Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Utvendig farge - hva er ditt valg?

Startet av Hall, torsdag 28. august 2014, klokken 23:34

« forrige - neste »

Hall

Hei! Jeg er en stolt eier av en Nissan Leaf 2013. For et par dager siden opplevde jeg et problem med ladingen:

Etter en tur til Drøbak, var batterinivået lavt da jeg kom til Oslo. Jeg bestemte meg derfor for å lade på en ladestolpe i byen. Da jeg koblet til laderen, dukket det ikke opp lys på "kladden". Det var heller ingen blå lys på dashbordet i bilen. Jeg forsøkte flere stolper, men samme problem.

Dagen etter leverte jeg kabelen på mitt lokale Nissan-verksted. De plugget kabelen inn i en kontakt - og der kom lysene på, gitt! De forsøkte flere kontakter, og kabelen fungerte i alle kontaktene. De sa at en mulig forklaring kunne være jordingsproblemer med nettet i Norge som visstnok standardkabelen til Leaf-en er følsom for.

Har noen andre opplevd lignende problem? Bør jeg kreve ny lader? (Er redd for at jeg plutselig en dag står med tomt batteri og en kabel som ikke fungerer...)

Sverre_E

Lukket du lokket på ladestolpen i Oslo?
Strømmen kommer ikke på før lokket er lukket/låst.
Er mange som har gått i den fella dessverre.
Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

Hall

Oi - det er jo nesten litt pinlig dersom det var eneste problemet. Nei, tror ikke jeg lukket lokket på de stolpene jeg forsøkte. Skal forsøke igjen.  :-[

Å lukke lokket på ladestolper i Oslo kan forresten være en prøvelse. Noen ganger går det greit, mens jeg andre ganger må presse lokket igjen med stor kraft for å få det låst...

TB

Sitat fra: Hall på torsdag 14. august 2014, klokken 12:30
Dagen etter leverte jeg kabelen på mitt lokale Nissan-verksted. De plugget kabelen inn i en kontakt - og der kom lysene på, gitt! De forsøkte flere kontakter, og kabelen fungerte i alle kontaktene. De sa at en mulig forklaring kunne være jordingsproblemer med nettet i Norge som visstnok standardkabelen til Leaf-en er følsom for.

Så lenge som det er ingen lys på "kladden" (EVSE) er problemet manglende tilførsel av straum. Ved jordingsfeil lyser / blinker kontroll lampe på "kladden" - den er ikkje heilt død. Her er nyere kladd meir følsom enn dei eldre.

Som nevnt, døra på ein del ladestolpar må vere stengt før lading startar, dette er nok årsaken.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA