Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av joenvaagr, torsdag 28. august 2014, klokken 12:43

« forrige - neste »

joenvaagr

Da har jeg fått hentet den, og omsider rullet ca. 4 mil  til sammen i dag.
Fin bil, god å sitte i - lydløs og fin.
Men det er en slags klonkelyd (ikke veldig høy) som kommer fra forstillingen spesielt ved bremsing.
Mener å ha lest på forumet at det ikke er uvanlig - men synes det er rart at det er slik på helt ny bil ?

Lydanlegget i Tekna er også helt greit, men heller ikke noe mer (litt skuffet).
Har forresten noen fått til å streame lyd fra telefon via blåtann ? Med usb-pinne og mp3 var det jo helt greit :)

Richard
----------

The sound of silence med Tekna 14 :-)

MrMastodon

Ikke noe problem med BT streaming for meg, både mp3 og Spotify. Prøv å slette koblingen og sette den opp på nytt. Sjekk at telefonen sin BT kobling også gjenkjenner bilen som medieavspillingsenhet. Har skjedd meg en gang eller to at jeg ikke får spilt av når jeg kobler til noe   nytt at denne ikke er haket av.

HoeggenEL

LEAF Acenta 2014 (26/3-14 - 15/3-19)
LEAF Acenta 2019 (15/3-19 ->)

smaug01

Synes lyden i Tekna er meget bra. Fra før av har jeg full Alpine anlegg i fossilbilen med en 4 kanals og en 1000w mono PDX forsterker, Type X frontsett, imprint lydprosessor osv osv og lyden i Bose anlegget er uforskammet bra til å være så enkelt og greit som det er.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Kjell Leaf

Sitat fra: joenvaagr på onsdag 13. august 2014, klokken 20:48
Da har jeg fått hentet den, og omsider rullet ca. 4 mil  til sammen i dag.
Fin bil, god å sitte i - lydløs og fin.
Men det er en slags klonkelyd (ikke veldig høy) som kommer fra forstillingen spesielt ved bremsing.
Mener å ha lest på forumet at det ikke er uvanlig - men synes det er rart at det er slik på helt ny bil ?

Lydanlegget i Tekna er også helt greit, men heller ikke noe mer (litt skuffet).
Har forresten noen fått til å streame lyd fra telefon via blåtann ? Med usb-pinne og mp3 var det jo helt greit :)

Richard
Lyden i anlegget er slik et standard anlegg absolutt bør være, jeg er enig i at det er litt skuffende siden dette skal være mer påkostet. Men det er også laget for strømsparing, det er nok derfor det ikke er bedre enn det er.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

E_S

Ja, jeg ble litt overrasket over at det ikke er mer "trøkk" i anlegget når det er Bose-anlegg. Hadde dette i gamle-fossilbilen (Chevy Tahoe) og det var ganske mye mer fres i det enn det er i anlegget i Leafen. Det i Leafen er egentlig ganske sammenlignbart med originalanlegget i Golfen til fadern (2011-modell), altså helt kurant, men jeg hadde forventet mer av Bose-anlegg.

Ellers har tilkobling og streaming (og rattstyring av låt etc.) fra telefonen (Samsung S4 Active, Android 4.4) fungert helt utmerket for min del. Jeg får opp navnet på radioen også fra Spotify og kan skifte låt etc..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

emil

Klarer ikke helt å skjønne hvorfor man skal legge så mye penger i lydanlegget i en vanlig bil så lenge det originale ikke er plagsomt dårlig. Man sitter i bilen i 15-30 minutter om gangen med annen støy rundt og skal helst fokusere på vei og trafikk.

Den gode lytteopplevelsen og musikken nyter jeg heller hjemme med noe god drikke i godstolen.

smaug01

Kontroll av låter fungerer fra min S4 Active også men tittel og artist kommer ikke opp når jeg bruker Wimp derimot kommer alt opp når jeg bruker Nexus 7 nettbrettet så det er noe rart med Wimp og S4 Active som ikke helt går på skinner akkurat der. Tror kanskje det har noe med versjon av Android å gjøre på telefonen. Siden det er en Telenor variant av Android er siste versjon 4.2.2 mens (universal)nordisk versjonen av S4 Active har fått 4.3 for lenge siden. Nexusen har selvsagt 4.4.4.
iPod derimot fungerer helt på skinner foruten det lille irritasjonsmomentet at etter hver omstart av bilen så går menyvalget helt tilbake til start(Meny->Artist->U2->Joshua Tree feks blir bare "Meny" så må man igjen velge artist og album hvis man ønsker å høre et annet album enn det man hørte på i motsetning til bare å gå tilbake et steg og velge noe annet). Ikke noe krise men litt irriterende. iPod sammen med Alpine spilleren(som var "made for iPod") husket alltid hvor i strukturen den var foruten når iPoden klikket enten pga kulde eller tom for strøm.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

smaug01

Sitat fra: emil på torsdag 14. august 2014, klokken 11:42
Klarer ikke helt å skjønne hvorfor man skal legge så mye penger i lydanlegget i en vanlig bil så lenge det originale ikke er plagsomt dårlig. Man sitter i bilen i 15-30 minutter om gangen med annen støy rundt og skal helst fokusere på vei og trafikk.

Den gode lytteopplevelsen og musikken nyter jeg heller hjemme med noe god drikke i godstolen.
Fordi man kan.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Småfly

Synes lyden er helt okey. HiFi iinteressert og såklart det er mye bedre hjemme, men ikke noe nedtur å høre på det i leafen. Måtte inn i menyen å justere bass/diskant, før det var det ganske tamt. Klart det er begrenset hva en 6.5" i en plastkasse klarer å dytte av luft og hvor dypt den kan gå. Lydbildet virker ganske greit balansert og ikke noe som stikker seg nevneverdig ut.
Vil heller si det er ganske skuffende å sette seg inn i mange andre biler å hørepå ddet som er der, mye dårlige anlegg rundt

smaug01

Sub'en er faktisk bare på 4,5"!
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

jkirkebo

Jeg tar rimelig mange turer på 1 time eller mer, også når vi bare hadde Leafen. Hjemme har jeg ikke tid til å sette meg ned å bare høre på musikk gitt, rekker knapt å se noe på TV. Musikk hjemme er noe jeg har på øret for å ikke kjede meg ihjel når jeg maler en vegg på huset ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

E_S

Jada, anlegget er helt greit, men som jeg skrev, jeg har bare av tidligere erfaring med Bose-anlegg en viss forventning. Sub'en i Tahoen jeg hadde var bare 6.5", men den var det litt mer fres i.

Musikk hører jeg på primært i bilen - sekundært hjemme mens jeg sitter på nett etc. Jeg er nok ikke så "hardcore" at jeg setter meg ned ene og alene for å høre på musikk.

Hvor bra man opplever anlegget kommer nok også an på hva slags musikk man hører på. Klassisk krever jo noe annet enn rock som igjen krever noe annet enn elektronisk musikk etc. Jeg hører stort sett elektronisk musikk av diverse sjangre, og da er egentlig "hengekøye-equalizer" eller loudness ofte ganske passende, altså litt ekstra i bunnen og toppen av frekvensområdet.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Kjell Leaf

Kjører man 20.000 km i året slik vi gjør og har en gjennomsnittsfart på 45 km/t, som sannsynligvis er langt i overkant når man tar med venting i bilen og den slags, da sitter man altså 445 timer i året i bilen. I virkligheten sitter man nok lenger enn det også. Da kan vel en god stereo være på sin plass....
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Willow

Jeg streamer podcaster og spotify og div musikk fra mobilen min daglig via blåtann i Leafen og har ikke hatt noen problemer med det  :D
Funker utmerket! Kan stoppe avspillingen fra stereoanlegget og det pauser ved innkomende anrop på mobilen, og å snakke i telefonen når en kjører er funker også fint via blåtann.
Når en pendler er det VELDIG viktig med stereo som funker. De to timene daglig føles litt mindre bortkastet om en kan høre på spennende podcaster og få hørt på musikk som barna bare gråter av når du prøver å spille det hjemme  8)  Det gjør pendling til mitt private friminutt og et ok stereoanlegg kan ikke undervurderes!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA