Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hordaland får 144 nye ladestasjoner

Startet av E_S, tirsdag 26. august 2014, klokken 18:38

« forrige - neste »

E_S

Da har jeg montert Tein senkefjærer på min Leaf.

Kjøpte fjærene fra www.spring-loaded.co.uk (England), dette gikk knirkefritt og var levert på døren innen en uke. Disse trekker av engelsk moms når de sender ut av EU, og det er jo en fordel. Med frakt og norsk moms kom hele stasen på ca. 2200,-.

Monteringen var gjort på et par timer. Nå har jeg tilgang til fullutstyrt verksted med løftebukk etc., men det var veldig fort gjort å ta ut fjærbein foran, bytte fjærer og sette inn igjen. En særdeles enkel jobb. Man trenger ikke annet utstyr enn løftebukk, evt. jekk og bukker, et pipe/fastnøkkelsett og fjærklemmer. Bak var det bare å løsne demperne, løfte bilen og plukke fjærene ut og sette inn de nye.

På min 2013-modell er det "inspeksjonsluker" på toppen som man kommer til når panseret åpnes slik at det ikke er nødvendig å demontere hele plastdekselet ved viskere etc. for å komme til toppen av fjærbena. Her sitter det tre bolter på hver side. Disse er det lurt å merke seg hvor står, da justeringen av bl.a. camber sitter her. Uansett kommer jeg til å få utført en hjulstillingskontroll når fjærene har "satt seg".

Bilen er merkbart stivere, men ikke ukomfortabelt. Den er mykere enn Mercedesen jeg har med sportsunderstell. Absolutt en anbefalt oppgradering, om ikke annet definitivt for utseendets skyld.

Legger ved bilder - det ved hurtigladeren er originalt, de to andre bildene er med originale 17" felger og senkesettet montert.

2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

medic.66

Evje

Hvit Leaf Tekna, levert 31. mars 2014.

Hvit Volvo V90 CC 18 modell til langtursbil og trekking av tilhenger.

JBS

Kan du lave en mere præcis henvisning ? ( Link til bilmodel )  :)
Navn type model evt. lagernr ?  ???

Mvh Johnny
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

JBS

TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

Småfly

Så bra ut det, spørs om ikke jeg må få ut fingeren snart :)

Ronny

Sitat fra: JBS på tirsdag 12. august 2014, klokken 14:12
Sitat fra: Ronny på tirsdag 12. august 2014, klokken 12:49
http://www.spring-loaded.co.uk/search.php?pg=1&stext=nissan+leaf&sprice=&stype=&scat=&sman=4

Fint tak, det er vel ligegyldig om det er den øverste eller nedreste ?

Mvh
Øverste er til model fra 11/2012 og nyere, nederste er til de som er fra 12/2010- 10/2012. Øverste senker 30 foran og 25 bak, nederste 35/35, alt står i teksten.
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

offpist

Har vært postet før, men jeg har samme fjærene.
Kjøpte fra Japan. http://www.nengun.com
165 euro ser jeg de koster nå.. jeg betalte 157 euro.
Frakten med Fedex er 47 euro.

Totalt sett ca 500 kr + mva billigere enn fra UK.
Og den var fremme på 4-5 dager.

Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

kakraemer

Er det TÜV papirer til disse slik at det blir godkjent?
Hvit Japan Leaf siden april 2014.
1.reg. mai 2013.
Aldri mer Nissan!!

E_S

Nei, det er ikke TÜV på disse fjærene. De kunne nok utmerket godt hatt det, men dessverre finnes ikke det. Jeg tar sjansen.. ;)

TorC

Noen innvirkning på forbruk? Bilen blir jo ikke mindre av senking, men det påvirker vel luftstrømmen under bilen. Har dere merket noen endring?
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.

Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

smaug01

Sitat fra: Ronny på tirsdag 12. august 2014, klokken 15:16
Sitat fra: JBS på tirsdag 12. august 2014, klokken 14:12
Sitat fra: Ronny på tirsdag 12. august 2014, klokken 12:49
http://www.spring-loaded.co.uk/search.php?pg=1&stext=nissan+leaf&sprice=&stype=&scat=&sman=4

Fint tak, det er vel ligegyldig om det er den øverste eller nedreste ?

Mvh
Øverste er til model fra 11/2012 og nyere, nederste er til de som er fra 12/2010- 10/2012. Øverste senker 30 foran og 25 bak, nederste 35/35, alt står i teksten.
For å spørre om det åpenbare. Kan man velge det som senker mest selv om det er til de eldre modellene?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

E_S

Har kjørt lite så langt,  men kan kanskje være et par prosent på noen mil. Det skal jo teoretisk redusere luftmotstanden når bilen blir lavere.. Jeg kjenner ikke de gamle bilene, så skal ikke si ja eller nei til om fjærene er like og går om hverandre. :)

offpist

Når det gjelder TUV godkjenning, jeg lakkerte mine sorte slik at de i det minste ligner på original fjærene..Senkefjærene er nemlig gullfarget når de kommer.

Tipper det glir rett igjennom EU kontrollen så lenge man ikke tar den hos et Nissan verkested.

Definitivt mer sporty å kjøre med.
Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

smaug01

Nå har jeg hørt om plasser hvor frihøyden blir målt og er den ikke innenfor og det ikke foreligger papirer på fjærene, er bilen betraktet som senket uten papirer og 2'er feil. Likevel, jeg hadde også gitt bæng og kjørt på, saken er vel om hodet mitt er tilpasset en senket bil. Overgangen fra 20 års kjøring i en pickup til personbil er stor nok som den er og så langt har det gått helt på skinner men med senket bil...Grøss, men gud bedre hvor godt den bilen kler senkesett.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA