Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: ABB-laderene

Startet av edakcots, onsdag 27. august 2014, klokken 15:31

« forrige - neste »

refreol

SitatRenault Norge og Fortum Charge & Drive har inngått et samarbeid med McDonalds Norge AS, som inkluderer alle Drive-Thru restauranter, opplyser selskapet i en pressemelding. Samarbeidet omfatter utbygging av 30 doble 22-KW og 30 doble 7,2-KW AC ladere. De første 10 er allerede etablert og klare for bruk.

Når det gjelder 7,2 kW ladepunkt - antar at de kan benyttes av Zoe (Type 2 kontakt og TN-nett) eller....?

Renault ZoE Intense Easy Charge levert 22. Januar 2015 - det franske flygende teppet....

Reidar Fredrik Olsen - 934 28 520

emil

Sitat fra: refreol på mandag 15. desember 2014, klokken 13:43
SitatRenault Norge og Fortum Charge & Drive har inngått et samarbeid med McDonalds Norge AS, som inkluderer alle Drive-Thru restauranter, opplyser selskapet i en pressemelding. Samarbeidet omfatter utbygging av 30 doble 22-KW og 30 doble 7,2-KW AC ladere. De første 10 er allerede etablert og klare for bruk.

Når det gjelder 7,2 kW ladepunkt - antar at de kan benyttes av Zoe (Type 2 kontakt og TN-nett) eller....?

Det er lov å håpe. Enfase TN-nett kan by på problemer med schukokladd. Bilen ser vel i prinsippet ikke forskjell på stolpe og kladd annet enn på ladefarten. Det fine er at trefase (11kW, 22kW, 43kW) alltid fungerer... bortsett fra når stolpene er nede (som Flykafeen Tønsberg en periode) eller 43kW Kiwi lader med (software?) feil på Billingstad ikke vil lade bilen...

Herlingo

Så flott at du informerer om nedetid på et par AC-ladere. Da er det godt å vite at det ikke er langt til neste;)
Berlingo electrique 2000 til 07/2014
Renault Zoe Intense hvit fra 09 2014
20 000 km elektrisk i året

emil

Sitat fra: Herlingo på mandag 15. desember 2014, klokken 17:14
Så flott at du informerer om nedetid på et par AC-ladere. Da er det godt å vite at det ikke er langt til neste;)

Jepp, fra Flykafeen er det bare 2.5 mil nordover til Kiwi Holmestrand og drøye 4 mil til Meny Stavern. Si det til han som ble stående i veikanten med Zoen sin.

jkirkebo

Sitat fra: refreol på mandag 15. desember 2014, klokken 13:43
SitatRenault Norge og Fortum Charge & Drive har inngått et samarbeid med McDonalds Norge AS, som inkluderer alle Drive-Thru restauranter, opplyser selskapet i en pressemelding. Samarbeidet omfatter utbygging av 30 doble 22-KW og 30 doble 7,2-KW AC ladere. De første 10 er allerede etablert og klare for bruk.

Når det gjelder 7,2 kW ladepunkt - antar at de kan benyttes av Zoe (Type 2 kontakt og TN-nett) eller....?

Nei, 1-fase 32A er det som gir best ladefart på IT-nett og altså det som oftest vil velges om man har IT og vil ha litt fres over ladingen. Det kan selvsagt etableres 1x32A stolper på TN-nett også, men jeg vil tro det der like ofte vil bli satt opp 3x16A. Altså vil jeg tro flesteparten av 7,4kW stolpene står koblet på IT-nett, uten at jeg har noen statistikk på det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rav4_EV

7,2 kW ladepunkt hos Fortum blir montert i TN-nett og tilgjengelig for Zoe.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

refreol

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 16. desember 2014, klokken 08:43
7,2 kW ladepunkt hos Fortum blir montert i TN-nett og tilgjengelig for Zoe.

Herlig!

Det var jo det jeg håpet (og antok...)
Uten at jeg har erfaring fra elektrisk rekkeviddeangst så tenker jeg at det er tryggheten i antall mulige ladepunkter for Zoe som vil hjelpe oss når vi er på "langtur".

Kan ikke du overbringe en takk til Renault fra meg!

Renault ZoE Intense Easy Charge levert 22. Januar 2015 - det franske flygende teppet....

Reidar Fredrik Olsen - 934 28 520

jkirkebo

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 16. desember 2014, klokken 08:43
7,2 kW ladepunkt hos Fortum blir montert i TN-nett og tilgjengelig for Zoe.

Men Fortum setter vel opp 22kW/43kW på de samme lokasjonene slik at 7,4kW stolpen ikke er relevant for Zoe-eiere?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kos

jkirkebo  - og hvorfor er de ikke relevant for en Zoe eier. Den må du forklare ?. Da faktisk Renault har inngått en avtale for oss. Og attpåtil betalt første året. Eller er det slik at bilmerkene uten avtaler skal vi nå gi fortrinnsrett til ladesystemet. Dette er stasjoner som er satt opp i samarbeid med Nissan og Renault.

Speeder

7,4kW er vel ikke så aktuelt hvis det står et 44kW ladepunkter ved siden av.
Zoe 43kW

kos


zbk

Sitat fra: kos på tirsdag 16. desember 2014, klokken 12:44
jkirkebo  - og hvorfor er de ikke relevant for en Zoe eier. Den må du forklare ?. Da faktisk Renault har inngått en avtale for oss. Og attpåtil betalt første året. Eller er det slik at bilmerkene uten avtaler skal vi nå gi fortrinnsrett til ladesystemet. Dette er stasjoner som er satt opp i samarbeid med Nissan og Renault.

Tanken er vel at dersom det er et 22/43kW-punkt på samme sted vil ikke en Zoe velge disse uansett. Jeg mener likevel det i høyeste grad er relevant å vite at utbyggingen er TN-nett over hele fjøla, så har man disse som backup om de raskere punktene ikke er tilgjengelige.

Er slett ikke sikker på at minst 22kW blir tilgjengelig alle steder, det har vel litt med hvor enkelt det er å få nok strøm til stolpene. Dersom dette krever nytt anlegg og større invisteringer tipper jeg 7.2kW bli det eneste alternativet som settes opp på enkelte plasser.

Håper Karmøy/Haugesund står langt oppe på lista. Der er det fryktelig tynt med gode lademuligheter.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

emil

Sitat fra: emil på torsdag 11. desember 2014, klokken 18:14
Ble også litt diskutert i denne tråden:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16845.msg292765.html#msg292765

Men fortsatt var det bare 351 Zoe registrert ved utgangen av november 2014.

Jeg tippet 300[1] registrerte biler fra 1. september og ut året, edakcots tippet 1000[2] i samme tidsperiode. Jeg hadde et forbehold om mer desperate kampanjer etter skrapeloddene, noe vrakpantkampanjen og fortum-ladingen forsåvidt er, men tror nok jeg kommer nærmest når året er avsluttet. Jeg mangler 96 biler for å nå tallet mitt, edakcots mangler 796. Så får vi se hvor mange biler de klarer å få registrert i desember

[1]: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15874.msg253596.html#msg253596
[2]: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15874.msg253731.html#msg253731

Og resultatet ble...

September: 43
Oktober: 58
November: 103
Desember: 88

Totalt: 292 registrerte Zoe.

Lite forbehold om solgte vs bruktimport, men uansett mye næmere mine 300 enn edakcots' 1000. Hadde egentlig aldri trodd at jeg ville tippe et for høyt tall.

Når det gjelder tallene vi tippet for 2015 er nok både jeg og edakcots på jordet i våre gjettinger, men ved utgangen av 2015 er jeg rimelig sikker på at totalen er mye nærmere mitt tall.

Nå skal jeg legge denne saken død, og så får vi se fremover på 2015 som året da alle ladeutfordringene til Zoe blir løst på gode måter (ikke store tunge bøtter og en haug med overganger for å få ladet).

Råde

#103
innlegg som var ren mobbing er slettet.  Bruker er utestengt i en uke.

Lars
e-Golf | X75D

Gordon Retriever

emil:  Glem Renault. Siden du er fornøyd Nissan-eier, kjøp ny Leaf i stedet. Kjøp ny Tekna fra et firma som har 18 stykker på lager. Løp, løp og kjøp:  Link.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA