe i mørket, og synes nærlyset er veldig bra. fjernlyset kaster ikke langt nok for min smak, så jeg kommer nok til å montere en slik på skiltbrakett i vinterhalvåret

torgrand

Sitat fra: Ohm på torsdag 14. august 2014, klokken 23:16
Kjørte i skikkelig regnvær på natta i går. Lysene fungerte bra. Ikke noe dårligere enn de jeg hadde på Volvo v50.
Hei, hadde du Xenon på din V50?
Har dette på V50'n jeg skal bytte i e-golf, og lysene på denne er veldig gode, så jeg er litt redd for å får dårligere lys...
Vi har også en Touran uten Xenon og der føler jeg det som å fomle i halvblinde i forhold til Volvoen....

Ohm

Sitat fra: torgrand på fredag 15. august 2014, klokken 09:30
Sitat fra: Ohm på torsdag 14. august 2014, klokken 23:16
Hei, hadde du Xenon på din V50?
Har dette på V50'n jeg skal bytte i e-golf, og lysene på denne er veldig gode, så jeg er litt redd for å får dårligere lys...
Vi har også en Touran uten Xenon og der føler jeg det som å fomle i halvblinde i forhold til Volvoen....
Ja, hadde Xenon. Ledlysene fungerer bra etter min mening.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

PokerFjes

Jeg gjenoppliver en gammel tråd. Jeg synes også fjernlysene er et svakt blaff i mørket sammenlignet med de veldig bra nærlysene. Er det noen flere som har montert ekstralys på e-Golf og klart å få det til å se pent ut?

@Holand - ledbar festet i skiltbrakett - den kommer ikke i veien for radaren til ACC?

Problemet med singel LED-bar er at det ikke er lov. Må ha to :(.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

gamer73

Ja det er vel få ting som slår xenon....har xenon på mazdaen vår og hadde det på bmwen....og sinnsykt godt lys...MEN..jeg bor i bergen og jeg kjører omtrent 99% på veier med gatelys så lys har jeg egentlig aldri brydd meg om....det gikk fint med starinlys-frontlykter på 80-tallet også:)

PokerFjes

Sitat fra: gamer73 på fredag 31. juli 2015, klokken 07:48
Ja det er vel få ting som slår xenon....har xenon på mazdaen vår og hadde det på bmwen....og sinnsykt godt lys...MEN..jeg bor i bergen og jeg kjører omtrent 99% på veier med gatelys så lys har jeg egentlig aldri brydd meg om....det gikk fint med starinlys-frontlykter på 80-tallet også:)
LED slår Xenon ;), men LED-pærene i fjernlyset på golfen er ikke veldig sterkt. Dette synes jeg er veldig merkelig, all den tid man får LED ekstralys nå som lyser fantastisk bra.
Men uansett - når høstmørket kommer snikende her på østlandet så er godt nærlys det absolutt viktigste.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html

gamer73

Ja LED'ene i golfen er sikkert kjørt på minimum effekt vs lys opsjon...som annet lys så er vel LED også avhengig av hvor masse energi man bruker til å drive dem...kan tenke meg at xenon lys bruker en del mer strøm enn dem gode gamle frontlyktene i bilene på 80 tallet hehe.

Jeg har et såkalt LED lampe som man kan bruke til oppussing hjemme (kan henges på veggen etc) som går på batteri. Den er sinnsykt dårlig lys i...omtrent som 2 starinlys, mens min andre lampe jeg bruker til oppussing er halogen...som trekker noe jævlig med strøm....200watt? minst? Den lyser bedre enn alle andre lysene til sammen i huset mitt hehe...

SteinarSun

Sitat fra: gamer73 på fredag 31. juli 2015, klokken 09:18
Ja LED'ene i golfen er sikkert kjørt på minimum effekt vs lys opsjon...som annet lys så er vel LED også avhengig av hvor masse energi man bruker til å drive dem...kan tenke meg at xenon lys bruker en del mer strøm enn dem gode gamle frontlyktene i bilene på 80 tallet hehe.

Jeg har et såkalt LED lampe som man kan bruke til oppussing hjemme (kan henges på veggen etc) som går på batteri. Den er sinnsykt dårlig lys i...omtrent som 2 starinlys, mens min andre lampe jeg bruker til oppussing er halogen...som trekker noe jævlig med strøm....200watt? minst? Den lyser bedre enn alle andre lysene til sammen i huset mitt hehe...
De "gamle halogenlampene feks H4 var 55/60w ,xenon er vanligvis 35w.

Xenon gir vesentlig mer lys pr watt enn halogen, og nyere led gir mer lys pr watt enn xenon.

Har du en ledlampe med samme effekt som en halogenlampe vil den gi ca 5 ganger mer lys , men det er stor kvalitetsforskjell på led, og det kommer mye skrot fra Kina som ikke er i nærheten av de mer kjente produsentene (Philips,Osram,Cree,Samsung osv.)
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

gamer73

Sitat fra: SteinarSun på fredag 31. juli 2015, klokken 14:23
Sitat fra: gamer73 på fredag 31. juli 2015, klokken 09:18

De "gamle halogenlampene feks H4 var 55/60w ,xenon er vanligvis 35w.

Xenon gir vesentlig mer lys pr watt enn halogen, og nyere led gir mer lys pr watt enn xenon.

Har du en ledlampe med samme effekt som en halogenlampe vil den gi ca 5 ganger mer lys , men det er stor kvalitetsforskjell på led, og det kommer mye skrot fra Kina som ikke er i nærheten av de mer kjente produsentene (Philips,Osram,Cree,Samsung osv.)

meget mulig..mitt oppussing led lys var det 200 små led dioder eller noe..totalt ubrukelig lys..clas olson ting....

PokerFjes

@gamer73: Det er en stund siden mer funksjonelle LED kom på markedet :), men godkjente er de ikke.

Jeg har H4 LED pærer i Caravella og Landcruiseren, disse har noe strølys, men ikke så ille som uorginale Xenon-kit :)
Her ser du en H4 LED erstatningspære. Denne har en litt klumpete vifte bak, men nyere generasjoner har kommet med passiv kjøling. Hvis noen er interessert kan jeg poste litt mer om dette :).

Bildene i bil er fra landcruiseren en sen høstkveld. Første bilde er nærlys, dette er litt lavt justert, men fungerer bra for meg. Andre bilde er fjernlys LED, tredje bilde er fjernlys LED + ekstralysene (NBB Alpha 225 med 75w xenon  ::))

elektro

Sitat fra: Holand på torsdag 14. august 2014, klokken 23:41
Har testa noe i mørket, og synes nærlyset er veldig bra. fjernlyset kaster ikke langt nok for min smak, så jeg kommer nok til å montere en slik på skiltbrakett i vinterhalvåret

Denne ser jo ganske bra ut når den ikke er på, montert på den røde A3'en litt skjult bak grillen:
http://www.ekstralys.no/products/rigid-sr-serie-20-e-merket-fjernlys

Men spørs nok om jeg kommer til å spandere 7000 kroner all den tid e-Golfen er bil nr. 2 og vi bor i Oslo sentrum.. Skulle likevel likt å se den montert på en e-Golf. Er det enkelt å gjøre? Voider man garantien ved å tukle med det elektriske anlegget?

De har Cree ryggelys på samme nettside også.. Noen som har testet? Er det bare å bytte pære? Vesentlig bedre lys? Og fungerer det fint med ryggekamera?  :)

2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

PokerFjes

Kan ikke tenke meg at montering av 12v-utstyr har noe som helst å si på garantien. Det er vel en grunn til at vi har et 12v batteri foran der.
Når det er sagt, så tror jeg en ledbar med skiltmontering blir stygt sett fra siden. Jeg har målt og lyst litt, og funnet ut at det er plass til 6" rigid SR i grillen. Denne serien er bare 4.4cm høy og det betyr litt for å få til stealthy montering.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA