Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vinterhjul/Felgpakke 19``og 20``- Montert i Bergen (kan også sendes)

Startet av Falcon1975, tirsdag 26. august 2014, klokken 18:44

« forrige - neste »

Falcon1975

God dag  :)

Vi vurderer å anskaffe oss elbil. Vi har ikke hatt elbil før og har nå i det siste insett alle fordelen det kan gi oss.

Vi anser rekkevidde inntil 15 mil som tilstrekkelig for vårt bruk og har sikta oss inn på leaf.

Vi lurer på hva slags type leaf vi bør gå for - 2013 eller 2014 modell. Har det mye å si at den har noen kilometer på baken mtp batteritap? Eller svarer det seg økonomisk å kjøpe ny?

Hvis leaf kommer med ny versjon med lengre rekkevidde (la oss si 50 mil). Vil de som kjøper leaf nå få tilbud om å bytte batteripakke til en fordelaktig pris?

Takker på forhånd for svar :)

mvh
Frode

Espen Hugaas Andersen

God dag, velkommen til forumet.

Sitat fra: Falcon1975 på tirsdag 12. august 2014, klokken 10:47Vi lurer på hva slags type leaf vi bør gå for - 2013 eller 2014 modell. Har det mye å si at den har noen kilometer på baken mtp batteritap?
Hvis det er en norsk leaf som har blitt kjørt i Norge har noen km ikke veldig stor betydning. Hvis det er en US Leaf som har blitt kjørt i Arizona, så kan det ha stor betydning. Det er vel tilnærmet ingen endringer mellom 2013 og 2014, så dette har nok ikke stor betydning.

Sitat fra: Falcon1975 på tirsdag 12. august 2014, klokken 10:47Eller svarer det seg økonomisk å kjøpe ny?
Tja. Det får man vurdere selv. Utifra økonomisk teori vil prisen i et velfungerende markedet alltid være "riktig". Altså får du det du betaler for.

Sitat fra: Falcon1975 på tirsdag 12. august 2014, klokken 10:47Hvis leaf kommer med ny versjon med lengre rekkevidde (la oss si 50 mil). Vil de som kjøper leaf nå få tilbud om å bytte batteripakke til en fordelaktig pris?
Dette er veldig tvilsomt. Jeg ville ikke gått utifra at det er mulig å oppgradere rekkevidden ved et senere tidspunkt. Batteriet er ment å vare hele bilens levetid. (Kanskje vil man få batteripakker fra tredjeparter om noen år, men kvalitet og pris vil ikke nødvendigvis være veldig gunstig.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Falcon1975

Takk for svar.

Har lest endel på forumet og vi har bestemt oss for en norsk bil - leaf.

Grunnen til at jeg stilte spørsmålet vedrørende skifte av batteripakke for lengre rekkevidde er at jeg har hørt at dette skulle være mulig (kom fra forhandler). Dette gjaldt dog BMW i3, og prisen for bytte av ny batteripakke med lengre rekkevidde var i underkant av 40.000,-.

E_S

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 12. august 2014, klokken 10:58

Sitat fra: Falcon1975 på tirsdag 12. august 2014, klokken 10:47Hvis leaf kommer med ny versjon med lengre rekkevidde (la oss si 50 mil). Vil de som kjøper leaf nå få tilbud om å bytte batteripakke til en fordelaktig pris?
Dette er veldig tvilsomt. Jeg ville ikke gått utifra at det er mulig å oppgradere rekkevidden ved et senere tidspunkt. Batteriet er ment å vare hele bilens levetid. (Kanskje vil man få batteripakker fra tredjeparter om noen år, men kvalitet og pris vil ikke nødvendigvis være veldig gunstig.)

Hvis man ikke får flatskjerm-tv-syndromet - at utviklingen går så fort at det som pr. i dag er dyrt og ikke spesielt bra (les: dagens batterier) plutselig blir vesentlig bedre og billigere. Jeg tviler sterkt på at det vil komme noen offisiell oppgradering til noen rabattert pris, men at et erstatningsbatteri om 7-8 år er både mye billigere og mye bedre enn det som leveres i dag, det tror jeg absolutt er tilfelle.

Pris pr. i dag på ny batteripakke til Leaf i Norge er vel antydet til å være ca. 50000,- ferdig montert, men innen man har behov ville det overraske meg sterkt om det ikke blir som jeg skrev - at utviklingen har gjort batteriene både bedre og billigere.

2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

emil

Litt avhengig av hvor i landet og vinterforholdene kan du oppleve ca halve rekkevidden vinterstid.

Leaf levert nye fra juni 2013 er den oppgraderte utgaven med bl.a varmepumpe som gir litt lavere forbruk til oppvarming.

Så kommer det an på hvor mye dere kommer til å kjøre pr dag/uke/år, type kjøring, lademuligheter og hvor lenge dere har planer om å beholde bilen.

Hva Nissan eller andre produsenter gjør når det komer kraftigere batteripakker er det ingen som vet. For enkel oppgradering av gamle biler kan hindre salg av nye biler.

Selv kjører jeg en førstegenerasjonsbil importert fra USA og er kjempefornøyd og de fleste som har valgt elbil vil aldri gå tilbake til fossilbil hvis de har et valg.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Falcon1975 på tirsdag 12. august 2014, klokken 11:03
Takk for svar.

Har lest endel på forumet og vi har bestemt oss for en norsk bil - leaf.

Grunnen til at jeg stilte spørsmålet vedrørende skifte av batteripakke for lengre rekkevidde er at jeg har hørt at dette skulle være mulig (kom fra forhandler). Dette gjaldt dog BMW i3, og prisen for bytte av ny batteripakke med lengre rekkevidde var i underkant av 40.000,-.
Det slår meg som mer sannsynlig at BMW forhandleren ikke visste hva han snakket om enn at denne informasjonen stemmer. Det er ikke kommet noen informasjon om noe slikt fra BMW sentralt. Det er jo stort sett kun i Norge at BMW ikke selger i3 med range extender. Det er dette BMW satser på for å gi lengre rekkevidde til de som trenger det.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Falcon1975

Det slår meg som mer sannsynlig at BMW forhandleren ikke visste hva han snakket om enn at denne informasjonen stemmer. Det er ikke kommet noen informasjon om noe slikt fra BMW sentralt. Det er jo stort sett kun i Norge at BMW ikke selger i3 med range extender. Det er dette BMW satser på for å gi lengre rekkevidde til de som trenger det.

Dette sier jeg meg enig i. Av det jeg hørte så var dette mulig iløpet av neste år, noe jeg stusset på da jeg ikke fant noe info om dette på nettet.

Hva tror dere om bruk av kollektivfelt fremover? Er det realistisk å tro at det er lov for elbiler å ferdes der til 2017?

Falcon1975


Klykken

Sitat fra: Falcon1975 på tirsdag 12. august 2014, klokken 11:27
Av det jeg hørte så var dette mulig iløpet av neste år, noe jeg stusset på da jeg ikke fant noe info om dette på nettet.
Fikk høre tilsvarende av en BMW-forhandler jeg også (ikke BMW-forhandler lenger nå). Han anbefalte meg og vente "til over sommeren" i år med å bestille, for da ville BMW levere i3 med dobbel rekkevidde. Konfronterte med at det var en merkelig strategi fra BMW, å lansere en bil og et halvt år senere komme med et slikt stunt. Trodde ikke noe på denne spådommen og bestilte bilen i februar i år. Har nå fått bilen, og enda ikke hørt en døyt om dobbel rekkevidde! :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Falcon1975

Jeg hørte dette fra en nåværende BMW forhandler :) Snodig at vi begge har hørt det samme hvis det ikke ligger noe i det...

bestorp

Sitat fra: Falcon1975 på tirsdag 12. august 2014, klokken 11:55
Hva tror dere om denne:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=50323375

Noen som har noen bedre å anbefale? :)

Grei pris til å være "norsk" bil selv har jeg en 2013 modell fra USA som kostet meg 175000,-. Klarer meg fint uten navi og radio som er manglene på disse. Alle USA modeller 2012 og oppover har den såkalte "vinterpakken" dvs varme i ratt og seter samt varme rundt batteriet.

Selv sparte jeg rundt 70000,- på en USA leaf kontra "norsk" leaf. 
Nissan SV 2013 (USA Leaf) - Gått cirka 36000km

Råde

Sitat fra: Falcon1975 på tirsdag 12. august 2014, klokken 11:55
Hva tror dere om denne:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=50323375

Noen som har noen bedre å anbefale? :)

Jeg ville helt klart presset de på pris i så fall. Minimum vinterhjul med i pris?
e-Golf | X75D

tomrh

Kjøpte brukt norsk 2012 Leaf nå i mai til 180.000. Kjempefornøyd! Her i Trøndelag er dette en "riktig" pris, selv om de nok fås billigere i Oslo-området. Mye bil for pengene, og man unngår endel verditap.  Startet ut med å ønske oss nyere Leaf, men endte tilslutt på 2012-modellen. Denne har faktisk noen små fordeler også: litt bedre dreiemoment (270 Nm mot 254 Nm), aluminiumsdører (ruster ikke), samt LED nærlys som standard. Og håndbrekket er der det skal være (og ikke "fotbrekk"..).

Ellers vær obs på at gammel 2013-mod ofte selges som 2013 Acenta, man kan bli lurt der.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA