Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Servo død

Startet av TorC, torsdag 28. august 2014, klokken 12:04

« forrige - neste »

Marius Engel


Sitat fra: TorC på onsdag 13. august 2014, klokken 20:31
Byttet idag filteret etter ca 15 000 km. Jeg har merket stygg lukt i bilen siste ukene, men trodde det var bikkja og generelt skrot. Etter å ha byttet filter skjønner jeg hvorfor det luktet, og hvor mye drit som havner i filteret.

Jeg er imidlertid ikke imponert over at en godkjent Nissan forhandler har mestret å montere filteret feil.

Som man kan tydelig se av bildene er det to tydelige felter som har vært sammenklemt og derfor ikke filtrert luften. Dette betyr jo at andre steder har latt luften gå inn i kupe uten filtrering.

Dette er bare nok en grunn til å ta servicen på bilen selv istedenfor å betale 500 spenn for filterskifte som antakeligvis er galt montert.

Jeg skiftet mitt. 6 mnd, og 12500 km. MYE svartere enn ditt, men mitt var rett montert da.

Det kan være greit å nevne at lokket foran filteret må løsnes NEDE først. Ellers knekker det pinglefestet som er på lokket.

Men jeg ble usikker på hvilken vei fiteret skal stå. Det gamle stod merket med FRONT og en pil. Det nye står merket med AIR FLOW og en pil. Jeg går utifra at "airflow" går fra fronten til bilen mot bakenden i den kanalen luften passerer filteret? Kan jo hende det er en "sving" på luften akkurat der i forbindelse med varme/ac som gjør at jeg tar feil?
Noen som vet hvilken vei det skal stå?

For å forbeygge "tåfislukt" av ac-anlegget kjørte jeg Autoglym sin rensegass før skifting av filter. Dette anbefales å gjøre to ganger i året for å hindre mugg og bakterier. Koster 180,- på bilextra.

TorC

Sitat fra: Marius Engel på tirsdag 26. august 2014, klokken 19:49



Jeg skiftet mitt. 6 mnd, og 12500 km. MYE svartere enn ditt, men mitt var rett montert da.

Det kan være greit å nevne at lokket foran filteret må løsnes NEDE først. Ellers knekker det pinglefestet som er på lokket.

Men jeg ble usikker på hvilken vei fiteret skal stå. Det gamle stod merket med FRONT og en pil. Det nye står merket med AIR FLOW og en pil. Jeg går utifra at "airflow" går fra fronten til bilen mot bakenden i den kanalen luften passerer filteret? Kan jo hende det er en "sving" på luften akkurat der i forbindelse med varme/ac som gjør at jeg tar feil?
Noen som vet hvilken vei det skal stå?

For å forbeygge "tåfislukt" av ac-anlegget kjørte jeg Autoglym sin rensegass før skifting av filter. Dette anbefales å gjøre to ganger i året for å hindre mugg og bakterier. Koster 180,- på bilextra.

"Tappen" skal oppover.

AC-rens er sikkert lurt for å hindre lukt, men jeg tror det er litt bortkastet å gjøre dette to ganger i året. Jeg vil heller tro at det bør gjøres "ved behov". Men det gjelder vel enhver bil.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Marius Engel


Sitat fra: TorC på tirsdag 26. august 2014, klokken 22:22


"Tappen" skal oppover.

AC-rens er sikkert lurt for å hindre lukt, men jeg tror det er litt bortkastet å gjøre dette to ganger i året. Jeg vil heller tro at det bør gjøres "ved behov". Men det gjelder vel enhver bil.

Og air flow retning er likt på alle filter i forhold til "tappen"?
Da tror jeg jammen at luftretningen gjennom filteret blir fra kupè og mot motorrom slik jeg ser det fra luken i hanskerommet.

emil

Sitat fra: Marius Engel på onsdag 27. august 2014, klokken 08:14

Sitat fra: TorC på tirsdag 26. august 2014, klokken 22:22


"Tappen" skal oppover.

AC-rens er sikkert lurt for å hindre lukt, men jeg tror det er litt bortkastet å gjøre dette to ganger i året. Jeg vil heller tro at det bør gjøres "ved behov". Men det gjelder vel enhver bil.

Og air flow retning er likt på alle filter i forhold til "tappen"?
Da tror jeg jammen at luftretningen gjennom filteret blir fra kupè og mot motorrom slik jeg ser det fra luken i hanskerommet.

Se på det gamle filteret når du tar det ut. Møkka vil samle seg på siden luften går fra.

Marius Engel


Sitat fra: TorC på tirsdag 26. august 2014, klokken 22:22

"Tappen" skal oppover.

Hvis du ser på hvordan det nye filteret er bygget opp i forhold til det gamle, så tror jeg at det nye skal ha "tappen" ned. Ellers blir første og siste brett motsatt i forhold til det gamle filteret. Se på bildene. Forstår du hva jeg mener?





Hvis det jeg sier stemmer, så blir "air flow" retningen i følge merkingen på det nye filteret fra motorrom og inn i kupè. Kan dette stemme?


Sitat fra: emil på onsdag 27. august 2014, klokken 09:10

Se på det gamle filteret når du tar det ut. Møkka vil samle seg på siden luften går fra.

Se på bildet under, av det gamle filteret. Det er den siden som er inn mot kupè som er møkkete. Og da blir det helt motsatt inforhold til det jeg tenkte på over...

Jeg er fortsatt usikker på om orienteringen på det nye filteret er rett?

Hvis jeg hadde vert 100%sikker på hvilken retning luftstrømmen i den kanalen går ville det ha vert enkelt.



(PS! Platen under hanskerommet går an å bare trekke av. Da blir filterskifte en lek i forhold til hvis man ikke gjør det! 20 minutt mot 3 minutt :p )

Marius Engel

En siste mulighet er at mitt gamle filter satt feil vei i, og detfor ligger skiten og alt rusket på "feil side". Men da ville jeg reagert hvis jeg oppdaget det...

smaug01

Har det noe å si hvilken retning filteret står? Er det synlig forskjell på oppbygningen av filteret på de to sidene? Hvis det er det, bruker grov side å alltid være på uteluftsiden.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Marius Engel


Sitat fra: smaug01 på onsdag 27. august 2014, klokken 20:33
Har det noe å si hvilken retning filteret står? Er det synlig forskjell på oppbygningen av filteret på de to sidene? Hvis det er det, bruker grov side å alltid være på uteluftsiden.

Det står merket med "air flow" og pil. Så jeg antar at det er en eller annen forskjell..

smaug01

'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Marius Engel


Sitat fra: smaug01 på onsdag 27. august 2014, klokken 23:39
På det originale ja?

Nei. Det originale står merket med "front", så demed vet man ikke hvilken vei luften blåser..

smaug01

'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Marius Engel


Sitat fra: smaug01 på torsdag 28. august 2014, klokken 09:36
Aha, da skal vel front mot fronten av bilen da?

Hvis du leser det jeg skriver, så er det nye merket med Airflow, ikke front. Dette framkommer også av bildene lengre oppe.

emil

Sitat fra: Marius Engel på torsdag 28. august 2014, klokken 12:06

Sitat fra: smaug01 på torsdag 28. august 2014, klokken 09:36
Aha, da skal vel front mot fronten av bilen da?

Hvis du leser det jeg skriver, så er det nye merket med Airflow, ikke front. Dette framkommer også av bildene lengre oppe.

Det er jo det som gjør byttet enkelt, du ser på det gamle hvilken vei luften har gått ved å se på hvor møkken er og plasserer det nye så pilen peker fra møkkete til ren side

Marius Engel


Gordon Retriever

#59
Det har vel hendt før at at kupefiltre har blitt montert feil? ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA