Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Watt, Autofil and elbil

Startet av cra, søndag 25. januar 2009, klokken 16:47

« forrige - neste »

cra

Tussa skal byggje eit testanlegg for bølgjekraft på Runde.

Bølgjekraftanlegget "Maren" skal byggjast ved Måganeset på Runde, og blir det første i sitt slag i Noreg. NVE har no gitt konsesjon til å byggje og drive anlegget.

Hele artikkelen på NRK sine sider:
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/more_og_romsdal/1.6428847

Mer fra Tussa:
http://www.tussa.no/default.asp?menu=458&id=12751
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hens

Endelig ser det ut til å begynne å røre seg på bølgeenergifronten.
Norges kyst er lang og ligger gunstig ut mot nordatlanteren, hvor det alltid er bevegelse.  Over tid er  det mer energi å hente i bølgene over nordsjøen enn det er i oljen under. Det er derfor utrolig at dette ikke er satt igang forlengst.
Norge er i toppen når det gjelder kompetanse på offshore oljeutbygging.
Blir fremtiden den samme når det gjelder  bølgeenergi?
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

cra

Det er lov å håpe, men bølger er vanskelige å temme. Utrolig kraft i dem når de først bestemmer seg for å ta løs. Men vi får håpe det virker, så vi kan få enda mer ren energi til bilene våre. ;)

Har for øvrig også litt troen på disse "slangene" som genererer energi når de bukter seg (blir buktet av bølgene). De vises nesten ikke i terenget, og da har i alle fall ikke de som bor langs kysten det argumentet at utsikten blir ødelagt.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

#3
Interesant og med vår lange kyst ligger det, bokstavlig talt, et hav av energi tilgjenglig.

Det har opp gjennom tidene vært mange som har forsøk seg, men så langt har de gitt opp. Et av problemene er nok at det kan være veldig mye energi i bølgene, og det må anlegget også tåle.

Det meste av tiden et slik annlegg produserer strøm ligger energin per m i størrelsesorden 30-50 kW/m så med slik bølger må anlegget levere energi. I en storm kan det øke til godt over 1000 kW/m. Det må anlegget også tåle, mye av vanskeligheten ligger i kombinasjonen lett nok til å produser ved 20-30kW/m, sterkt nok til å tåle 2000 kW/m og rimlig nok til å kunne konkurere med andre energkilder.

Dette er jo et mindre forsøksanlegg så vi får ønske lykke til og håpe at de får den erfaringen som trengs for å utvikle dette videre.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hens

Jeg har lekt litt med tanken på bølgeenergi etter at jeg på 80 tallet var på Tenerife og så en fjellformasjon som bare manglet en turbin for å levere strøm.
denne formasjonen har stått der i hundrevis eller tusenvis av år, med atlanterhavet rett inn. De store bølgene skyller bare over, og gjør ingen skade.
Det må være mulig å lage en lignende konstruksjon i betong. Ingen bevegelige deler utenom vannet, og en beskyttet turbin.

Når det gjelder konstruksjonen på Runde, er jeg redd for at den ikke vil like hundreårsbølgen, spesielt med tanke på at disse kommer stadig oftere.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA