Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Stein / sand sprut fra bakhjul på skjerm

Startet av MrDriveby, tirsdag 26. august 2014, klokken 10:12

« forrige - neste »

MrDriveby

Er det noen som har spacet ut originale 21" hjulene på bakakselen? Irriterer meg litt over hvor mye plass det er mellom hjul og hjulbuen ::)

For eks:
http://www.baanvelgen.com/eibach-pro-spacers-spoorverbreders-track-widening-tesla-model-s
TMS P85
Multi-rød m/alt utstyr foruten alarmpakken og barneseter
21" Grå Tesla + 19" Polar gun-metall

B_Tesla

Begynte å skrive et lengre svar her, men når jeg ramset opp ulemper kom jeg egentlig frem til at du nok bare bør legge det fra deg. Er så mange drawbacks på en ny bil - og en så kraftig bil, at du bør skrinlegge det. Les blandt annet her: http://www.tv2.no/underholdning/broom/dette-kan-vaere-livsfarlig-3516878.html

En annen ting som bør legges til er at spacere som er universal er rett og slett farlige, samt at smale spacere er værre for sikkerheten. Da blir delen av navet felgen henger på nesten ikke eksisterende, og alle kreftene går rett i boltene - som strengt tatt bare burde holde felgen fast i navet.

Skal du på død og liv ha de, så kjøp breie nok til at de har "eget nav", og med TUV godkjenning. Er ikke godkjent for bruk, men gir deg en delvis sikkerhet selv. Styr unna alt fra ebay. Kjøp kvalitet. Regn med litt økt slitasje og oftere bytter av slitedeler bak.

--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren


B_Tesla

Det er spacerene over jeg IKKE anbefaler, da felgen da blir hold utelukkende av boltene.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Muffinman

Lukter vel ironi lang vei av JohanH sitt innlegg :)

MrDriveby

Sitat fra: B_Tesla på mandag 11. august 2014, klokken 22:03
Begynte å skrive et lengre svar her, men når jeg ramset opp ulemper kom jeg egentlig frem til at du nok bare bør legge det fra deg. Er så mange drawbacks på en ny bil - og en så kraftig bil, at du bør skrinlegge det. Les blandt annet her: http://www.tv2.no/underholdning/broom/dette-kan-vaere-livsfarlig-3516878.html

En annen ting som bør legges til er at spacere som er universal er rett og slett farlige, samt at smale spacere er værre for sikkerheten. Da blir delen av navet felgen henger på nesten ikke eksisterende, og alle kreftene går rett i boltene - som strengt tatt bare burde holde felgen fast i navet.

Skal du på død og liv ha de, så kjøp breie nok til at de har "eget nav", og med TUV godkjenning. Er ikke godkjent for bruk, men gir deg en delvis sikkerhet selv. Styr unna alt fra ebay. Kjøp kvalitet. Regn med litt økt slitasje og oftere bytter av slitedeler bak.

La til noen i lenke i første post fra eibach som kommer fra 20, 25 og 30mm spacere med nav, evt gjengestag om bredden er stor osv, laget for tesla model s. Tar ikke sjans på uten nav.. Så ut til å være veldig bra. Mn koster litt også:-)
TMS P85
Multi-rød m/alt utstyr foruten alarmpakken og barneseter
21" Grå Tesla + 19" Polar gun-metall

B_Tesla

Bila koster litt også. Skal du spare noen hundrelapper på hjulopphenget på en ny bil til 700k, så anbefaler jeg deg å revurdere.

@Muffinman: ser den nå. Litt raskt ute der. Fikk bare angst av hele anonsen.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

JohanH

Sitat fra: B_Tesla på mandag 11. august 2014, klokken 22:34
Bila koster litt også. Skal du spare noen hundrelapper på hjulopphenget på en ny bil til 700k, så anbefaler
@Muffinman: ser den nå. Litt raskt ute der. Fikk bare angst av hele anonsen.

Mission accomplished.

MrDriveby

Sitat fra: B_Tesla på mandag 11. august 2014, klokken 22:34
Bila koster litt også. Skal du spare noen hundrelapper på hjulopphenget på en ny bil til 700k, så anbefaler jeg deg å revurdere.

@Muffinman: ser den nå. Litt raskt ute der. Fikk bare angst av hele anonsen.

Nei enten får det være skikkelig eller ingenting ;) men ja, de ligger fra 125 euro, uten frakt og moms. Men spørsmålet er ondet er godt nok? ::)
TMS P85
Multi-rød m/alt utstyr foruten alarmpakken og barneseter
21" Grå Tesla + 19" Polar gun-metall

E_S

Spacer i seg selv er helt greit, men unngå universalspacere, det blir aldri 100%. Alt som er laget for riktig boltsirkel og riktig senterhull er greit.

Når det er sagt - boltene er mange ganger sterkere enn de kreftene det der noensinne vil være i nærheten av å utsettes av, så senterhullet har kun som funksjon å sentrere felgen på navet. Det er boltene som "gjør jobben", spacer eller ei.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

B_Tesla

Er nok selv imot spacere, men dersom du skal ha det er 20mm+ ganske mye. Tror du kan få problemer med full bil og fartsdumper. Kanskje til og med fartsdumper. Har tatt nedi med  12mm og 15mm spacere på annen bil når man kjørte av og på noen broer i 80-90 km/t.

Forøvrig er ikke 120-130 dollar mye for et sett spacere. Er jo 60 dollar ca for presisjonsmaskinert del av kvalitetsmateriale. Løp og kjøp - bare ikke sett det på min.

Et alternaltiv er å bytte dine 21" i en annen felg som er breiere bak.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

petersv

Er det ikke litt problematisk med spacere uansett på TMS iom. at det er muttere? Da vil jo boltene i navene bli for korte..?

B_Tesla

Du må alltid bytte bolter/muttere. Dersom bilen har bare muttere må spacere ha egne bolter. Men det gjør spacer enda mer ubrukelig.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

E_S

Det er ingen fare med at hjulene ikke skal sitte ordentlig fast eller ordentlig sentrert med ordentlige spacere. Om man legger på feite spacere er jeg mer skeptisk til at det forandrer en del på den geometrien hjulopphenget er konstruert med, og det kan gi mange "interessante" effekter. 20-30 mm pr. aksel (ikke pr. hjul) avvik fra originalt går som oftest greit, men noe mer enn dette og det blir ganske uggent å kjøre med.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Havebigfun

evt kan man velge felger med annet inpress slik at de kommer lengre ut.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA