Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kewet Buddy 2006 modell til salgs!

Startet av Griffel, mandag 26. januar 2009, klokken 08:52

« forrige - neste »

Griffel

http://www.dinside.no/motor/bil/biltrender/na-begynner-miljoracet/art800691.html

Artikkel på din side motor om at Toyota nå vil utvikle en fireseters bil kun drevet av elektrisitet. I 2012 lanserer de minibilen iQ i elbilform, nå kalt FT-EV concept.  :) Det er jo bra.

Noen uttalelser i denne artikklen vil sikker vekke glede og latter her på forumet:

"Med unntak av Peugeot, Citröen og Renaults elbiler fra tidlig på 2000-tallet, har de fleste største bilmerkene hittil frastått fra å satse på elbilproduksjon.
De miljøinteresserte har derfor vært nødt til å ty til produsenter som Buddy og Reva." :o

og

"I motsetning til Think, Buddy og Reva som har vært hovedtilbyderen av elbiler siden de franske produsentene stoppet elbilproduksjonen, representerer FT-EV en ny elbilera der både miljø- og sikkerhetshensyn er godt ivaretatt." ::)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

III

Synes det begynner å tegne seg et bilde av at Think har to fordeler : Rekkevidde og tidlig ute.Det siste er i ferd med å glippe og det kommer vel snart en bil som kan konkurrere om rekkevidden vel?
Da står Think kun igjen med en bil som i beste fall kan selges i to år for så  å tape kampen når de andre sikrere og bedre bilene kommer,både prismessig og kvalitetsmessig. Hvis de ikke klarer seg til OX kan produseres og har penger til det ? Den tror jeg er mer liv laga om de får den til.Jeg begynner å lure på om jeg skal trekke bestillingen og vente et par år på Mitsubishi eller Toyota , dessverre. :-\ .Eller forhåpentligvis OX  :D.
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

HHF

#2
Det er jo alltid et spørsmål om hvor stor fordel det er å være "tidlig ute" i industrien - dette gjelder jo generelt. Etter min mening er spørsmålet mulig å besvare utfra 2 hovedkriterier ;

1. Hvor stort marked av "early adaptors" er det som vil betale en relativt høy pris for produktet i startfasen?
Er denne andelen stor, vil jo forspranget isolert sett være lønnsomt, da man kan "skumme fløten" av markedet med høy pris før volumet kommer. Her kan man vel neppe si at fordelen for noen er så veldig stor på elbil-markedet. Det er ikke mulig å ta en vanvittig høy pris for bilene og det er heller ikke noen endeløs kø av kunder som tar alt som produseres løpende, ser det ut til.

2. Hvor stor er barrieren for andre aktører når de skal inn på markedet hvor det allerede finnes en aktør som var tidlig ute?
I tilfellet elbil, kan man vel til en viss grad si det er en barriere å komme inn på markedet med en ny biltype, men når de store aktørene som Mitsubishi og Toyota mm skal igang, vil jeg tro at barrieren er minimal. Folk har jo generelt en oppfatning av at det vil være tryggere å kjøpe en elbil fra en av de store, enn å velge en Think som tross alt har vært i produksjon noen år ...

Dette med rekkevidden som de har som fordel pr i dag, men som du skriver kan bli "tatt igjen", er jo også et spørsmål for seg. Jeg lurer jo bare på om det er noe reelt problem med rekkevidden etterhvert som den blir som den nye Thinken har. Vil det være en reell veldig vesentlig fordel for folk om andre produsenter kommer med en bil som går 250 km? Jeg vet ikke - for meg vil den nye Thinkens rekkevidde være ok til 90% av kjørebehovene, så supplert med en fossilbil i familien, er vi 100% i boks.

Jeg vil allikevel håpe at vi kan få Think skikkelig igang, for de har jo en unik sjanse til å etablere seg nå de nærmeste 2 årene før de andre store kommer for alvor. Så om de aldri blir en kjempevolumprodusent, kan de jo bli et lite og hyggelig norsk bileventyr :-)


Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

III

#3
Bare tenker på, hvis hver bil gir dem ca 100 000 i inntekt før utgifter til lønninger mm og de selger 1000 biler i år,
Gir det dem 100 mill i inntekt første år før betaling av lønninger, ikke spesiellt lovende når de trenger ,er det 600 (rettet: nei 240 skal det være)mill i lån? Kommer ikke særlig langt etter tre-fire år når de andre elbilene kommer. De er avhengige av veldig stort salg for å gå rundt. Og når det da hagler med negativ presseomtale...jeg vet ikke. Klart ,selger de 10 000 biler ,er situasjonen en annen. Men det er det med risikoen, skyhøy ::)
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA