Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: ABB-laderene

Startet av edakcots, onsdag 27. august 2014, klokken 15:31

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: Flips på torsdag 02. oktober 2014, klokken 01:09
Sitat fra: ladov på onsdag 01. oktober 2014, klokken 21:43
Er det egentlig 44kW-ladere tilgjengelig i Norge? Ser ut som 22kW er det beste du kan håpe på og heller ikke dem er det mange av.
Av alle de forskjellige hurtige/semihurtige ladestandardene er det 22 kW Type 2 det er flest av, med 148 stk. registrert i NOBIL. 43 kW Type 2 er det registrert 17 av. Det er 108 hurtige CHAdeMO-punkter og et semihurtig. Combo er det 50 hurtige av og 1 semihurtig. Det det er flest av er altså:
1. Type 2 (165)
2. CHAdeMO (109)
3. Combo (51)

Det det er aller flest av er selvsagt Schuko, men det er ikke hurtig eller semihurtig. :)

Og snur vi litt på det for å gjøre det helt riktig og baserer det på dine tall med en liten justering på antall semihurtige DC ladere:

Hurtige ladepunkt:

1. plass: CHAdeMO, 108 stk
2. plass: Combo, 50 stk
4. plass: AC 43kW, 17stk


Semihurtige ladepunkt:

1. plass: AC 148stk
2. plass: CHAdeMO, 2 stk
2. plass: Combo 2 stk

Holder de ordentlige Supercharger (DC) plassene til Tesla utenfor lista.

Det heller ingen tvil om at antallet semihurtige AC punkt (22kW) kommer til å overgå alle andre alternativene samlet flerefoldige ganger innen kort tid, men akkurat nå er nok en bil med CHAdeMO mer praktisk hvis man skal kjøre rundt omkring i Sør-Norge uten Tesla.

kos

Hei Når man har forstårr hva lade er så er Zoe førstevalg. de andre bilene kavner langt bakpå. rekkevidden er god og problemet med IT nett er bare tull. det kommer hundrevis av 22 kw og 43 kw og for å si det som Tesla eier. Det er den nærmeste til friheten til en tesla. samt at om du er tesla eier så er dette kjøpet som bil nummer to kjempebra. Du lader hjemme på 2 timer. Samt at du får ladestasjon til Teslaen. tesla er en rå bil men når du kommer fram til 2243 kw er det kun Zoe som kan bruke den. Har fått en treg start, men denne er en ulv i fåreklær.

emil

Ble også litt diskutert i denne tråden:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16845.msg292765.html#msg292765

Men fortsatt var det bare 351 Zoe registrert ved utgangen av november 2014.

Jeg tippet 300[1] registrerte biler fra 1. september og ut året, edakcots tippet 1000[2] i samme tidsperiode. Jeg hadde et forbehold om mer desperate kampanjer etter skrapeloddene, noe vrakpantkampanjen og fortum-ladingen forsåvidt er, men tror nok jeg kommer nærmest når året er avsluttet. Jeg mangler 96 biler for å nå tallet mitt, edakcots mangler 796. Så får vi se hvor mange biler de klarer å få registrert i desember

[1]: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15874.msg253596.html#msg253596
[2]: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15874.msg253731.html#msg253731

emil

Sitat fra: kos på torsdag 11. desember 2014, klokken 18:12
Hei Når man har forstårr hva lade er så er Zoe førstevalg. de andre bilene kavner langt bakpå. rekkevidden er god og problemet med IT nett er bare tull. det kommer hundrevis av 22 kw og 43 kw og for å si det som Tesla eier. Det er den nærmeste til friheten til en tesla. samt at om du er tesla eier så er dette kjøpet som bil nummer to kjempebra. Du lader hjemme på 2 timer. Samt at du får ladestasjon til Teslaen. tesla er en rå bil men når du kommer fram til 2243 kw er det kun Zoe som kan bruke den. Har fått en treg start, men denne er en ulv i fåreklær.

Men frem til landet er tapetsert med 22kW på hvert gatehjørne er ikke Zoe like fleksibel som de andre elbilene, og feil på AC-ladestolper forekommer det også.

kos

Hei Emil - hvem gidder å henger rundt ladestolper med minimum av lading, når du har tilnærmet hurtiglading hjemme. Og skal du på tur så er det bare å lete etter en 22kw om det ikke er en 43.
Ladestolper med 16 er i hvertfall ikke et alternativ med mindre du skal stå der til dagen etter.

emil

Sitat fra: kos på torsdag 11. desember 2014, klokken 18:21
Hei Emil - hvem gidder å henger rundt ladestolper med minimum av lading, når du har tilnærmet hurtiglading hjemme. Og skal du på tur så er det bare å lete etter en 22kw om det ikke er en 43.
Ladestolper med 16 er i hvertfall ikke et alternativ med mindre du skal stå der til dagen etter.

Som nevnt tidligere har ikke jeg mulighet til å få montert halvsemihurtig 11kW ladepunkt hjemme. I tillegg er det en 5 mils tur/retur runde til nærmeste 22kW ladepunkt som ofte er okkupert av sakteladende biler, og i områdene jeg kjører mest eksisterer det ikke andre 22kW ladestolper i dag. Også veldig praktisk når vi er på tur til familie i Oslo gir noen timer på 16A lading mye kapasitet uten at jeg trenger å ta ekstra ladestopp på 22kW stolper og det er greit med CHAdeMO ladere (og det blir bare flere av de også). De stedene det ikke er CHAdeMO idag er det heller ikke 22+kW AC.


For å ta et lite eksempel på en litt spesiell, men ikke utenkelig arbeidsdag for meg:

Kjører 7 mil til første sted, er der to timer og lader på 16A, kjører så 5 mil videre til neste sted og er der to timer mens bilen lader på 16A. Igjen 5 mil til nytt sted jeg er i to timer og lader på 16A og så er det 5 mil hjem.

I Leafen går dette helt problemfritt, i en Zoe haddet jeg måttet kjøre omvei til 22kW ladestolpe og ladet der 30-60 minutter og i værste fall måttet vente på at en sakteladende bil skal flytte seg.

Hvilen av alternativene med Leaf og Zoe tror du jeg bruker kortest tid totalt sett? Og nei, en 27kg gul bøtte er ikke et alternativ til kladdløs Charge-Amps kabel.

ladov

Greia med schuko er at den finnes *overalt*. Selv om du bare tar med dem som er plassert sånn at de kan utnyttes av en parkert elbil så snakker vi fortsatt om 6-sifrete antall 'ladepunkter'.

For min egen del har jeg en søster ca 6 mil unna og en far ca 16 mil unna. Søs kan jeg besøke med elbilen men jeg må påregne en ladestopp på vei hjem. Heldigvis har jeg opptil flere hurtigladere på veien men med en universal schuko-kabel kunne jeg ladet men jeg drakk kaffe og kuttet ut ladestoppen på vei hjem.

Turen til faren min må uansett planlegges med en ladestopp i hver retning, problemet er at i dag så er nærmeste lademulighet når jeg er vel fremme et 22kW-ladepunkt en halv mil unna. Jeg må altså regne med å ofre 1-2 timer besøkstid fordi jeg ikke kan bruke den schuko-kontakten han har i garasjen. Siden jeg som regel overnatter vil jeg uansett ha fulladet bil til hjemturen.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

emil

Det jeg har prøvd å få fram i de fleste diskusjonene er at høyeffekt AC-lading er kommet for å bli og beste løsning for hurtiglading, men det må ikke gå på bekostning av problemfri saktelading på schuko eller Type2 på enfaset IT-nett. De fleste elbilistene har skjønt det og kjøpt noe annet enn Zoe. En del Zoe-eiere kjører på en måte og i områder der schuko-lading ikke er nødvendig (TN-nett eller liker å ta ladestopp på veien) og en del satser på at Renault etterhvert kommer opp med et ordentlig alternativ (dvs, ikke 27kg bøtte) for saktelading på IT-nett.

Salgstallene sier jo alt: Zoe hadde frem til 1. desember 2014 solgt færre Zoe totalt sett enn Nissan gjør med Leaf på en gjennomsnittlig måned uten at bruktimporten medregnes.

kos

Hei igjen - det er akkurat som et rovdyr som får smaken på blod. Når man først har forstått betydningen av rekkevidde og hurtigladin vil du aldri tilbake til stikkontakten. - livet blir fritt. En følelse lifene aldri har følt.

emil

Sitat fra: kos på torsdag 11. desember 2014, klokken 20:18
Hei igjen - det er akkurat som et rovdyr som får smaken på blod. Når man først har forstått betydningen av rekkevidde og hurtigladin vil du aldri tilbake til stikkontakten. - livet blir fritt. En følelse lifene aldri har følt.

Når jeg er på langtur hurtiglader jeg, når jeg er på arbeid saktelader jeg. Eneste forskjellen mellom Leaf og Zoe der er at sakteladingen er dobbelt så rask på Leaf som den gule bøtta og det er ingen problemer.

Hvis du hadde valget mellom å saktelade mens du er på jobb eller ta et hurtigladestopp på hjemveien når ektefelle og unger venter, hva ville du valgt?

kos

Emil da - lifen har en bitteliten lader om bord kontra en Zoe. Du har nesten ingen peiling på hva en 22 kw eller 43 kw er for noe. Kan mer sammenligne når du hurtiglader - tar du poenget nå, og sjekk kartet med type 2. Selv en 11 kw er som en hurtiglader semihurtig for Liefen .

Speeder

Sitat fra: kos på torsdag 11. desember 2014, klokken 20:46
Emil da - lifen har en bitteliten lader om bord kontra en Zoe. Du har nesten ingen peiling på hva en 22 kw eller 43 kw er for noe. Kan mer sammenligne når du hurtiglader - tar du poenget nå, og sjekk kartet med type 2. Selv en 11 kw er som en hurtiglader semihurtig for Liefen .
Poenget er jo att man vil slippe hele ladestoppen, man vil lade mens bilen er parkert...
Zoe 43kW

emil

Sitat fra: kos på torsdag 11. desember 2014, klokken 20:46
Emil da - lifen har en bitteliten lader om bord kontra en Zoe. Du har nesten ingen peiling på hva en 22 kw eller 43 kw er for noe. Kan mer sammenligne når du hurtiglader - tar du poenget nå, og sjekk kartet med type 2. Selv en 11 kw er som en hurtiglader semihurtig for Liefen .

Har hurtig og semihurtigladet Leafen masse og vet hva det er. Ladetiden er ikke alt, er totaltiden fra avgang til ankomst som teller. Jeg vil mye heller lade mens jeg stopper enn å stoppe for å lade, uansett hvor rask ladingen eventuellt er. Holder det med saktelading mens jeg gjør andre ting er det en mye raksere løsning totalt sett enn å ta et hurtigladestopp jeg ellers ikke trenger.

OlavEmil

Sitat fra: edakcots på onsdag 13. august 2014, klokken 01:14
Har dere noen innvendinger til hvorfor man skal kjøpe noe annet?

For å kome med mitt innspel i tråden:

Då vi skulle sjå på elbil, kokte det i hovudsak ned til at vi prøvekøyrde Kia og Zoe (foreldra mine har Leaf, BMW var ikkje interessert i å ha oss på prøvekøyring og det var uaktuelt å ha noko som helst med VW å gjere).

Det er ingen tvil om at inkludert hurtigladar ikkje er dumt. Zoe var òg uslåeleg på pris. Vi var likevel eitt hundre prosent sikker på at vi mykje heller ville betale litt ekstra, og vente mykje lengre, på Kiaen. Kvifor?

I det sekundet vi satte oss inn i bilen, kjentest det som om vi sat i ein Corolla frå byrjinga av 90-talet. Det verka som om Renault hadde gått inn for at alle element med interiøret skulle skrike "BILLIGBIL". Grå knudreplast, seter med 90-talsstil, vippebrytarar her og der... Det heile var ekstremt skuffande.

Veldig mange som kjøper desse små elbilane, er nok førstegangs nybilkjøparar, som oss. Når vi skal ta eit så drastisk val i livet som å bruke fleire hundre tusen på splitter ny bil, då ønskjer vi at det skal følast som det faktisk er ein ny bil vi kjøper. Så lenge Renault har spart kvar euro dei kunne på interiøret, trur eg mange som oss vil snu i døra og sjå etter alternativ. Når Kia no klarar (minst) same rekkevidde, og ligg i same prisklasse, men kjennest som ein moderne, til dels eksklusiv bil, er det nok ein grunn til at dei har 10 månader ventetid, medan Zoe har 1...

Eg ser at folk tidlegare i tråden har nemnt at Renault har dårleg rykte i Noreg. Eg er såpass ung at det har gått meg hus forbi. Vi var opne og positive til Zoe heilt fram til prøvekøyringa.

(kan jo òg nemnast at bilen utvendig er noko av det styggaste som nokon gong har køyrd på 4 hjul, men det er vel ein subjektiv vurdering :-X )
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Elmar

Jeg prøvde Golf, Soul, Zoe og Leaf, likte Golfen best å kjøre, Zoe var god å kjøre og veldig god oversikt, Soul var kul, veldig mye knapper, men dårlig oversikt, føltes som å sitte inne i en tanks, Leaf føltes ikke bra, som om jeg satt oppå bilen å kjørte. Helt subjektivt selvfølgelig.

Valget ble Zoe pga leveringstid, pris, kjørefølelse (bortsett fra klunklyden når dørene lukkes), varmepumpe, ladestrukturen passer perfekt til mitt kjøremønster, får "gratis" ny 20A kurs ut i garasjen, montert opp ordentlig veggboks, så jeg slipper schuko. Så er det bonuser som gode resultater i Euro Ncap, stort bagasjerom, mulighet for å lade på 22kW og 43kW.

Så får vi se når bilen kommer :)
2015 Renault Zoe Intens Easy Charge - bestilt nov '14/levert 27/1-15
Farge Grå Neptun KNR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA