Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: ladeplass kommune

Startet av Fallskjerm, fredag 29. august 2014, klokken 11:09

« forrige - neste »

Fallskjerm

Hei lurer på om noen vet om hurtiglader DC operativ for Leaf.

Renault Zoe R135 mars 2020
Nissan Leaf, Tekna Mai 2016 (30Kwh) (heldigvis solgt)
Nissan Leaf, Tekna april 2014 66 500 km m/6.6 kw lader (solgt)
Toyota landcruser 150 for å dra Adria 743 UT

Ønsker Nissan skal bli like god på ettermakedet som Toyota

Sandpusher

Den var det på lørdag i allefall, gratisladet min i3, og så kom det en kar i Leaf. Ikke bra at man ikke kunne lade samtidig, han fikk altså ikke startet før jeg avsluttet. Det ordnet seg fint da jeg var ferdig, men kjipt hvis man har det travelt og skal langt.
BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

smaug01

Sikker på at det ikke var søndag og karen i Leaf var meg? ;-)
Er litt klønete å ikke kunne lade både chademo og CCS samtidig, trøsten er kanskje at slike stasjoner er så billige(iflg noen) at det kommer to-tre ved siden av hverandre.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

emil

Skal man sette opp semihurtige stasjoner må det komme i hvert fall 2-3 stasjoner på samme sted så man først slipper en times kø for å lade en time.

Hvis jeg f.eks skulle kjøre Arendal - Oslo kan jeg ta 2t saktelading i Porsgrunn før jeg flyr videre til en halvtimes hurtiglading i Tønsberg og så rett til Oslo. Tar jeg heller Skien - Siljan blir det i værste fall en times venting før en times lading og så må jeg sansynligvis ta en liten opplading i Drammen også. Da er man på det punktet at det nesten er raskere å ta sakteladingen.

Sandpusher

Sitat fra: smaug01 på fredag 15. august 2014, klokken 07:13
Sikker på at det ikke var søndag og karen i Leaf var meg? ;-)
Er litt klønete å ikke kunne lade både chademo og CCS samtidig, trøsten er kanskje at slike stasjoner er så billige(iflg noen) at det kommer to-tre ved siden av hverandre.
Garantert på lørdag, søndag var jeg ikke kjørbar...
BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

Electrix

#5
Sitat fra: emil på fredag 15. august 2014, klokken 09:02
Skal man sette opp semihurtige stasjoner må det komme i hvert fall 2-3 stasjoner på samme sted så man først slipper en times kø for å lade en time.

Hvis jeg f.eks skulle kjøre Arendal - Oslo kan jeg ta 2t saktelading i Porsgrunn før jeg flyr videre til en halvtimes hurtiglading i Tønsberg og så rett til Oslo. Tar jeg heller Skien - Siljan blir det i værste fall en times venting før en times lading og så må jeg sansynligvis ta en liten opplading i Drammen også. Da er man på det punktet at det nesten er raskere å ta sakteladingen.
Jeg er ikke helt enig, det er like bra å spre disse 2-3 laderne på gunstige steder. Da er sannsynligheten større for at det er en plassert der det passer deg. Er den opptatt kan du kjøre til neste.

En ting til, en semihurtig lader trenger ikke dobbelt så lang tid på å lade opp f.eks en Leaf som en hurtiglader. store deler av ladetiden er strømmen begrenset pga batteriets kapasitet til å ta imot strøm, og om vinteren rapporterer mange begrenset ladestrøm hele tiden, dermed vil en semihurtig lader lade nesten like raskt. Legger man slike til f.eks et spisested så passer det fint for langtur reisende.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

emil

Sitat fra: Electrix på fredag 15. august 2014, klokken 14:12
Sitat fra: emil på fredag 15. august 2014, klokken 09:02
Skal man sette opp semihurtige stasjoner må det komme i hvert fall 2-3 stasjoner på samme sted så man først slipper en times kø for å lade en time.

Hvis jeg f.eks skulle kjøre Arendal - Oslo kan jeg ta 2t saktelading i Porsgrunn før jeg flyr videre til en halvtimes hurtiglading i Tønsberg og så rett til Oslo. Tar jeg heller Skien - Siljan blir det i værste fall en times venting før en times lading og så må jeg sansynligvis ta en liten opplading i Drammen også. Da er man på det punktet at det nesten er raskere å ta sakteladingen.
Jeg er ikke helt enig, det er like bra å spre disse 2-3 laderne på gunstige steder. Da er sannsynligheten større for at det er en plassert der det passer deg. Er den opptatt kan du kjøre til neste.

Problemet Arendal-Oslo (Drammen) er at det kun er en hurtiglader i Tønsberg og en semihurtig i Skien. Så for meg vil første stopp være etter 12 mil og tilnærmet tomt batteri.

Sitat
En ting til, en semihurtig lader trenger ikke dobbelt så lang tid på å lade opp f.eks en Leaf som en hurtiglader. store deler av ladetiden er strømmen begrenset pga batteriets kapasitet til å ta imot strøm, og om vinteren rapporterer mange begrenset ladestrøm hele tiden, dermed vil en semihurtig lader lade nesten like raskt. Legger man slike til f.eks et spisested så passer det fint for langtur reisende.

Vet godt at full effekt får man kun i starten, men når jeg kommer til Skien/Tønsbergladeren har jeg tilnærmet tomt batteri og trenger ganske fullt for å komme videre. I bestefall vil Skien ta ca 45 minutter hvis den klarer å holde 22kW hele veien. Det er også når man kommer med helt tomt batteri at 50kW laderen virkelig kommer til sin nytte.

Aller helst vil jeg ha 2-3 50kW ladere hver 5. mil langs alle hovedveiene. Da er det ikke noe problem å kjøre videre til neste hvis første er opptatt med kø. Hvis man i tillegg klarer å fordele effekten mellom laderne optimalt når flere lader samtidig trenger man ikke 150kW på tilførselen til ladestasjonen.

Griffel

Sitat fra: smaug01 på fredag 15. august 2014, klokken 07:13
Er litt klønete å ikke kunne lade både chademo og CCS samtidig, trøsten er kanskje at slike stasjoner er så billige(iflg noen) at det kommer to-tre ved siden av hverandre.
Om det er klønete eller kipt kan sikkert diskuteres. Men det bør være forstålig. Dette er en (1) eksternlader som styres av bilens kontrollsystem, skal 2 biler lades samtidig kreves to (2) ladere. En lader som kan benyttes av både CHAdeMO og CCS er selvfølgelig billigere enn to ladere.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Flips

Det burde vært sånn som med Teslas superladere, når to biler bruker samme lader blir effekten delt på de to. Så når en bruker CHAdeMO og en annen bruker Combo får begge to 11 kW hver.

emil

Sitat fra: Flips på søndag 17. august 2014, klokken 11:15
Det burde vært sånn som med Teslas superladere, når to biler bruker samme lader blir effekten delt på de to. Så når en bruker CHAdeMO og en annen bruker Combo får begge to 11 kW hver.

Alternativt at første tilkoblede får lov til å trekke så mye den klarer mens neste får det som er tilovers. Kanske ikke veldig aktuellt for 22kW ladere, men for 50kW vil det spare inn mye tid når flere skal lade samtidig. Var det ikke noe sånt sammen med en batteribank for å ta effekttoppene Saltostasjonen på Skøyen skulle teste ut?

arnkl

Sitat fra: emil på søndag 17. august 2014, klokken 11:32
Sitat fra: Flips på søndag 17. august 2014, klokken 11:15
Det burde vært sånn som med Teslas superladere, når to biler bruker samme lader blir effekten delt på de to. Så når en bruker CHAdeMO og en annen bruker Combo får begge to 11 kW hver.

Alternativt at første tilkoblede får lov til å trekke så mye den klarer mens neste får det som er tilovers. Kanske ikke veldig aktuellt for 22kW ladere, men for 50kW vil det spare inn mye tid når flere skal lade samtidig. Var det ikke noe sånt sammen med en batteribank for å ta effekttoppene Saltostasjonen på Skøyen skulle teste ut?

Teslas superladarar fungerar slik emil skisserar. Den nyaste typen ladarar kan levere 135 kW, der første bil som koblar seg til får så mykje batteriet kan ta imot. Ved lav SOC er det like i underkant av 120 kW, men det byrjar å minke ved ca. 40% SOC. Den bilen som koblar seg på som nr. 2 får då det som er til overs. Det er derfor lurt å koble seg på eit uttak med eit anna nummer dersom det er ledig. Nummeret indikerar kva ladar uttaket er kobla til, og kvar ladar har eit A og B uttak.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

jkirkebo

Sitat fra: arnkl på søndag 17. august 2014, klokken 12:21
Teslas superladarar fungerar slik emil skisserar. Den nyaste typen ladarar kan levere 135 kW, der første bil som koblar seg til får så mykje batteriet kan ta imot. Ved lav SOC er det like i underkant av 120 kW, men det byrjar å minke ved ca. 40% SOC. Den bilen som koblar seg på som nr. 2 får då det som er til overs. Det er derfor lurt å koble seg på eit uttak med eit anna nummer dersom det er ledig. Nummeret indikerar kva ladar uttaket er kobla til, og kvar ladar har eit A og B uttak.

De nyeste, bl.a de på Solli, kan levere 150kW. Dog ikke mer enn 135kW til én bil, og ikke mer enn litt i overkant av 120kW til Model S. Dette har jeg testet på Solli, la sammen ladeeffekten min og den på bilen ved siden av og kom til litt over 148kW. Dette gjelder de stasjonene med 480V step-up trafoer, og om man leser på typeskiltet på trafoen ser man at det er 160kVA-utgaver.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

olegregert

Emil - Jeg tror du har rett. Det må komme hurtigladere ved hver 5-7 mil langs hovedveinettet i Norge. Da vil EL bilene få store muligheter til å kjøre langt

emil

Sitat fra: olegregert på søndag 17. august 2014, klokken 18:55
Emil - Jeg tror du har rett. Det må komme hurtigladere ved hver 5-7 mil langs hovedveinettet i Norge. Da vil EL bilene få store muligheter til å kjøre langt

Man har klart det med vanlige bensinstasjoner, en liten strømboks burde være mye enklere å sette opp.

For å igjen ta min problemstrekning E18 Arendal - Oslo med hurtiglader kun i Tønsberg før Drammen og Tønsbergladeren er nesten litt for langt unna E18 den også.

Starter i Arendal sentrum (Langbrygga) og har følgende bensinstasjoner:

3km : Statoil Harebakken
7km : YX Longum
21km : Statoil Fiansvingen
38km : YX Akland/Sørlandsporten
49km : Statoil Brokelandsheia
65km : UnoX Sannidal
83km : Statoil Nylende
88km : Shell Stokkebakken
92km : Shell Bamble
96km : Shell/Esso Rugtvedt

Har videre Statoil både på Skjelsvik og Telemarksporten. Diverse rundt Larvik, Sandefjord, Tønsberg og Horten i tillegg til Grelland før man kommer til Drammen. Sikkert over 20 bensinstasjoner jeg IKKE stopper på når jeg kjører fossilbilen fordi den klarer tur/retur uten påfyll og som da ikke tjener en eneste krone på mine Oslo-turer. Hvis noen av de hadde satt opp lademuligheter hadde det lett blitt en ventepølse eller lignende mens vi lader og vi hadde nok reist oftere på strekningen hvis Leafen bare brukte en drøy time lengre tid enn fossilbilen.

Rio

Men med antall elbiler som er så lavt som i dag, så må man da belage seg på 22 kW semihurtigladere, som lader de fleste biler på ca samme tid. (Et par minutter mer om sommeren, samme tid om vinteren.)

Da blir det færre køer, og større fleksibilitet. Og det blir LANGT billigere.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA