Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av jiggle, onsdag 27. august 2014, klokken 22:29

« forrige - neste »

jiggle

Er det noen som har undersøkt om det er gunstig å importere Soul fra Europa? Garantien på syv år er jo en fabrikkgaranti som gis uavhengig av land, så sånn sett er det vel bedre enn å importere Leaf eksempelvis. Kanskje mulighetene til å få en bil raskere også er til stede ettersom markedet nedover kontinentet er betydelig kjøligere enn i Norge? Og prisen bør vel bli lavere? Anyone??
Bergen
Leaf Tekna Euro 2014
Toyota Avensis,D4-D

Ona IX

Tror ikke bilen er lagt ut for salg i andre land enn Norge enda. Canada får lagt inn bestillinger fom. Oktober om jeg kake tar helt feil. Dette er nok av hensyn til Norge, hvor vi er utrolig flinke til å importere når vi kan spare noen tusen..
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

moby666

2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

kringon

Kan ikke helt se hvorfor prisen skal bli så ekstremt mye lavere. Kanskje noen få tusenlapper her og der, men det tar du igjen for fordelen ved å ha en forhandler i nærmiljøet. Forhandlerene skal spise de også. Hvis alle importerer selv, så er det ikke noe vits for Kia å opprettholde sine nettverk i Norge.
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

jiggle

Prisen på en Leaf Tekna hos forhandler er vel ca. 270´mens de paralellimporterte ligger på 230´. Så det er jo mer enn noen tusenlapper. Og forhandlerene er vel ansvarlig for KIA - uansett om den er kjøpt der eller ikke... 7 årsgarantien regner jeg med blir ivaretatt uavhengig om bilen er kjøpt der. Noe annet er vel skikkelig useriøst og noe KIA sentralt ikke vil akseptere. Og det er jo som kjent ettermarkedet forhandlerne tjener best på, ikke nybilsalget. Da bør de vel oppføre seg og behandle alle KIA kunder likt? Eller er jeg vel optimistisk?
Bergen
Leaf Tekna Euro 2014
Toyota Avensis,D4-D

hELgenen

Kunne tenke meg å importere dersom bilen kan fåes i andre interiør/eksteriør
farger slik som fossil utgaven. Snakket med en selger i går og han
nevnte at importøren har begrenset utvalget og plukket ut varianter
som de tror vil selge. Selv er jeg litt konservativ og vil at en bil skal
se ut som en bil uansett hva som driver den frem. Noen som vet om bilen i det hele
tatt lar seg levere fra fabrikk med samme fargekombinasjoner som fossil
utgaven?

moby666

Det finnes ikke noen andre farger (innvendig og utvendig) . Utstyret kan sikkert spesifiseres på en annen måte, men det beste er vel å ta alt?
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

emil

Grunnen til at det er en del helt nye bruktimporterte Leaf som er billigere enn nye avgiftsfrie her er støtteordninger andre europeiske land (bl.a Frankrike) gir som penger tilbake i lommeboka til de som kjøper miljøvennelige biler.

Kjøp en bli i Frankrike (som fransk statsborger), få €7000 inn på konto fra staten og selg bilen videre til et land med underskudd på elbiler (=Norge) og du har fort tjent en del på det. Nå rydder flere av de landene opp så den måten ikke lengre fungerer. I USA må man vel kjøpe ny elbil og eie bilen i et år for å få et kraftig skattefradrag før bilen kan selges videre til Norge...

Selchiev

Kjapt svar av meg, kan bare si ka forhandler nevnte mens eg var der, opprinnelig skulle Norge bare få 100soul ev. Så Kina Norge importerte det de kunne fra andre land og endte opp på ca % Norge 70 England 30. Av alle soul ev i Europa.. Så fikk de fabrikken til å lage fler mer "norske" farger etc

rullemann

Noen som vet noe mere om mulighetene for import? Fargene er ikke så viktig, men ratt på riktig side og leveringstid er. Ble forespeiliet levering i September 2015 ved bestilling i dag.

Rabies

Jeg forhørte meg i helgen om en Soul EV og fikk opplyst tidligst levering i september / oktober 2015. Sjekket litt på KIA sine nettsider og såvidt jeg kan se så er den tilgjengelig i Nederland og koster der ca 33 000 euro, altså omtrent det samme som her i Norge. Skal sende en e-post til en forhandler i Nederland og høre hva de har som leveringstid.
Citroen Berlingo 1998 LifePo4 (solgt 2014)
Rocky Mountain Slayer SXC m/Bafang BBS02 750W og 14S9P 20Ah Sony V3 18650
Tesla Model S Grå 85 kwh 2013 (Solgt 2015)
Nissan Leaf Tekna Grå 2014
Tesla Model S Sort 85 kwh 2015
Zero DSR 2016

rullemann

Sitat fra: Rabies på mandag 01. desember 2014, klokken 11:27
Jeg forhørte meg i helgen om en Soul EV og fikk opplyst tidligst levering i september / oktober 2015. Sjekket litt på KIA sine nettsider og såvidt jeg kan se så er den tilgjengelig i Nederland og koster der ca 33 000 euro, altså omtrent det samme som her i Norge. Skal sende en e-post til en forhandler i Nederland og høre hva de har som leveringstid.
Flott om du gidder å skrive svaret ditt her. Har de noe form for tilskudd fra det offentlige i Nederland på kjøp av el-biler? Mente å ha sett et eller annet sted på dette forumet at en får endel Euro fra det offentlige i Frankrike(?).

Ona IX

Sitat fra: rullemann på mandag 01. desember 2014, klokken 13:13
Flott om du gidder å skrive svaret ditt her. Har de noe form for tilskudd fra det offentlige i Nederland på kjøp av el-biler? Mente å ha sett et eller annet sted på dette forumet at en får endel Euro fra det offentlige i Frankrike(?).

Etter hva jeg har forstått så har franske regjeringen funnet ut at folk importerer biler fra frankrike, så de har endret reglene til at man betaler fullpris når man kjøper bilen, og får refundert x€ etter 1 år.
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

Elmo

Sitat fra: Ona IX på mandag 01. desember 2014, klokken 13:22
Etter hva jeg har forstått så har franske regjeringen funnet ut at folk importerer biler fra frankrike, så de har endret reglene til at man betaler fullpris når man kjøper bilen, og får refundert x€ etter 1 år.

Det stemmer. Den store "brukt" eksporten av ubrukte Leaf til Norge førte til endring for ca ett år siden.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

rullemann

Finnes det noen tall på hvor mange Soul EV som har blitt solgt i Frankrike til nå? Evt i Europa (eksl Storbritania som har ratt på feil side)?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA